Vinterföräldrar 22/23

Vi ställde storebror i kö typ veckan efter att han föddes med planerad start som 2-åring. Lagom tills dess ändrade de reglerna (privat förskola) så att kötiden inte längre spelade någon roll :banghead:. Som tur var fick vi plats hos en dagmamma där han har haft det jättebra.
 
Hur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Ärtan sover 11-13h per natt (med 2-4 uppvak för att äta men då är hon inte riktigt vaken utan sover vidare direkt) och sen är hon vaken 9-10h på dagen med 2,5-3,5h dagssömn.
Som igår somnade hon 18 och vaknade 06.30 och har tagit två tupplurar på 40 min sen dess. Innan har vi försökt hålla läggdags till 19-20 men det gåår inte att hålla henne vaken längre 😅
Vi har inte försökt påverka hennes rytm sådär jättemycket mer än att försöka få in en tupplur när hon varit vaken 1,5-2h, vilket ofta går enkelt att få till.

Hur har ni andra gjort?
 
Hur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Ärtan sover 11-13h per natt (med 2-4 uppvak för att äta men då är hon inte riktigt vaken utan sover vidare direkt) och sen är hon vaken 9-10h på dagen med 2,5-3,5h dagssömn.
Som igår somnade hon 18 och vaknade 06.30 och har tagit två tupplurar på 40 min sen dess. Innan har vi försökt hålla läggdags till 19-20 men det gåår inte att hålla henne vaken längre 😅
Vi har inte försökt påverka hennes rytm sådär jättemycket mer än att försöka få in en tupplur när hon varit vaken 1,5-2h, vilket ofta går enkelt att få till.

Hur har ni andra gjort?
Här känns det som att det ändras nästan vecka för vecka. Har precis (förhoppningsvis) tagit oss förbi tvåmånaderssprånget som leder till ca 30 min övertrötthetsgråt varje kväll, men det återstår att se 🤣

På ett ungefär ser våra dagar ut såhär just nu:

Vaknar 07.30-08. Somnar igen vid 10. Vaknar vid 11. Somnar vid 14. Vaknar vid 15 lite snabbt och sover sen vidare till ca 17. Vaken till 19. Sover till 19.30 och är sen uppe till 20.30-21 ungefär. Under natten vaknar hon första gången 01.30 + 04.30 och då är det bara mat och ny blöja sen somnar hon om igen.

Så rent generellt så sover hon ca 11h på natten med två uppvak, sen är hon vaken 2-2,5h i snitt under dagen innan hon sover igen men med en längre sömn på eftermiddagen. Ändras säkert snart igen 🤣🤣
 
Hur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Ärtan sover 11-13h per natt (med 2-4 uppvak för att äta men då är hon inte riktigt vaken utan sover vidare direkt) och sen är hon vaken 9-10h på dagen med 2,5-3,5h dagssömn.
Som igår somnade hon 18 och vaknade 06.30 och har tagit två tupplurar på 40 min sen dess. Innan har vi försökt hålla läggdags till 19-20 men det gåår inte att hålla henne vaken längre 😅
Vi har inte försökt påverka hennes rytm sådär jättemycket mer än att försöka få in en tupplur när hon varit vaken 1,5-2h, vilket ofta går enkelt att få till.

Hur har ni andra gjort?

Jag har inte lyckats hitta nåt riktigt mönster, men typ såhär: vaknar kl 8, sover ca kl 11-14, 16-17, 19-20. Sen läggdags kl 22. Under natten vaknar hon oftast kl 3 och kl 6, då byter vi blöja och äter och sen somnar hon om.

Sen beror det på vad vi gör också. Har hon mycket folk runt sig så kan hon mycket väl sova större delen av dagen också. Verkar gilla sorlet av mycket folk.😁
 
Hur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Ärtan sover 11-13h per natt (med 2-4 uppvak för att äta men då är hon inte riktigt vaken utan sover vidare direkt) och sen är hon vaken 9-10h på dagen med 2,5-3,5h dagssömn.
Som igår somnade hon 18 och vaknade 06.30 och har tagit två tupplurar på 40 min sen dess. Innan har vi försökt hålla läggdags till 19-20 men det gåår inte att hålla henne vaken längre 😅
Vi har inte försökt påverka hennes rytm sådär jättemycket mer än att försöka få in en tupplur när hon varit vaken 1,5-2h, vilket ofta går enkelt att få till.

Hur har ni andra gjort?

Inte alls fått någon rutin på dagarna än, ibland känns det som att hon inte gör annat än sover... :o Går mer på att vi äter, är vaken en stund (ibland bara somnar hon om dock 😅) och sen sover ett tag och då brukar vi försöka passa på att gå ut eller åka någonstans om vi ska iväg och kan i så fall nästan räkna med att ha ett par timmar på oss. Men det märks att vakenperioderna blir längre och längre nu, tre veckor gammal.

På nätterna brukar hon vara mer regelbunden, efter att vi lägger oss vid 22,23 någon gång kanske somna innan 24 och vakna vid runt 3 och 6 för att äta och så försöker vi komma upp innan 9!
 
Kan väl ana ett mönster här, men inga exakta tider. Iaf en lång sovstund på förmiddag/runt lunch sedan en till likadan som börjar runt 18 på kvällen. Nätterna består egentligen bara av ett uppvak för mat runt 02, sedan ett till relativt tidig morgon (önskar man sovmorgon är det bara att "natta" om efter käk och blöjbyte då).

Vi har precis släppt på neos uppmaning om att max vänta fyra timmar mellan amningarna. Lillen har gått upp fint i vikt och i och med sondmatningen när vi låg inne så har det där tidiga viktdroppet uteblivit.

Imorgon är det dags för lillens första hundträning, får se hur det går. Den kan i värsta fall infalla under hans vakenperiod på eftermiddagen, men vi får se hur det blir. Tänker att vi iaf måste försöka. Går det så går det.
 
Inte alls fått någon rutin på dagarna än, ibland känns det som att hon inte gör annat än sover... :o Går mer på att vi äter, är vaken en stund (ibland bara somnar hon om dock 😅) och sen sover ett tag och då brukar vi försöka passa på att gå ut eller åka någonstans om vi ska iväg och kan i så fall nästan räkna med att ha ett par timmar på oss. Men det märks att vakenperioderna blir längre och längre nu, tre veckor gammal.

På nätterna brukar hon vara mer regelbunden, efter att vi lägger oss vid 22,23 någon gång kanske somna innan 24 och vakna vid runt 3 och 6 för att äta och så försöker vi komma upp innan 9!
Apropå rutin på dagarna så behöver vi ha en sådan "satt" till den 15:e när sambon börjar jobba dagtid igen. Då blir det upp och hoppa efter första amningen på morgonen för matning och utsläpp/promenad med hunden. Jag tänkte till dess införskaffa en mugghållare till vagnen eftersom jag misstänker att kaffe blir min första frukost och att den vanliga frukosten får vänta till killarna är mindre otåliga :angel:. Morgonen kommer absolut att vara den stressigaste delen av dagen, så jag tänker att det är lika bra att försöka utarbeta någon typ av strategi redan nu...:p
 
Apropå rutin på dagarna så behöver vi ha en sådan "satt" till den 15:e när sambon börjar jobba dagtid igen. Då blir det upp och hoppa efter första amningen på morgonen för matning och utsläpp/promenad med hunden. Jag tänkte till dess införskaffa en mugghållare till vagnen eftersom jag misstänker att kaffe blir min första frukost och att den vanliga frukosten får vänta till killarna är mindre otåliga :angel:. Morgonen kommer absolut att vara den stressigaste delen av dagen, så jag tänker att det är lika bra att försöka utarbeta någon typ av strategi redan nu...:p
Haha ja det där med att försöka bygga upp en rutin... Nu har jag "tur" och har varken fler barn, hund eller häst, så jag har kunnat anpassa dagarna rätt bra efter busungen än så länge, men det är ändå rätt skönt nu när (jag inbillar mig) att dagarna börjar landa i någon slags rytm så att jag också kan börja få mitt liksom. Egoistiskt på ett sätt, men ack så viktigt för att orka i längden för mig. Och inte katten dör hon av att hänga med på lite träningspass så som vi fart rundor sen hon föddes 😁🤣
 
Jag tycker att det gått över förväntan med att få barn nr 2. Som förälder är man mycket lugnare och amningstekniken satt sedan första barnet. Just det minns jag tog tid, att lära sig vilka ställningar som fungerar att amma i. Sen hjälper storebror till med att sätta rutinerna, lillebror har inte så mycket annat val än att hänga på 😅

Som det är nu väcks vi av storebror någon gång mellan 6-7. Sen blir det frukost och sedan åker selen på och bebis får sova i den medan vi går ut och leker alt promenerar till förskolan. Sen följer jag bebis under dagarna med relativt korta vakenperioder varvat med sömn i selen. Försöker komma ut och mocka så tidigt som möjligt så hästarna är klara. Efter att storebror lagt sig vid 19 brukar vi mysa i soffan fram till 21 då vi går och lägger oss. Bebis sover sedan bredvid mig och vi ammar 2-3 ggr per natt (tror jag, vaknar inte alltid helt). Men stor skillnad i sömn mot storebror, bebis sover mycket bättre och längre sammanhängande perioder vilket också hjälper mycket.
 
Igår var vi på sahlgrenska i Göteborg och fick bekräftat att tjejen kommer behöva opereras i sitt huvud. Det blir först en operation vid ca 4-5 månaders ålder, då de kommer sätta in ett par fjädrar i skallbenet på henne, och sen en operation till 4 månader senare för att ta ut fjädrarna igen. Så nu vet vi lite vad vi har att se fram emot...

Resan till och från Göteborg gick i alla fall bra, 3 timmar enkel väl och tjejen sov hela tiden. :p
 
Hur ser era sov/vakentider ut, på ett ungefär?
Ärtan sover 11-13h per natt (med 2-4 uppvak för att äta men då är hon inte riktigt vaken utan sover vidare direkt) och sen är hon vaken 9-10h på dagen med 2,5-3,5h dagssömn.
Som igår somnade hon 18 och vaknade 06.30 och har tagit två tupplurar på 40 min sen dess. Innan har vi försökt hålla läggdags till 19-20 men det gåår inte att hålla henne vaken längre 😅
Vi har inte försökt påverka hennes rytm sådär jättemycket mer än att försöka få in en tupplur när hon varit vaken 1,5-2h, vilket ofta går enkelt att få till.

Hur har ni andra gjort?
Vi har bara följt hennes ”mönster”. Vilket har varit somna runt 23-00, mat runt 03, mat runt 06 (ska fortfarande mata var tredje timme, annars tror jag det hade räckt med mat runt 05-06).

Annars kör hon längre sovstund (ca 2 timmar ) på förmiddagen, sen är hon rätt med, och sover korta stunder bara under dagen. Hon får dock antibiotika nu för hon fick (vad som troligen var svinkoppor, odlingen de tog har inte kommit tillbaka än) så magen har ju varit ur lag och hon har vaknat/ inte kunnat somna bra pga det just nu…
 
Apropå rutin på dagarna så behöver vi ha en sådan "satt" till den 15:e när sambon börjar jobba dagtid igen. Då blir det upp och hoppa efter första amningen på morgonen för matning och utsläpp/promenad med hunden. Jag tänkte till dess införskaffa en mugghållare till vagnen eftersom jag misstänker att kaffe blir min första frukost och att den vanliga frukosten får vänta till killarna är mindre otåliga :angel:. Morgonen kommer absolut att vara den stressigaste delen av dagen, så jag tänker att det är lika bra att försöka utarbeta någon typ av strategi redan nu...:p
Säg till om du hittar någon bra mugghållare, behöver också en! :D Önskade mig en hela vagntiden med storasyster men kom mig bara aldrig för att köpa en. :o

