Vilse i kameraskogen, hjälp!

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare 134643
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 224
1

134643

Antar att tråden bör läggas här? Annars får någon snäll mod flytta den :D

Jag ska få en systemkamera, men nu är jag helt lost. :crazy: Vilken kamera passar bäst, och vilka objektiv behöver jag?

Det jag vill kunna göra med min kamera är: Fota djur, typ springande hundar så den ska kunna zooma rätt rejält med. Fota macro och natur. Inte vara allt för avancerad, men jag vill ha något att utvecklas med.

Alltså, vad jag förstår behöver jag ett teleobjektiv och ett macrobjektiv? Och sen klarar jag mig med det jag får med, så länge? Eller är jag ute och cyklar? :D

Prisklassen då, den ska ju helst vara billig :angel: Men det är en julklapp ( till mig alltså ;) ) så kanske runt 5-6000 totalt? Är det ens möjligt? :)

Sv: Vilse i kameraskogen, hjälp!

Oh... Kollade såklart runt lite och ett teleobjektiv kostar 10.000 ?! Hur kan en normal människa ha råd med det? :eek:

Det har man inte :(. Man köper ett billigare telezoom som därmed kräver bättre ljusförhållande.

Jag har ett Nikkor 55-200 som jag tycker är hyfsat bra till det priset. Runt 2000-2500 kr. Räcker ganska långt men det är klart att ett med mer zoom saknar man ibland. En bekant har ett Sigma som har zoom upp till 300 och hon tar fina bilder med det.

Eftersom jag mest kollar efter Nikonkameror så har jag inte så mycket annat att rekommendera.

En Nikon 3100 + ett telezoom kan du nog få för dom pengarna.

Jag fotograferar mycket med en Canon EOS 550D och ett EF70-200mm (teleobjektiv). Det tycker jag resulterar i väldigt bra bilder. Ibland använder jag ett normalobjektiv (EF-S 18-55mm) och det blir också bra bilder.

Kamerahuset kostar runt 5500 kr och teleobjektivet lite mer.

Här är ett Paket med kamerahuset och normalobjektivet, men med ett annat teleobjektiv (som jag inte kan säga någonting om) för 7290kr:
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos550dbundlei/157475.3298/

+ Skyggni.

Det är precis dem då två kamerorna jag har kollat på! Nikon 3100 har de också rea på hos Siba just nu...
Nu är ni väl rätt partiska, men vilken skulle ni valt? Nikon 3100 eller Canon EOS 550D? Eller vad tycker ni passar bäst till mig? Är det stor skillnad på de två kamerorna? :D

Tack för svaren!

Förresten, funkar Canon objektiv på Nikon-kameror och tvärt om? :D

Hur har normala människor råd att ha häst funderar jag som har kamerautrustning för 20 tkr+ (till nuvarande kameran då)... ;)

Jag har en Canon 60D och mina favoritobjektiv är:
SIGMA 70-200/2.8 II EX APO DG MACRO HSM FÖR CANON
CANON EF 50/1.8 II

Haha, opartisk var det ja... Nej men det lutar åt det hållet då de flesta recensioner säger att en enda skillnaden typ är att Nikonen är sämre på att få bra ljud när man spelar in. Och då skiljer det ju ändå rätt mycket pengar :)

Zaga: Nu är det ju så att jag inte har råd med häst! ;)

Jo men då blir det rätt säkert en liten Nikon till jul då! Om nu så många verkar nöjd med den! :) ( Eller ifall man kan övertala mamma att köpa den nu, den är ju faktiskt på rea! :angel: )

Jag har svårt att tänka mig att det går att hitta något mer prisvärt än de större märkenas instegskameror. De räcker till i de flesta situationer.
Vad gäller objektiv tycker jag att du ska försöka skaffa ett teleobjektiv så fort som möjligt. Jag har Nikons 55-200, som räcker i de flesta situationer då djuret man ska fota inte är allt för långt borta, t.ex. hundar i närheten eller hästar på en ridbana. Kitobjektivet man får med fungerar helt OK till macrofotografering, man får ungefär samma avbildningsskala som med de flesta macrozoomar.

Och som heeelt opartisk:p rekommenderar jag Nikon, på Canon sitter allt bakvänt!:eek:

Jag tycker väldigt mycket om Canonkameran så jag rekommenderar så klart den. Jag hade själv gärna köpt en egen sådan så att jag inte alltid håller mammas ockuperad, men just nu har jag inte pengar till det.

Okej! Dum fråga men hur "långt" räcker de objektiven man får först får med, kitobjektivet alltså? Typ ifall hunden står 5 meter bort, kan jag zooma in så att jag bara ser huvudet? Eller kan någon snäll människa förklara? :D

Men åh! Nu blir ju allt svårare... :(

Ska kolla upp vad pappsen har för objektiv till sin 450D, för ifall han har ett tele så blir det ju billigare ifall jag snor hans lite och köper en 550D... Får fundera lite :p

Jag Har Canon EOS 550D och är jättenöjd med den, så jag rekomenderar ju givetvis dig att köpa den! ;)

Försök att hitta någon som har de kameror du är intresserad av, be att få känna och klämma på dem (Kan du ju även göra i butik) och gärna också provfotografera så märker du ju vilken som känns bäst. Jag gillar Canon för att de är lätta att förstå sig på och ligger bra i handen. (på mig) Men det är ju en smak- och vanesak. :)

Men så slutsatsen är alltså att det inte är särskild stor skillnad alls på de två kamerorna, utan det är hur man själv tycker att kameran ska se ut och kännas?

Då blir'e att åka och känna och klämma någonstans! :)

Jag har en Nikon d3100 som jag är mycket nöjd med, den passar mina behov utmärkt. :) Lagom stor för mina små händer dessutom :p Skillnaden mellan Nikon och Canon är väl i stort sett en smaksak, ta den du trivs bäst med. Har du någon närstående som du kan tänkas låna objektiv av så kan det förstås vara smidigt att ha samma märke. :)

Men så slutsatsen är alltså att det inte är särskild stor skillnad alls på de två kamerorna, utan det är hur man själv tycker att kameran ska se ut och kännas?

Då blir'e att åka och känna och klämma någonstans! :)

Jag har aldrig provat Nikon D3100, men ändå skulle jag nog sammanfatta det så, ja. :)

Fotar med Nikon.
Nikon eller Canon kan egentligen bara du avgöra själv, åk till någon butik och be att få hålla i de olika modellerna,
Det är så olika vad man gillar , känslan i handen är jätteviktig.

När det kommer till objektiv så hade ialf jag mycket stor glädje av nikons 18-105mm i nästan 2 års tid.
Tycker det har en bra spännvidd,efter ett tag märker man vad man saknar och uppgraderar efter det.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på... 2
Svar
25
· Visningar
2 410
IT & mobiler Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något? Det är så att jag tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 425
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 166
Senast: Aningsfull
·
Fritid Jag är helt nybörjare och totalt okunnig.:o Men jag vill trots det köpa mig en bra kamera och har hamnat i en djungel.. Jag är typ... 2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka