Vinterdäck utan dubb på transport?

fjordtokan

Trådstartare
Ska köra upp min häst till linköping på lördag och det är en massa krångel med både bil och transport. Har en bil utan dubbdäck med en tranport med dubbdäck. Nu funderar jag på lösningar. Det är lättare att hitta transport men finns det transporter utan dubbdäck och får man öht köra utan dubb?

Sv: Vinterdäck utan dubb på transport?

Detta är vad jag har hört:

Har du odubbade vinterdäck på bilen (jag förutsätter att vi pratar vinterdäck) så kan du köra antingen med dubbade eller odubbade vinterdäck på släpet. Har du däremot dubbade vinterdäck på bilen så måste du även ha dubbade vinterdäck på släpet.

Men är det inte så att bilen får lov att ha friktionsdäck när transporten har dubbat? Tvärtom är förbjudet är jag relativt säker på.

Har fått höra att så länge släpet har "bättre" grepp så är det tillåtet men kan inte svära på det. Sen att det kanske inte är optimalt med friktionsdäck på bilen och dubbat på transporten är ju också en aspekt att ta hänsyn till.

Vad innebär friktionsdäck?

Bilen har odubbade vinterdäck, exakt benämning vet jag inte tyvärr. Men då ska det alltså vara ok att köra så? Nej optimalt är det inte alls men frågan är ju om det är rent lagligt.

JA det är ok.

Friktionsdäck=odubbade vinterdäck

Du ska ha bästa däcken på kärran och dubbade vinterdäck ger ett bättre grepp än friktionsdäck på is.

Du kan alltså köra med den kombinationen som du skrev i ditt första inlägg.

Du ska alltid ha bäst eller likvärdig bromsverkan på släpet. Det innebär att du får ha dubbdäck på släpet oavsett vad du har på bilen. Men om du har dubbat på bilen MÅSTE du ha dubbat på släpet.

Tack för svaren. Ringde vägverket också och de bekräftar frågan.

Minnesregel om du har olika slags däck på bil och släp vintertid:

Bästa däcken bak!

Dvs på släpet... ;)

Jag har MS däck på vårt släp, de är riktigt bra de har levt upp till bevis idag, verkligen!

Men som redan sagts, din kombo är helt okej :)
Lycka till!

Minnesregel om du har olika slags däck på bil och släp vintertid:

Bästa däcken bak!

Dvs på släpet... ;)

Fått lära mig att man ska ha bästa däcken fram på bil (nu struntar vi i släpet helt). Enligt körläraren så kvittar det om du har bästa däcken bak om du ändå inte har någon styrförmåga.

Gäller även bakhjulsdrivet enligt honom och det är inte bara han som sagt det.

det är ju lite märkligt att man lär sig olika saker på olika ställen.
När vi bytte däck på vår gamla skruttbil bytta vi bara de två sämsta som var fram. Då skiftade däckkillarna så de lite sämre bakdäcken hamnade fram o de nya bak.

Hej, nej då ... på bil ska bästa däck vara bak ... oavsett om den är framhjulsdriven eller ej. Detta för att minimera risken för att bakdelen sladdar ut ...

:)

Hellre en bakdel som sladdar än en framdel som går rakt fram!

Nu har ännu en buketråd spårat ur :p

Fått lära mig att man ska ha bästa däcken fram på bil (nu struntar vi i släpet helt). Enligt körläraren så kvittar det om du har bästa däcken bak om du ändå inte har någon styrförmåga.

Ja, nu var ju detta en minnesregel för att komma ihåg vilka däckkombinationer som är tillåtna på bil och släp vinteritd, inget annat. ;)

Jag förutsätter att man har samtliga däck i god ordning redan innan man funderar på att ge sig ut i halkan med släpvagnen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: Rosett
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 543
Trädgård & Växter Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare? Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med... 2
Svar
25
· Visningar
1 016
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 057
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka