Vill veta mer om hur ni tycker araber är

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fridajgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 535
F

Fridajgirl

Jag har hittat en kanon snygg arab som jag verkligen fastnat för, har aldrig ägt någon innan, så vill veta lite vad ni tycker om dem,

Är de så "känsliga" som alla säger. Att de inte tål att gå ute utan täcke och att man måste vara så försiktig med deras tunna ben? Inte för att jag tror det. Men jag har bara haft halvblod och små ponnys så har ingen erfarenhet.:confused:

ÄR de lättlärda och samarbetsvilliga? Vet att det varierar från häst till häst med överlag?
Några typiska problem med dem?

Låter som jag är helt knäpp säkert

Sv: Vill veta mer om hur ni tycker araber är

Hej
Har haft arab i 10 år. Inga problem med deras päls. Jag brukade klippa så då har man ju ändå täcke. Araber brukar ha starka ben. Jag tror inte att araber är speciellt ömtåliga.
De är lättlärda och väldigt sociala. Synd att de inte är större, då jag vill ha en häst over 160. Min var mer som en hund än en häst, jättemysig och snäll.

haha ja de verkar väldigt lättlärda och sociala.
Trodde nästan att folk " gullar" lite väl mycket med dem ibland.
Men klart man har täcke om man rakat dem det har man ju, och tack för svaret med deras ben.

Tävlat något med araber?

Jag vill ha min till att rida hemma och sen komma ut på nån hopp o dressyr tävling kanske. Men satsar inte på de högre klasserna ;) har tävlat massor med ponnyer och andra stora hästar men jag hinner inte med det nu.
Så då hade ja tyckt de var roligt att köpa denna lille 3-åring :D

Jag kan säga så här:
Mitt arabsto är min bästa vän med hjärta av guld!
Får du en arab på din sida kommer du ha jätte svårt att släppa taget och du får en vän för livet.
Men rasen är inget för folk som har dåligt temperament själv.

Min fröken är känslig, men inte känsligt "Knäpp".
Hon reagerar när det blåser mkt, när det blir lite stressat och när hon blir ensam i hagen. ;)
Men hon är då fruktansvärt snäll att de här sakerna räcker med att man visar sig och hon lugnar smått ner sig.
Det går att göra det mesta med henne, och är 100% samarbetsvillig och lättlärd.

Det finns miljoner olika typer av araber men jag själv tycker rasen är väldigt lättformig, man kan göra dem till vad man själv vill ha.

Angående det med täcke stämmer det till en viss del, som sagt, beroende på vilken typ av arab du har.
Min är väldigt känslig då hon är till åren och har väldigt dåliga leder.
Men hon går så som mitt halvblod gör också, så hon är inget special fall.

Typiska problem?
- Nej? Min kan inte hoppa, men det gör ju inte rasen till ett typiskt problem. :p

Jag kan säga så här:
Mitt arabsto är min bästa vän med hjärta av guld!
Får du en arab på din sida kommer du ha jätte svårt att släppa taget och du får en vän för livet.
Men rasen är inget för folk som har dåligt temperament själv.

Min fröken är känslig, men inte känsligt "Knäpp".
Hon reagerar när det blåser mkt, när det blir lite stressat och när hon blir ensam i hagen. ;)
Men hon är då fruktansvärt snäll att de här sakerna räcker med att man visar sig och hon lugnar smått ner sig.
Det går att göra det mesta med henne, och är 100% samarbetsvillig och lättlärd.

Det finns miljoner olika typer av araber men jag själv tycker rasen är väldigt lättformig, man kan göra dem till vad man själv vill ha.

Angående det med täcke stämmer det till en viss del, som sagt, beroende på vilken typ av arab du har.
Min är väldigt känslig då hon är till åren och har väldigt dåliga leder.
Men hon går så som mitt halvblod gör också, så hon är inget special fall.

Typiska problem?
- Nej? Min kan inte hoppa, men det gör ju inte rasen till ett typiskt problem. :p

Jag tycker det låter bra :love: ne att den inte hoppar är ju inget ras problem :) finns ju många som är riktigt duktiga i hoppning har jag sett.
Jag är lugn av mig och har klarat av en hel del stökiga unghästar som varit kanon snälla mot mig, så det ska nog inte bli några problem :banana:

Har du ingen söt liten bild på din arab??

Min lilla stjärna :love:

9222538.jpg

Extra bild - Nytagen;:D
9481994.jpg

SÅÅÅ SÖT :d Verkligen kanon fin, den jag kollar på är lite grövre alltså inte så spinkiga som en del araber är, och grå skimmel:love: är helt såld på honom

HUr hög var din?

Jag har själv en arabhingst på 5 år och han är min absolut bästa vän. Har jag en dålig dag så åker jag ut till stallet och han får mig genast att må bättre. Socialare och mysigaste häst får man leta efter. Araber är ju väldgt personliga och vad jag hört mycket enmanshästar. Min är det kan jag lova iaf. Jag har också hört att dom ska vara lättstressade och stissiga..beror nog lite på hur man själv är mot dom. Min hingst har ett psyke av sten..han bryr sig inte om det blåser storm ute, han bryr sig inte om andra djur i naturen som råddjur. Det är inte mycket han blir rädd för.
Jag är helt såld på araber.

Araber är som andra hästar individer, finns de som är mer robusta och de som är känsligare. Jag har svårt att se hur man kan påstå att de är si eller så för varje exempel finns det ett liknande av annan ras. :cool:

Jag har hittat en kanon snygg arab som jag verkligen fastnat för, har aldrig ägt någon innan, så vill veta lite vad ni tycker om dem,

Är de så "känsliga" som alla säger. Att de inte tål att gå ute utan täcke och att man måste vara så försiktig med deras tunna ben? Inte för att jag tror det. Men jag har bara haft halvblod och små ponnys så har ingen erfarenhet.:confused:

ÄR de lättlärda och samarbetsvilliga? Vet att det varierar från häst till häst med överlag?

Araber är individer som alla andra däröfr kan man inte dra alla över en kam. Vissa är känsligare än andra helt enkelt men oftast får faktiskt araber mer päls än halvblod. Så dem klarar faktiskt kyla bra, om man inte klipper dem då förstås. Araben är en väldigt tålig ras, har aldrig haft problem med massa skador på våra araber, men självklart beror det på hur man tränar dem osv. Araber är otroligt lättlärda och samarbetsvilliga, dem är också mykcet mer försiktiga än de flesta halvblod, dem har koll så dem inte bara kliver på sin matte om hon står i vägen:D
Jag tycker inte det finns några typiska problem för just araben mer än okunniga folk som aldrig ens har ridit en arab som ändå snackar skit om dem. Glömde en sak till araben är väldigt modig!

Jag har haft hand om och ägt olika typer av hästar.
Den allra lojalaste är min valack som är otroligt personlig.
Han har lätt för att lära - jag visar och han gör!
W är ganska stor med stora gångarter och hög ridbarhet.
Han har ALLT jag önskar hos en häst. Och då har jag många raser i bakhuvudet till att jämföra med!
Om jag inte vore så nöjd med honom skulle jag kunna byta till annan ras, men det finns inte i mina tankar.

Li

Ja tack för alla bra svar!:smirk:
Har hållt på med hästar i 17 år och förstår att man inte kan lita på allt som alla säger.

Jag tror det blir araben om jag tycker att han är trevlig:d

Intressant fråga och kul att du vill fråga. Många har ju redan sina färdiga åsikter om hur de tror att araberna är.

Jag har ett arabsto som jag haft sedan -01. Så vi har kamperat ihop i några år nu :) Hon är jätteliten (142cm) och jag är vuxen. Men vi har ändå haft väldigt roligt ihop.

Först din fråga om de är känsliga och måste ha täcke jämt. NÄE! Vissa typer har ju kortare päls än andra men om man inte rider så mycket och de får ha sin vinterpäls så fryser de ju inte. Nu har ju jag föredragit att klippa på vintern och då sätter man ju på täcke på alla typer av hästar i alla fall.

Svagare ben har de absolut inte. Araber är ju främst kända som utmärkta distanshästar och då skulle det ju aldrig gå med dåliga ben. Det är ju en väldigt stor påfrestning för hela hästen med distans och även inom galoppen, där araben är framgångsrik. Men jag tror att det är som med alla raser. Det finns så klart araber med dåliga ben också.

Att de skulle vara rädda av sig och hoppa och fara omkring är inte heller riktigt sant. De är känsliga hästar, så är det! Men det jag uppskattar hos dem är att när man sätter upp lillfingret så händer det något. Och när man har lärt sig att använda små signaler både i hantering och ridning så tycker i alla fall jag att det är helt underbart.

För inte så länge sedan hade jag ett am paintsto också och jämfört med araben är de verkligen dag och natt. Med den tuffa painten fick man använda hela kroppen, rösten och lite till när man skulle göra saker. Med araben räcker det att sätta upp fingret eller titta lite menande på henne så flyttar hon sig direkt. Naturligtvis en fråga om uppfostran och träning också. Men jag tror att de flesta ser araben som en väldigt lättlärd och lätthanterlig.

Att en del araber är stirriga och odrägliga (för såna finns det!) tror jag beror på att de får för lite motion, för lite mental träning. Det är många araber som går som "hagprydnader". De har varit billiga att köpa en längre tid och de är ofta väldigt vackra att se på. I alla fall jag kan tro att det lockat en hel del människor att köpa araber som de sedan inte klarat av. Araberna är smarta och det kan bli en överraskning när man märker hur smarta de egentligen är.

Jag har använt min arab till tävling. Nu är ju jag 27 så jag har inte fått tävla henne själv i de engelska grenarna. Men däremot har jag haft en duktig yngre ryttare som både deb. fälttävlan, tävlat lite dressyr och hopp på henne. Själv har jag ridit western och lite smått gett mig ut och tävlat i det. Och jag kan tycka att det är väldigt tråkigt att folk inte använder sina araber mer som tävlingshästar inom den engelska ridningen.

Jag önskar dig all lycka med din första arab! Det är helt underbara hästar. När du väl blivit kompis med en så vill du inte ha nåt annat.

/Maria

LÅter som du är rätt lik mig, jag vill också se fler araber på tävlingsbanorna:smirk:

Jag är ju 20 år nu så jag vill ha en vän för många år framöver.
Många säger att de e lättlärda det kan ju bara vara positivt med den lille 3-åringen jag tittar på.

Tack för alla bra svaren jag fått

Kram på er!:smirk:

Min dressyrtränare uttryckte det så bra tycker jag när han sa:

Araben är en häst för en häst-gourmet. Inte alla ska ha en.

En arab enligt mig är:

• intelligent
  • känslig på så vis att den kräver en känslig människa
  • otroligt allround
  • världens bästa kompis
  • inkännande - den reagerar på hur DU är och mår
  • blixtsnabb i huvud och kropp, händer det så händer det NYSS!
  • uthållig
  • personlig
  • alltid ivrig att vara till lags

Antingen tycker man verkligen INTE om dem, eller så älskar man dem och har man väl fastnat så funkar verkligen INGENTING annat. På min ridväst står broderat:

En gång arabryttare, ALLTID arabryttare.

Min dotter har en arab, han är väl lite känslig, vill gärna ha täcke när det är kallt:love:

Benen är det inga problem med alls!

Lättlärda är de på gott och ont:rofl: allt fastnar:)

Samarbetsvillig till tusen! han älskar att få göra rätt:D

Lätt att handskas med inga problem att leda för en helt ovan, stannar när du stannar:) ingen häst som drar iväg med en ovan

En riktig enmans häst! ok att jag ger honom mat, rida honom får jag med, pysslar jag med honom när hon inte hemma står han och tittar mot dörren hela tiden och väntar:love:
han visar att han låter mig på nåder....
Det ska vara MIN matte:rofl: :rofl: :rofl:

hahaha det låter som de e trevliga prickar:rofl: :rofl: sån som jag är. jag gillar hästar som vill vara till lags, men visst att det skiljer från häst till häst, det är ju individer som alla andra:smirk: men de flesta verkar hålla med om att de e trevliga.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 502
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 472
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
9 828
Senast: Magiana
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 754
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka