vilse i sadeldjungeln

Sv: vilse i sadeldjungeln

Nej, min var 17,5. Finns både som ponnymodell och storhästmodell. De finns även i andra läder än de som visades på Jensens hemsida. Min var helt i läder förutom bossorna (sergepanel). Sedan finns de att få i buffel alternativt delvis syntet...

Hur ligger de i pris? Antar att det blir ett annat pris än det som anges om man ska ha en större sadel.

Ja, de ligger högre i pris. Nu minns jag inte exakt, men storhästsadel delvis syntet ca 8500-9000, helt i läder ca 11 000, buffel ca 19 000.

För det priset blir den också helt måttad efter din häst och du kan välja kåpstorlek osv. (blir inte måttad efter dig som Jensens övriga sadlar, men du kan påverka det mesta.) Du kan även välja tvåfärgat läder, mocka, sadelgjordsfäste, långa/korta stroppar osv osv. Är du villig att betala lite mer kan du få hur mycket som helst i princip...

Du kan ju såklart prova att göra den bredare, men garantin förfaller och du riskerar att bommen knäcks. Har hästen rak rygg kommer inte Prestige passa ändå hur du än vrider och vänder på det.
Men kan inte det skilja mellan olika modeller?
Jag har kollat lite annonser och hittat någon som ser relativt rak ut, på en vanlig sidobild. Min pålle är ju inte spikrak.
Sen - frågan är om min sadel på bilden ovan är så mkt mer än 97 grader? Det kanske räcker...

Ja vissa är rakare än andra, men ingen Prestige är riktigt rak ändå. Du kan ju såklart prova men jag tror det rätt lönlöst med tanke på att den nog blir för smal ändå.... (dvs om du upplever din häst som bred)
Din sadel kanske inte är bredare än 97 grader, men din häst kanske är...
Behöver du en sadel som är lite mer böj dän de jag har tipsat om som ändå är bred kan du prova County. Deras nyare modeller (ca 8-10 år gamla eller nyare) finns i upp till ca 110 grader (fit 6 tror jag. fit 5 är väl runt 105 men är ej helt säker på gradtalet för tillfället)

Men vill du ha bättre tips måste du mäta bomvinkeln samt lägga in bra bilder....

En Haflinger på ridskolan har en Trainer's, han har verkligen platt och bred rygg, och noll manke... Ser ut som en tunna :p Hur man hittar sadlar till sånna hästar är beyond me ;)
Menmen, en sån har han iaf, han är rätt rak i ryggen också... Väldans skön sadel att rida i, mjuk sits och bra stöd tycker jag :)

Min häst har manke och ser man bara ryggprofilen är det svårt att tro att hon är så rak i sadelläget som hon ändå är. Men, som jag sagt tidigare, hon är inte spikrak...

Trainer's-sadeln han har har cutback, så den kanske kan passa en häst med manke också, och som sagt, han är inte spikrak han heller, men rättså... :)

Letar också efter hoppsadel till bred / platt rygg. Om Albion och Morris passar, vore Trainers något att prova kanske?
Fler tips på sadel med icke takformade bossor ? :)

En tinker på ridskolan (som också har liknande rygg som beskrivs här) har en uuuurskön sadel (hopp, med cutback, ej takformade bossor) som är väldans bred, kan kolla vad det är för märke på den nästa gång jag är där :)

Kieffer funkar nog för dig om du vill ha mycket stöd men jag tror inte den kommer ligga bra på din häst.

Jag uppskattar vidden till 110-120 grader på sadeln (ÖGONMÅTT) och då skulle jag kika på Bates Momentum tillexempel, till den kan du köpa större stöd. Även Crown och Albion kunde vara värt att testa.
Thorowgood kan också vara en ide och då kan du köpa Wintecs stora stöd och ha på den.

Jag provade en Albion K2 hoppsadel senast igår som absolut skulle kunna fungera för den rygg du beskriver.

*lite halvt knapplån*

En annan sak som folk gärna missar med Prestige är att tyngdpunkten ligger väldigt långt fram i dem så för ett ovant öga så ser det ut som att en Prestige som ligger i jämvikt är alldeles för bred.

Det är ju tvärtom. Tyngdpunkten ska vara långt fram och därför om sadelns tyngdpunkt är mitt i sätet så är den alldeles för smal.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: skiesabove
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?