PXL_20230305_123431639.MP~2.jpg

Provade sele för första gången idag på lunchpromenaden, gick helt klart över förväntan! (Även om det blåste äckligt kallt och storasyster blev trött i benen efter halva rundan :p)
 
Vad tycker ni för övrigt varit ert bästa köp till bebis, samt ert sämsta (än sålänge)?

Ett av mina bättre, som jag INTE trodde har varit babynestet, hon sover i det på natten och jag har det i kökssoffan och i soffan 😊

Sämsta, än sålänge , har varit bedside criben, hon har inte sovit där en gång 🙈
 
Vad tycker ni för övrigt varit ert bästa köp till bebis, samt ert sämsta (än sålänge)?

Ett av mina bättre, som jag INTE trodde har varit babynestet, hon sover i det på natten och jag har det i kökssoffan och i soffan 😊

Sämsta, än sålänge , har varit bedside criben, hon har inte sovit där en gång 🙈

Kan nog hålla med om att nestet varit riktigt bra. Även om lilleman inte sover i det om natten så använder han det dagtid. Och så är det smidigt att ta hela nestet med bebis och allt och flytta med sig. (Jag är fortfarande noga med att ha koll på andning och temperatur på bebis så jag föredrar att vi är nära varandra trots att han sover.) En annan otippad sak som är super är ett uppblåsbart skötbord/underlägg från Ikea. Det är där vi byter flest blöjor. Onödigt däremot var nog det "riktiga" skötbordet, men det är iaf bra förvaring och så var det billigt (och snyggt).
 
Vad tycker ni för övrigt varit ert bästa köp till bebis, samt ert sämsta (än sålänge)?

Ett av mina bättre, som jag INTE trodde har varit babynestet, hon sover i det på natten och jag har det i kökssoffan och i soffan 😊

Sämsta, än sålänge , har varit bedside criben, hon har inte sovit där en gång 🙈

Bästa köp är helt klart selen. Bebis vill inte sova själv så han sover i den dagtid.

Sämsta köp vet jag inte riktigt då vi har ärvt/fått det mesta. Men kanske alla tygblöjor? Jag hade en vision att köra baby-potting och tygblöjor men de används inte alls så frekvent som jag hade föreställt mig 😅🙈
 
Vad tycker ni för övrigt varit ert bästa köp till bebis, samt ert sämsta (än sålänge)?

Ett av mina bättre, som jag INTE trodde har varit babynestet, hon sover i det på natten och jag har det i kökssoffan och i soffan 😊

Sämsta, än sålänge , har varit bedside criben, hon har inte sovit där en gång 🙈

Bästa måste vara babynestet och åkpåsen till vagnen (som gör att man slipper ytterkläder i vagnen). Sämsta, eller i alla fall mest oanvända, är selen och alla strumpor vi köpt, det hade räckt med hälften... 🙈
 
@Johanna1988

Det bästa vi köpt till Ärtan är babysittern och det bästa till mig är babybrezzan! Trodde inte den skulle göra så stor skillnad men nu skulle jag inte kunna vara utan den.
Vi har nog inte gjort några dåliga/ onödiga köp men det är väl för att vi fått/köpt ett halvt bohag från min syster, och i det ingick bara sånt hon haft användning för till sina tre.
 
Idag ska vi på föräldragrupp för första gången, jag är faktiskt riktigt pepp! (Trots att jag är introvert enstöring, men när man gått hemma sen juni så blir tydligen till och med jag social)
Har ni andra gått/går? Vad tycker ni i så fall?
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 236
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 920
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 280
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 910
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp