Vindotthingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare levalivet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 853
L

levalivet

Ska betäcka vårat islandsto snart. hon är vindottfärgad, runt 145 cm hög.
Någon som vet en riktigt kanon bra vindotthingst? :D

Sv: Vindotthingst?

Jo eftersom hon inte har fång nu och har gått upp i vikt :) vi ska nog betäcka henne nästa år, nyfiken vad det finns för några hingstar. det vi har hört av veterinärer och hovslagare så säger dom att vi bör betäcka henne i år, men känns bäst att vänta ett år till..

Tack, ibland kan man inte hålla saker isär ;)
Några silversvarta/vindott hingstar är ju:
Emil frá Vestri-Leirárgördum
Óskasteinn frá Oddhóli

Askur frá Hofstadaseli är en vindótthingst också, har sett honom på bilder, jättefin hingst!!
Jag känner en kompis som har en 7-årig avkomma efter honom.:)

levalivet skrev:
Jo eftersom hon inte har fång nu och har gått upp i vikt :) vi ska nog betäcka henne nästa år, nyfiken vad det finns för några hingstar. det vi har hört av veterinärer och hovslagare så säger dom att vi bör betäcka henne i år, men känns bäst att vänta ett år till..

Är det inte riskabelt att betäcka ett fångsto, har nyligen haft samtalet med stallkamraten som vill betäcka sitt sto som har fång men vart symptomfri 1 eller om det var två sommrar.

Annars finns ju Grásteinn frá Grafarkoti, iofs silvermusblack men i mitt tycke nästan samma sak, en hingst jag hade vart intresserad av om jag inte hade haft ett eksemsto.

levalivet skrev:
Ska betäcka vårat islandsto snart. hon är vindottfärgad, runt 145 cm hög.
Någon som vet en riktigt kanon bra vindotthingst? :D

Vad är det för häst du har? Berätta mer om henne? Stam osv..
Bild kanske..
/Emma

Thrýmur frá Geirshlíd är en silversvart femgångshingst med totaltpoängen 7,76.
Jag har bara sett honom på video och där ser han inte rolig ut. Avkommorna jag träffat är trevliga och töltar men är inte av den typ som får höga poäng på avelsvisningar.

Glaer från Honeröd är också silversvart. Även han har en ganska låg bedömning, 7,77 totalt men han är fyrgångare.
Någon som har sett Glaer eller avkommor?

Gaukur frá Innri-Skeljabrekku är en annan silversvart hingst (totalt bedömd till 8.01).
gaukurstill2.jpg

IrpaSnirpa skrev:
Är det inte riskabelt att betäcka ett fångsto, har nyligen haft samtalet med stallkamraten som vill betäcka sitt sto som har fång men vart symptomfri 1 eller om det var två sommrar.
Beror nog lite på hur illa åtgångna hovarna är (hovbensrotation), det är ju alltid en belastning att bära ett föl. Men har man ex. ett sto som är känslig för det gröna vår/sommar gräset, så kan ju en dräktighet vara bra för då går väldigt mycket energi från stoet till fölen i magen och senare till mjölkproduktionen. I alla fall enligt de veterinärer som jag talat med. Men så finns det ju hästar som får fång året om och då man inte alltid är säker på orsaken...

Har hon varit mager + haft fång skulle jag först inrikta mig på att stabilisera och förbättra statusen för stoet.

Sen OM jag skulle betäcka så skulle inte mitt förstaval av hingst baseras på färg - utan snarare under de förutsättningar som råder under betäckningstillfället/ vistelsen. De flesta ston är ändå borta några veckor och det är stor skillnad på hand- eller fribetäckning / fodersituation osv. Kan ju vara känsligt för en häst som redan haft fång.

Jag är väldigt nyfiken på vad detta är för sto.. vet ett vindott sto som var illa däran.. därför skulle jag vilja veta mer..

/Emma

Sammets_rosa skrev:
Gaukur frá Innri-Skeljabrekku är en annan silversvart hingst (totalt bedömd till 8.01).
gaukurstill2.jpg

Gaukur är en bra hingst oavsett färg och han är pappa till världens högst bedömda silversvarta hingst Glymur (totalt 8.33) med samma efternamn som pappa. Glymur fick sin bedömning i fjol blott 4 år gammal och har dessutom den högsta ridbedömning (8,67) en 4-åring någonsin fått genom tiderna! Underbart lynne och jättetjock man och svans medföljer!

Såg att Elin nämnt Thrymur men han är utdömd efter en senskada och betäcker endast Elisabeths egna ston som han är välbekant med. Elisabeth hänvisar till Emil eller Gaukur tex som båda är 5-gångare.

Tycker dock att man skall tänka sig för noga vad gäller att betäcka ett fångsto. Varför och hur har hon fått fång? Är hon väldigt beteskänslig eller är det så att hon utatts för väldigt kraftigt bete och/eller påfrestningar. I det första fallet skulle jag avstå, dels för problemet med dräktighet och föl som kräver en hel del mat och kraftigt bete, dels pga risken för att få en avkomma med samma problematik.

levalivet skrev:
Tack :) ska kolla upp dom hingstarna!

Jag hittade dom i hingstkatalogen, du kan ju kolla i den. Om du har den? Jag har den fastän jag inte har nått sto, det är kul att titta iaf ;)

Många fina hingstar:)
vi har talat med en del veterinärer och dom har sagt att man skulle kunna betäcka henne. en veterinär tyckte vi kunde betäcka henne förra året men det ville absolut inte vi!

hon springer varje dag i sin hage och busar, vi rider henne ej men är ute och går då och då med henne. vi ska kolla och se hur allt utvecklar sig och tänker inte stressa på någonting! kan lika gärna vänta tills nästa år eller nästa igen eller kanske vänta flera år om det så behövs :) hon är en fin häst med bra stam därför känner vi att det vore kul att ta ett föl efter henne! men som sagt ingen stress!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: Freazer
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 721
Senast: Hedwig
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 445
Senast: Emuliiaa
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18