Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så roligt att läsa om er som fått barn och börjar komma nära BF. Själv känns det som att jag har en evighet kvar, har ju precis gått in i vecka 30.

Har en del problem med foglossning, men det håller sig under kontroll så länge jag tar det väldigt lugnt. Men det är trist att ta det så lugnt och ganska svårt.
 
Här är magstatus mitt i vecka 30 förresten.
Känner mig som en planet, men ser inte riktigt ut som en... än...

11691_10153385899363761_6555749119944921590_n-630x630.jpg
 
@miiiiiiia & @Miks skönt att det är bra med er och skönt att veta att ni får ett bra bemötande när ni åker in.

@Blueberry fin mage, ska se om jag får in en bild på min tror vi har nån dag mellanvåra bf, jag ser fram emot en rapport från dagens möte senare

Tror jag har börjat tänka mer på en förlossning nu att vi snart ska bli föräldrar :crazy:
:) har iaf börjat leta info om vad som händer, vad som kan hända osv, i brist på utbildningar så får man ta till internet.

Status just nu är en mer vild bebis, märks tydligt att det blir mindre plats att röra sej på där inne. Mamman är trött och har ont så vi vilar mycket, sambon har fixat med tv och dvd i sovrummet så jag ska ha det så bekvämt som möjligt.
Skickade iväg sambon för att fiska i helgen så roade mej med att sätta upp spjälsängen, vad stor dom är får ju plats minst 5 små där i.
 
Gah! Jag som är helt slut hade verkligen behövt sova en stund mitt på dan. Har försökt flera gånger men eftersom jag väntar på att BB ska ringa för slutgiltigt beslut om kejsarsnitt kan jag inte sova med öronproppar som jag brukar. Detta resulterar i att jag vaknar av mina egna snarkningar hela tiden! Waaaah! :arghh: :meh:

Komiskt? Ja!
Kul? Nej!

Mvh Miks
 
Gah! Jag som är helt slut hade verkligen behövt sova en stund mitt på dan. Har försökt flera gånger men eftersom jag väntar på att BB ska ringa för slutgiltigt beslut om kejsarsnitt kan jag inte sova med öronproppar som jag brukar. Detta resulterar i att jag vaknar av mina egna snarkningar hela tiden! Waaaah! :arghh: :meh:

Komiskt? Ja!
Kul? Nej!

Mvh Miks
Sitta upp och sova?

Är det kejsarsnitt på din begäran eller har det hänt något?
 
@Miks lider med dej, jag kan inte sova utan mina proppar, är extremt ljudkänslig, lyckas ändå vakna av mina egna snarkningar emellanåt :o
 
Sitta upp och sova?

Är det kejsarsnitt på din begäran eller har det hänt något?
Jag har för ont i ryggen för att sitta upp och sova tyvärr :(

Vi har kommit fram till efter en hel jädra massa samtal att kejsarsnitt nog blir det bästa på grund av min förlossningsrädsla. Nu är det sista telefonsamtalet med läkaren och sen boka tid. Så förhoppningsvis har vi en tid för att träffa vår bebis ikväll!

Mvh Miks
 
Jag har för ont i ryggen för att sitta upp och sova tyvärr :(

Vi har kommit fram till efter en hel jädra massa samtal att kejsarsnitt nog blir det bästa på grund av min förlossningsrädsla. Nu är det sista telefonsamtalet med läkaren och sen boka tid. Så förhoppningsvis har vi en tid för att träffa vår bebis ikväll!

Mvh Miks
Okej vad bra att det löser sig för dig. Skönt att dom lyssnar på dig.

Tänkte bara så det inte hänt något akut nu.
 
Rapport från dagens möte:

Jag grät nästan ingenting. PROGRESS!
Hon tyckte också att det var stor skillnad på mig nu, jämfört på hur jag var de första samtalen. Det håller jag med om. Det är vål det där med Frodo och Mordor, jag har accepterat att det bara finns en väg framåt liksom.

Vi pratade om förlossning och vad som går att förbereda, i alla fall mentalt, och vilka beslut som går att ta i förväg liksom. Och så pratade vi lite om dagarna efter förlossningen, även om jag bara ser dimma framför mig då. Jag kan ju liksom INTE föreställa mig att det ska finnas ett barn som är mitt (vårt) och som jag (vi) ska kunna ta med mig (oss) hem utan att ha en personlig assistent närvarande... :crazy:

Angående förlossning så förklarade jag att mitt drömscenario är att komma in sent på kvällen och i ett sånt läge att jag kan bli inlagd och få en sömndos med morfin, så att jag kan sova genom en stor del av den aktiva fasen och vara trygg och utvilad och "på plats" när det dags för action, så att säga. Jag förklarade också att jag är öppen för all sorts droger och smärtlindring (utom kvaddlar), men att jag självklart hoppas att jag kan hantera smärtan bra själv (enligt erfarenhet är jag ganska bra på det, plus att jag inte är rädd för smärta vilket jag tror är en fördel – även om jag så klart inte kan föreställa mig på vilket sätt en förlossning gör ont) med hjälp av lustgas, tens, profylax och annan "mildare" smärtlindring. Det vore ju rätt fint att klara det utan epidural, om det inte vore för att jag behövde till exempel den pausen som det kan innebära. (Gör det helvetiskt jävla kukont så lovar jag att jag ber om allt de har och lite till, jag har ingen som helst stolthet att beakta på den fronten.) Jag är dock lite orolig för att bli full eller bli illamående av lustgasen...

Och så fick jag en rundtur på själva förlossningsavdelningen.
Det var väldigt lugnt där nu, så det passade bra.
Jag fick se ett förlossningsrum och lite funktioner, var de har lustgasen och de olika mätningsgrejerna, de fina trosorna och den gigantiska blöjbindan (alltså HERREGUD, den är ju enorm!?) och känna hur mjuk och skön skjortan är. Sen visade hon mig "virknålen" som det går att ta hål på hinnorna med och lite andra verktyg. Jag höll i princip andan under tiden, men det gick ändå ganska bra.

Sen visade hon mig badkaret, och då slappande jag av. Det såg vääääldigt hääääärligt ut och hon berättade att det finns kvinnor som spenderar flera timmar där inne. Låter mycket fint, tycker jag.

Sen visade hon "mjukrum", eller vad hon nu kallade det. Typ vanliga sjukhusrum med två sängar i varje, såna som det går att övernatta i om det är något de behöver hålla koll på före eller efter förlossningen.

Sist visade hon deras undersökningsrum och berättade lite om vilka undersökningar som kan vara aktuella beroende på i vilket skede vi kommer in. Inga konstigheter egentligen, jag har inga problem med gynundersökningar i allmänhet. Gillade dock att gynstolen var citrongul och glad.
 
även om jag så klart inte kan föreställa mig på vilket sätt en förlossning gör ont

Som en sjuhelvetes tandvärk med regelbundna pauser, men på mitten av kroppen. :D

Epidural var underbart! Jag kände absolut ingenting på slutet av förlossningen, sonen kom bara utflygande som en projektil utan att det gjorde ett dugg ont. :up:
 
Ehm, kanske en dum fråga – men hur/när får jag tillbaka känseln efter en eventuell epiduralbedövning? :o

@WBanna

Så pass snabbt att jag kunde kissa ett par timmar efter förlossningen, även om det krävdes lite övertalning (läs rinnande vatten). Jag uppskattade epiduralen mycket och kommer att vilja ha det igen vid nästa förlossning. Jag har opererats med ryggbedövning förut när benen blir så bortdomnade att det känns som om man är förlamad, epiduralen var inte alls otäck på det sättet. Enda jobbiga var att jag fick lite klåda men den gick över ganska snart och var lindrig jämfört med smärtan som epiduralen dövade.
 
Ehm, kanske en dum fråga – men hur/när får jag tillbaka känseln efter en eventuell epiduralbedövning? :o

@WBanna
Jag tror att det kan vara olika beroende på hur de sätter den. Är ingen expert alls men har förstått att den kan sättas på olika sätt. För mig började effekten klinga av efter ca en timme och då fick jag en ny dos (max antal doser var 12-14 st enligt personalen). Vet ej när den gick ur helt, det märkte jag aldrig, men jag hade inga problem av den när den verkade förutom lite lätt klåda. Jag kunde röra mig utan problem, gå på toa m.m.
 
Epiduraler vid förlossning sätts efter latensfasen och det är en kontinuerlig dos ( som ett pyttelitet dropp) smärtstillande och bedövande medel som har effekt under värkarbetet.
EDA har inte en "pang på" effekt utan det tar ett tag innan den verkar. Det är därför det kan vara både för tidigt och försent ;)

Vanligt så domnar inte benen bort, man har inte lika hög dos som vid en operation, utan den ska minska smärta utan att helt slå ut ens känsla av värkarna.

Det man får i EDAn är ett morfinpreparat och ett lokalbedövande medel.

Hinner man inte få en epidural kan man få en spinal, då får man en snabbverkande engångsdos. Så då måste man vara nära "slutet", så att dosen räcker :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 139
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 375
Senast: Amha
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
552
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp