Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
En riktig ”how to parent” fråga, men hur tusan ska jag klä henne i vagnen just nu? -3 i Stockholm och läste detta:

Visa bifogad fil 85087

Det låter ju orimligt mycket? Vi har body, kläder, overall i ”teddy” och åkpåse i dun. Varm mössa. Men känns som att hon skulle få fullkomligt värmeslag i allt?
Det där med kläder är ett ständigt problem tycker jag, jag lär mig aldrig. Men som andra sagt får man lära känna sitt eget barn lite, mina är jättevarma av sig och har aldrig haft så många lager som jag läser att man ska. När de var bebisar hade de alltid vanliga kläder, kofta, overall och yllefilt. De låg på varsitt fårskinn i vagnen. Ofta var de jättevarma när jag kände på dem så fick hålla på och växla med andra filtar osv.
 
Ja barn är olika, min äldsta var varm som bebis och är det fortfarande som 6-åring, det är inte många gånger i livet jag hört henne frysa. Hon går nästan alltid i t-shirt och tunna byxor, nu på vintern går hin gärna ut med bara det och en tunn jacka, ingen mössa eller vantar... Treåringen däremot fryser jämt, har alltid på sig ett ull-linne under de andra kläderna och vägrar gå ut utan full vintermundering. Bebisen nu känns mer lik sin mellersta syster, men vi får väl se...
 
Vad är egentligen en teddyoverall? Hört många skriva om det men aldrig kollat upp själv :p Är den jättevarm eller på andra sätt jättebra eftersom så många verkar ha den? :D

Mest söt tror jag :D Men ja, varm också. Ser väl ut som nedan i lite olika varianter, den vi har kan man vika över fötter och händer så det blir mer som en åkpåse fast med ärmar och ben.

B406A742-6213-48A3-8053-66C99AAB997A.png
 
Tack för all input om kläderna! Idag var vi ute på promenad i bärsjalen, då hade hon body, byxor och strumpor i teddyn. Sen varm mössa med öronlappar, och teddyn har ju dessutom luva. Sen ligger hon ju i sjalen också med allt instoppat. Hon verkade vara lagom varm och var nöjd, gick typ 20 min. Känner att jag pressar det lite, hon är ju bara en vecka och jag har snittet. Men samtidigt mår jag så bra av att få komma ut så vill ändå börja testa lite korta promenader, samt att hon får vänja sig med korta stunder. Ser framför mig att jag vill gå mycket fram mot våren så då är det väl bra att börja testa lite.

Enda problemet var att teddyn är lite för stor och eftersom hon sjunker ihop lite i sjalen så försvann hon liksom ner i den. Fick dra upp dragkedjan och huvudet kikade ut en bit ner i öppningen. Kändes halvbra att hon fick ha dragkedjan i ansiktet men försökte vika bort den. Teddyn är också lite otympligt stor i sjalen, så ska se om jag hittar en smidigare overall kanske i fleece.
 
Tack för all input om kläderna! Idag var vi ute på promenad i bärsjalen, då hade hon body, byxor och strumpor i teddyn. Sen varm mössa med öronlappar, och teddyn har ju dessutom luva. Sen ligger hon ju i sjalen också med allt instoppat. Hon verkade vara lagom varm och var nöjd, gick typ 20 min. Känner att jag pressar det lite, hon är ju bara en vecka och jag har snittet. Men samtidigt mår jag så bra av att få komma ut så vill ändå börja testa lite korta promenader, samt att hon får vänja sig med korta stunder. Ser framför mig att jag vill gå mycket fram mot våren så då är det väl bra att börja testa lite.

Enda problemet var att teddyn är lite för stor och eftersom hon sjunker ihop lite i sjalen så försvann hon liksom ner i den. Fick dra upp dragkedjan och huvudet kikade ut en bit ner i öppningen. Kändes halvbra att hon fick ha dragkedjan i ansiktet men försökte vika bort den. Teddyn är också lite otympligt stor i sjalen, så ska se om jag hittar en smidigare overall kanske i fleece.
Finns ju bärjacka. Då behöver hon inte så mycket mer än sina innekläder, för då får hon värme av dig och av jackan som går runt er båda.

Ibland kan partners jacka också fungera som bärjacka, har jag hört ;).
 
Finns ju bärjacka. Då behöver hon inte så mycket mer än sina innekläder, för då får hon värme av dig och av jackan som går runt er båda.

Ibland kan partners jacka också fungera som bärjacka, har jag hört ;).

Men alltså, hur mycket smarta saker finns inte?! Ser ju väldigt smidigt ut. Kan ju också hända att min over-size dunjacka som jag köpte på Stadsmissionen som höggravid kan funka :angel:
 
Men alltså, hur mycket smarta saker finns inte?! Ser ju väldigt smidigt ut. Kan ju också hända att min over-size dunjacka som jag köpte på Stadsmissionen som höggravid kan funka :angel:
Passar den när bebis är i magen så ska den väl passa när bebis är utanför magen också, det borde ju vara samma storlekar nu i början iallafall :D
 
Hör inte till tråden men skriver ändå. Med sista barnet slutade min mage växa runt v.34, tror det tillslut blev en centimeter upp alldeles i slutet. Gjorde 3 Tul som alla visade på en ”normal” bebis. Han växte på fint där inne trots att min mage inte växte. Brukar skoja nu i efterhand och säga att magen blev så stor den skulle i v.33 och sen var den liksom färdig. Så hoppas min historia lugnar dig lite och att du kan få ett tul så ni ser att bebisen växer som den ska 😊
Åh tack för det, känns bra att läsa! 🙌

Så jobbigt med denna oron..Har nu också hakat upp mig på att hjärtslagen var högre också, brukar ligga runt 140-145, men var idag 155. Det i kombination med SF-måttet får mig ju att gå i taket, suck! :cry:
 
Passar den när bebis är i magen så ska den väl passa när bebis är utanför magen också, det borde ju vara samma storlekar nu i början iallafall :D

Ja men exakt! Dock sitter hon högre upp i sjalen, plus tuttar som helt plötsligt börjat ta en del plats.. :cautious:😅
 
Tack för all input om kläderna! Idag var vi ute på promenad i bärsjalen, då hade hon body, byxor och strumpor i teddyn. Sen varm mössa med öronlappar, och teddyn har ju dessutom luva. Sen ligger hon ju i sjalen också med allt instoppat. Hon verkade vara lagom varm och var nöjd, gick typ 20 min. Känner att jag pressar det lite, hon är ju bara en vecka och jag har snittet. Men samtidigt mår jag så bra av att få komma ut så vill ändå börja testa lite korta promenader, samt att hon får vänja sig med korta stunder. Ser framför mig att jag vill gå mycket fram mot våren så då är det väl bra att börja testa lite.

Enda problemet var att teddyn är lite för stor och eftersom hon sjunker ihop lite i sjalen så försvann hon liksom ner i den. Fick dra upp dragkedjan och huvudet kikade ut en bit ner i öppningen. Kändes halvbra att hon fick ha dragkedjan i ansiktet men försökte vika bort den. Teddyn är också lite otympligt stor i sjalen, så ska se om jag hittar en smidigare overall kanske i fleece.

Ser att du redan fått tips om bärjacka! Det har vi också och då har bebis bara vanliga kläder och mössa i sjalen.

Och så tipsar jag också om overall i ullfleece istället för polyesterfleece. Härligare på alla sätt och vis! (Om man inte är vegan såklart). Plus att man slipper microplasterna :)
 
Åh tack för det, känns bra att läsa! 🙌

Så jobbigt med denna oron..Har nu också hakat upp mig på att hjärtslagen var högre också, brukar ligga runt 140-145, men var idag 155. Det i kombination med SF-måttet får mig ju att gå i taket, suck! :cry:
Fast hjärtslagen kan variera jättemycket! Min hade allt från 130-155 på olika mätningar, så det borde inte vara nån fara. :)
 
Fast hjärtslagen kan variera jättemycket! Min hade allt från 130-155 på olika mätningar, så det borde inte vara nån fara. :)
Tack :heart Hoppas att allt är lugnt..var bara att jag kom på att dessa "avvikande" saker ihop skrämmer mig. Alla värden har ju varit bra tidigare, och nu plötsligt avvek både SF och hjärtslagen samtidigt och då oroar jag mig för om det beror på något..Hade också plötsligt gått ner typ 0,5 kg från att ha gått upp stadigt 1 kg per besök typ.. hoppas verkligen BM ringer i EM så jag får ventilera om inte annat..
 
Tack :heart Hoppas att allt är lugnt..var bara att jag kom på att dessa "avvikande" saker ihop skrämmer mig. Alla värden har ju varit bra tidigare, och nu plötsligt avvek både SF och hjärtslagen samtidigt och då oroar jag mig för om det beror på något..Hade också plötsligt gått ner typ 0,5 kg från att ha gått upp stadigt 1 kg per besök typ.. hoppas verkligen BM ringer i EM så jag får ventilera om inte annat..
Jag gick också ned lite i slutet. Har förstått det som att det inte alls är ovanligt. :)
 
BM ringde iaf idag. Inget TUL, som jag förstod att det inte skulle bli. Jag var ledsen och förklarade min oro och hon tog sig tid och försökte verkligen intyga att allt ju sett så bra ut hela tiden, finns ingen anledning till oro och att det är bra så länge bebis rör sig som vanligt osv. En dag i taget.. :sorry:
 
Nytt BVC-besök idag och H fortsätter jobba på viktkurvan - idag vägde han 4095 g och har sedan någon dag tillbaka börjat kunna ha vissa kläder i storlek 56. Att en fyrakilosmänniska kan upplevas så... stor!

Vi har också flyttat tillbaka till sängen efter att i en vecka sovit sittandes i soffan då H var lite förkyld och bara kunde sova om jag höll honom lite vinklat i famnen. Nu är vi tillbaka i sängen och jobbar på att återintroducera konceptet "sova själv i babynest". Det tillsammans med grabbens nyvunna vurm för nattliga pass i sitt babygym gör att sömnkvaliteten för min del inte har vunnit så mycket på att få återvända till sängen. Men vi kämpar på, och inatt fick jag sova lite mer ändå och hoppas på att det inte bara var en engångsgrej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 200
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 656
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 101
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp