Bukefalos 28 år!

vinbärssnäckor

S

Stoppard

Antagligen en korkad fråga, men jag vore ännu mer korkad om jag inte frågade så att jag får svar. Växer vinbärssnäckornas skal med snäckan eller byter de?
 
Sv: vinbärssnäckor

Det växer :) Snigeln sitter fast i skalet (om du kollar i lufthålet under så kan man se strängarna de sitter fast med, där kan man även se ägg ibland också :D) så de kan inte byta.
 
Sv: vinbärssnäckor

Nej, sniglar har inga skal. Men oftast kallar folk de för det...även om det egentligen ska benämnas snäckor.
 
Sv: vinbärssnäckor

Som mynta2 säger,
*Sniglar med skal kallas snäckor, och de kan inte byta skal
*Riktiga sniglar har inte skal öht
 
Sv: vinbärssnäckor

Alla dessa små svarta rackare med brunt skal som kommer fram om det regnar (mest), är det snäckor??
Att det finns såna här stooora svarta/bruna saker som heter sniglar (utan skal) visste jag!
 
Sv: vinbärssnäckor

För att vara ordentlig så heter de vinbergssnäckor - inte vinbärssnäckor.
 
Sv: vinbärssnäckor

:rofl: Jag trodde hela tiden det var snäckor som levde i vinbärsbuskar. Var tvungen Googla och..det hette ju Vinbergs :D
 
Sv: vinbärssnäckor

mer intressant är väl hur man BLIR AV med dom. Har hela trädgården full, kan inte ens klippa gräset, vill ju inte mörda dom stackarna men det vore ju trevligt att kunna vara på tomten utan att det krasar under fötterna.....
 
Sv: vinbärssnäckor

Aha fler som har problem med deras invation!

Visst är det äckligt när det krasar där man går och sen ser man massa smet :eek:

Att ta död på dom tycker jag känns pyton också. Speciellt om man måste hugga itu dom med spade *ryser*
 
Sv: vinbärssnäckor

Jag tror inte det funkar för att bli av med mängder, men bara litet tips så de inte behöver dödas med massa ont:

Ta snäckorna som ska avlivas, ställ de i kylen ett tag. Det gör att de blir "segare" om man säger så, de går ner i aktivitet osv.
Sen är det bara in i frysen. Iom kylen innan blir det så pass stegvis att de inte lider av det, utan om jag har fattat det rätt så hibernerar de och dör sedan i sömnen. Vet tyvärr inte hur länge de ska ligga i kyl/frys.
Små snäckor ska visst fungera att slänga i kokande vatten också, men vet inte säkert utan det är bara vad jag har hört.
 
Sv: vinbärssnäckor

Kan väl lungt säga att jag har 20-30 st per kvadrat meter. Frågan är om det skulle gå att samla ihop dom och tippa ut dom nån annanstans?
 
Sv: vinbärssnäckor

Oj jävlar :eek:

Kan kan man nog, men det beror nog på var. Sen är ju kruxet att sniglar är fridlysta också, men det är nog ingen som märker nåt (jag må vara noga när det kommer till djur men så många skulle jag inte heller vilja riskera att krasa sönder bara man kliver ut :crazy: )
Här skulle det iaf definitivt behövas fler i vattenparken i närheten... Har inte sett en enda snigel på två år, alla verkar ha försvunnit sen de började bygga :( Kanske finns det något ställe i närheten av dig där sniglarna försvunnit där du kan lämna de? Du kan ju prova höra med kommunen :)
 
Sv: vinbärssnäckor

Tänkte bara berätta att sedan en igelkotts familj flyttat in i trädgården är sniglarna (snäckorna) puts väck!!!!!
 
Sv: vinbärssnäckor

Åh kottisar :love:

Tur, då får de ju försvinna en del helt naturligt samtidigt som en liten fridlyst kotte får mat :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
AFU
Dagbok I måndags och igår har jag varit på AFU. Först träffade jag en fysioterapeut. Jag fick svara på en del frågor och sen fick jag göra...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Jag jobbar 25%, är arbetslös på 50% och långtidssjukskriven på 25%. Nu har jag haft en hel sjukdag på 100% och anmält detta till FK. Men...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Gnist
·
Fritid En riktig rookiefråga misstänker jag! Men hur torkar betong? Min konkreta fråga: Jag vill gjuta fast pinnar (markeringsflaggor utan...
Svar
10
· Visningar
1 049
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 206
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp