Vinglig, "ormig" häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare donnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 850
D

donnan

Vinglig, \"ormig\" häst

Jag rider en häst åt en bekant just nu som är hemskt vinglig, eller "ormig". Hästen ifråga är 9 år, tävlad LC hoppning och hyfsat välskolad men kan inte gå på ett rakt spår. Eller, rättare sagt, den kan gå på ett rakt spår om du varenda sekunda stöttar upp och korrigerar med skänkeln.
Jag har aldrig suttit på en äldre häst som är såpass vinglig, den vinglar heller inte på samma sätt som en unghäst (som saknar balans) utan den *vill* helt enkelt inte gå rakt och bära lika med båda bakbenen.

Så, hur kan man börja reda upp detta? Självklart går det inte att lösa på några veckor men jag vill i alla fall påbörja arbetet åt ägaren (som också uppfattar hästen som vinglig, det är inte min ridning alltså). Hästen har väldigt lite egen motor, och det känns som om mycket ligger däri, att man skulle behöva hitta mer bjudning för att slippa detta eviga korrigerande. Eller är jag ute på fel spår? Någon som har bra tips och idéer?

Kanske ska tillägga att hästen är fullt frisk, har passande utrustning och som sagt så vinglar den lika mycket oavsett ryttare. Den är tyvärr inte van att bli longerad/tömkörd så jag har dåliga möjligheter att se den jobba utan ryttare.

Re: Vinglig, \"ormig\" häst

hmm jag red ett hlb förut, liten och vinglig, men underbar häst :love:. att rakrikta henne va inte det lättaste, det jag gjorde mycket var att rida FRAM hästen så den inte går lååångsaamt då blir det bara vingligare, jobba jättemycket med rakriktning rid innanför spåret, träna träna träna...
och fram fram fram.. inte lägga för mycket vikt på att den går i form i börgan, många vingliga hästar tycker jag det känns som om dom är vingliga för att dom konsentrerar sig för mycket på "huvet" och inte kroppen. vänder och vinglar efter hur huvet rör sig lixom.. hmm dålig på att förklara..
jaja berätta gärna mer om hästen och vad ni har tränat... lycka till om det hjälpte..

Min häst är den slingrigaste häst jag nånsin suttit på! Han är också 9 år. Jag upplever inte honom som vinglig utan just slingrig. Han vet hur man kommer undan. Parerar man det minsta för mycket så slinker han åt andra hållet. Jag har helt enkelt fått lära mig att rida med extakt balans mellan hjälperna. Det är jättesvårt, men jag har lärt mig otrolgt mycket på honom. I slutet av ett ridpass, när han går i bra form osv är han faktiskt stadig. Eller iaf mycket, mycket stadigare än i början av passet. Kämpa på du bara!

Kanske försöka låta den balensera upp sig själv?

börja med skritt på fyrkantsspår, låt fötterna dingla, använd dom inte till annat än pådrivning, och då växelvis per ben. Be hästen skritta raktfram på fyrkantspåret - när hästen vinglar ut gör du med hjälp av tygeln en, två eller tre små volt tbx, nästan bakdelsvändning - en JOBBIG volt där hon måste trampa för att komma runt. hon SKA gå undan för tygeltrycket gör hon inte det får man förstärka med spöet.

Detta gör att hästen kan göra valet att balansera upp sig själv rakt fram på spåret, eller så får hon trampa runt på en jobbig liten volt. Det kan ta lite tid men sinnom tid brukar de flesta hästar göra valet att bära upp sin egenvikt och börjar balansera upp sig själva bättre.

Funkar inte det finns det lite mer drastiska metoder, men man börjar så här. Sen bygger man på men div. andra övningar för att få hästen i blalans på volter, i böjjning, vid mer tramp, högre farter osv :)

Om andra rider min häst uppfattar de henne som mycket vinglig - ända tills jag upplyser dem om att hon är otroligt känslig för vikthjälperna. :D Då tänker de på att sitta mitt över henne, och då går hon också alldeles spikrakt framåt. :)

Immer

Den behöver säkert bara mer skolning, styrka och balans. :idea:
Bara för att den är 9 år så behöver den inte vara skolad.

Jag började dressyrrida min kompis arab för ca ett halvår sedan. Då var den vinglig som en orm, både på ridbanan och i skogen. Nu går han helt stadigt ute i alla gångarter och är inte alls vinglig i dressyrarbetet. Han är fortfarande oliksidig, men det är betydligt jämnare.

Jag tror att din bekants häst skulle få mer framåtbjudning av ridas ut i omväxlande ganska frisk galopp.
På ridbanan tycker jag tempoväxlingar och övergångar är jättebra för att få igång en häst med lite motor. Gärna uppvärmning i galopp också.
Jag skulle också vänja hästen vid att bli tömkörd.
Jag tycker det är oslagbart att jobba och se hästen vid hand.

Nu har jag själv en häst som är mycket känslig för vikthjälperna, så jag tror inte att det är problemet i det här fallet. Men visst är det så att ju känsligare häst desto mer rätt måste man ju sitta. Men tyvärr är den här vingliga hästen ganska okänslig för de allra flesta hjälper.

Ja, visst är hästen oskolad men inte så oskolad att den ska orma sig på det där sättet.
Framåtbjudningen är det som sagt sådär med, man får hela tiden driva fram bjudning, inte ens galoppera är skogen är så roligt att man hittar bjudning utan då börjar hästen pipa och bocka istället :crazy: Mycket bakåttänkande alltså (gått på ridskola med nybörjarlektioner förut, så den har väl aldrig gått framåt förrän nu).
Övergångar var precis vad jag tränade igår, det är tydligen någonting hästen tycker är roligt, man känner att den väntar på nästa övergång hela tiden.
Idag har den bara fått lalla på ute i skogen men i morgon ska vi nog ta ett dressyrpass igen!

Hm, kanske den ormar sig för att den inte går fram ordentligt?
Blir det bättre om den går på ordenligt jämfört med om den "segar" lite?

Angående framåtbjudningen ute så tror jag att det kan ta tid innan hästen förstår att den "får" gå fram ordentligt.
Har den gått som ridskolehäst så har den säkert bara väntat på att någon ska dra i handbromsen så fort det blir lite galopp. Svårt att ställa om sig. Det kan nog ta lite tid men det är nog inte alls omöjligt.

Först måste man låta hästen gå fram utan att man drar i handbromsen så o säga som någon sade här innan.

Så är ju alla, både vi o hästarna olikstarka i sidorna.

Låt hästen gå fram på lös tygel. Stanna - gärna med vikthjälper som första hjälp o litet mothållande tygel, inte dra - bara hålla emot. Ge efter. Ge alltid efter så fort hästen gör rätt. När hästen står stilla ska den stå stilla på lös tygel, be den gå fram på lös tygel. Samla genom att göra öppna t ex, eller serpentiner.

Är hästen väldigt sned, får man styra den rätt. Flytta hästens framdel så den följer bakdelen, håll emot med skänkeln lite om den vill skjuta ut bakdelen ännu mera. Så fort den går rätt, sluta med hjälperna o låt den gå fram.(mycket bra råd finns i Kyras bok, "Dressyr med Kyra" och i Sally Swifts bok "Centrerad ridning")

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 756
Senast: Cambrie
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon... 2
Svar
26
· Visningar
5 595
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 308
Senast: Centaur
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 520
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka