• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wingil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 986
W

wingil

Finns det att köpa?? Hur stort bör det vara per häst om man säger så? Menar vindskydd för lösdrift.. dvs lite större och inte bara en vägg ;) utan tre.

Sv: Vindskydd

Inte vad jag sett, olika moduler som typ uteboxar har jag däremot sett massvis av, men det är inte svårt att dra upp ett riktigt vindskydd.
Viktigt är att det finns fler än en ingång så att det alltid finns en väg ut om någon blir trängd.
Idealmått tycker jag är minst 5*6 m per häst, huruvida det finns några regler vet jag däremot inte.

Hmm måste snoka vidare i ämnet ;)

Ska göra lösdrift av ena storhagen på gården och måste ha ett redigt vindskydd där :D

Jag tycker : Gjut ett riktigt golv, se till att det inte står i en dalgång eller sänka så det rinner in vatten där, alltså ska vindskyddet vara ovan marknivå.
Sån här ko-plast för ingångarna så det inte blåser rakt igenom, ingen vägg utan fönster.
Grusa med singel eller dylikt utanför ingången som ger bra avrinning av vattnet, annars blir det upptrampad lervälling där ett par ggr/år och blir det tumult därinne och någon springer ut kan den hästen halka och slå sig.

Hej!

Ja, det finns! Vet ett ställe som jag inte internet adress till nu, men företaget heter "Laudgårdsinrede" och det går säkert att söka på nätet efter. Dom säljer ett vindskydd med tre väggar!

jag har ett bra tips när det gället att få halkfritt utanför dörröppningar (och även grindöppningar)
man bygger en ram av plank, spikar på vägmatta på undersidan. sedna på med vanlig sand eller smågrus, då rinner vattnet rakt igenom och det blir garanterad geggfritt..
vet att det finns en ridskola som gjort så vid öppningen till ridskolehästarnas hage, och där trampas det juh en del ;) det hade funkat kanon väldigt länge iaf..

Det enda jag kan komma på är redskapsbodar man kan köpa med dubbeldörr på 7-7,5 kvm..fast då får man ju köpa 1/häst ;)

vacasso skrev:
Inte vad jag sett, olika moduler som typ uteboxar har jag däremot sett massvis av, men det är inte svårt att dra upp ett riktigt vindskydd.
Viktigt är att det finns fler än en ingång så att det alltid finns en väg ut om någon blir trängd.
Idealmått tycker jag är minst 5*6 m per häst, huruvida det finns några regler vet jag däremot inte.
´

:eek:
SÅ stort?
Jag har själv ingensomhelst erfarenhet eller kunskap kring lösdrift, utan blev bara förvånat. Rummet jag sitter i nu är på 16 kvm, och jag känner att det utan tvekan är gott om plats för en häst här.
Men det är klart, i en lösdrift med många hästar krävs det mkt plats för att ingen ska bli undanskuffad, jag trodde bara inte det var så mkt! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 906
Senast: ako
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
452
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 216
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?