Vimle vs Kivik

Bukefalos 30 år!

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har letat soffa ett längre tag men de jag fastnat för kostar typ 30-35tkr och det är för mycket tycker jag. Bestämde mig till slut för att köpa en från IKEA då de har tvättbara klädslar och lite rimligare pris. Jag har kikat på Vimle och tyckte den lät bra, den beskrivs ju som mjuk. Dock när jag provsatt den i helgen var den stenhård? Noll mjuk. Jag provsatt Kivik också som beskrivs som medelfast men den tyckte jag var riktigt mjuk?

Har någon här Vimle eller Kivik? Är ni nöjda? :)

Jag köpte Kivik i fjol, är inte nöjd. Hade inte rekommenderat den

Varför inte?

Har Kivik. Min är mer än 10 år gammal, men jag älskar den!

När jag läser på Reddit verkar en del vara supernöjda medan andra tycker den är hård och dålig kvalitet.. Många verkar tycka att de äldre kiviks är bättre än de nya. Samtidigt använder jag min soffa mycket så den kommer bli ganska snabbt insutten :D

Jag har Kivik sedan många år, hade garanterat valt en likadan om jag behövt köpa ny idag.
Lagom mjuk, bra djup (jag sitter gärna med benen uppe i soffan, men vill man ha fötterna på golvet kanske den blir för djup?), enkelt att ta av och på klädseln på dynorna för att tvätta (görs regelbundet pga katter och barn i ljus soffa), inte jättejobbigt att skruva isär för att ta loss tyget på armstöd för att tvätta det vid behov, man kan köpa till delar om man vill bygga ut den.
Har haft tvåsits samt tvåsits+schäslong och varit nöjd med båda varianterna. Känns inte nedsutten trots att den har flera år på nacken (den jag har idag är köpt 2021, hade en likadan tidigare men sålde pga långväga flytt) och används mycket.

Varför inte?

När jag läser på Reddit verkar en del vara supernöjda medan andra tycker den är hård och dålig kvalitet.. Många verkar tycka att de äldre kiviks är bättre än de nya. Samtidigt använder jag min soffa mycket så den kommer bli ganska snabbt insutten :D
jag tycker dynorna blir för höga och hårda så att skarven mellan dem upplevs som djup. Det blir obekvämt att antingen sitta "uppe på en kulle" eller nere i grop mellan dynorna.

Jag har kivik och är väldigt nöjd.
Upplevde den hård först men nu lagom 🙂

Bifogade filer

• IMG_0202.webp
    IMG_0202.webp
    121,6 KB · Visningar: 115
Varför inte?

Provsatt en i varuhuset förra veckan, den var inte hård. Syrran får hem sin på fredag, får återkomma med hennes recension. Men visst kan det ha hänt lite på 10 år.

Jag har Kivik sedan många år, hade garanterat valt en likadan om jag behövt köpa ny idag.
Lagom mjuk, bra djup (jag sitter gärna med benen uppe i soffan, men vill man ha fötterna på golvet kanske den blir för djup?), enkelt att ta av och på klädseln på dynorna för att tvätta (görs regelbundet pga katter och barn i ljus soffa), inte jättejobbigt att skruva isär för att ta loss tyget på armstöd för att tvätta det vid behov, man kan köpa till delar om man vill bygga ut den.
Har haft tvåsits samt tvåsits+schäslong och varit nöjd med båda varianterna. Känns inte nedsutten trots att den har flera år på nacken (den jag har idag är köpt 2021, hade en likadan tidigare men sålde pga långväga flytt) och används mycket.

Jag sade till min syster att det är mer av en ligga och mysa i-soffa än sitta rakt upp och ner i. Men det var därför jag köpte den och även hon, vi ligger eller halvligger mest.

Särbon köpte en Vimle. Jag som vill ha mjuuukt (och hade dunsoffa när jag hade soffa) tyckte den var hård första minuten men inte sen. Den är ju dock inte fluffmjuk, men heller inte hård. Mycket skön att ligga i

jag tycker dynorna blir för höga och hårda så att skarven mellan dem upplevs som djup. Det blir obekvämt att antingen sitta "uppe på en kulle" eller nere i grop mellan dynorna.

Hmm ja det låter ju inte så käckt förstås. Dock sitter jag mest på schläsongdelen ändå så den kommer nog bli nedsutten. :D

Särbon köpte en Vimle. Jag som vill ha mjuuukt (och hade dunsoffa när jag hade soffa) tyckte den var hård första minuten men inte sen. Den är ju dock inte fluffmjuk, men heller inte hård. Mycket skön att ligga i

Nää jag har absolut suttit i mjukare soffor men då har de antingen varit för dyra eller för stora. Har kikat lite på dunsoffor också men tror inte jag skulle vara så duktig på att fluffa den så den skulle bli ful snabbt.

Liknande trådar

• Konsten att köpa soffa
  • Sängproblem...
  • Skönaste och bästa soffan?
  • Dalmatiner vs KH Collie?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat