Vindskydd/ligghall

N

noblesse

Behöver råd om underlag i vindskydd/ligghall. Har funderat på halm men ni kanske ha andra erfarenheter.:confused:
 
Sv: Vindskydd/ligghall

jag har lösdrift med ligghall till mina vintertid. ingen gjuten platta.(men väldigt väldrenerat så väta inte heller kan träcka upp underifrån) först har jag kalk i botten, därefer spån, sen rullar jag ut halmbalar (storbalar) därefter halmar jag som vanligt (med småbal). gödslar varje dag som vanligt. funkar kanon....

pratade med miljökontoret som oxå godkände innan vi tog den i drift, h*n sa att man måste ha så bra och tjockt underlagg att "pisset" inte når backen, då det kan "förorena" grundvattnet.
 
Sv: Vindskydd/ligghall

Hur tjockt är ditt kalklager? Glömde fråga det förut i den förra tråden...
 
Sv: Vindskydd/ligghall

jag "lägger rejält" så det täcker, så marken inte syns.
 
Sv: Vindskydd/ligghall

Jag har bara en massa sand i mina ligghallar, fungerar super! Det fryser inte, det är lättarbetat + att hästarna aldrig får några fläckar :)
 
Sv: Vindskydd/ligghall

I vår lösdrift har vi två ligghallar under samma tak.
Vi har inget golv i någon av dem utan endast bar mark, och den ena är halmfylld (den andra tom då, endast jord). Hästarna föredrar den som inte är halmfylld av någon anledning, men de använder dem mycket sällan, främst vid regniga stormdagar och vid stark sol. Och oftast står bara en eller två i själva ligghallen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 154
Senast: Freazer
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 393
Senast: Unafraid
·
Anläggning tja tja jag undrar om det är ett måste att ha ligghall? läste någonstans att det bara gäller ifall hästarna är ute mer än 16h om dygnet...
Svar
3
· Visningar
820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp