Gravid eller luras kroppen?

Ta en bild på testerna och lägg ut.

Jag har för mig att det kan fastna färgrester precis i skarven mellan kissdelen och streckdelen om du förstår vad jag menar.

Det har hänt mig, att det fastnat färg precis i skarven mellan plasten och streckdelen alltså.
 
Jag har läst på nån seriös sjukvårdssida, minns ej vilken, och även hört från en gynekolog (om jag inte minns fel nu) att man kan ha mens var 6:e månad men det är ändå normalt. Har man det glesare ska man helst utredas, ja.
Månad och inte vecka då? :o

Jag har hemskt oregelbunden mens, och det är pga undervikt/brist på näring, men till och med jag får ofta i alla fall 2 gånger per år. Och det är inte normalt för normala personer (jag är onormal). :p
 
Månad och inte vecka då? :o

Jag har hemskt oregelbunden mens, och det är pga undervikt/brist på näring, men till och med jag får ofta i alla fall 2 gånger per år. Och det är inte normalt för normala personer (jag är onormal). :p
Månad.
Jag får en pyttepytteblödning 1-2 ggr per år om ens det men det är sååå skönt att slippa humörsvängningarna och blödningarna så jag har inte varit och fått det kollat...tror det beror på övervikt och/eller PCOS i mitt fall.
 
Jag har läst på nån seriös sjukvårdssida, minns ej vilken, och även hört från en gynekolog (om jag inte minns fel nu) att man kan ha mens var 6:e månad men det är ändå normalt. Har man det glesare ska man helst utredas, ja.

Jag har varit hos flera gynekologer sedan min mens försvann spårlöst när jag var 38 år. Alla har sagt att efter tre månader utan mens bör man söka hjälp. Vill man ha barn så fungerar det inte så särskilt bra om man har mens två gånger per år eller hur. Vill man inte ha barn så kvittar det kanske för vissa. Man väljer självklart själv om man söker hjälp eller inte men för mig innebär utebliven mens utan graviditet att något är fel i kroppen och det bör utredas. Det enda de har kommit fram till för min del är att jag inte ens är i närheten utav klimakteriet vilket jag nästan tog förgivet var orsaken utan att det istället är så att min kropp har prioriterat bort mensen eftersom kroppen är så sjuk.
 
Jag har läst på nån seriös sjukvårdssida, minns ej vilken, och även hört från en gynekolog (om jag inte minns fel nu) att man kan ha mens var 6:e månad men det är ändå normalt. Har man det glesare ska man helst utredas, ja.

Det är fortfarande inte normalt. Något är fel. Men lider du inte av det, och försöker du inte gravid så spelar det ingen roll. Men har du mens så sällan så är det nog pcos eller annan hormonell störning, och det är ju inte ett normaltillstånd, utan en störning som kan medicineras.

Man kan också ha långt mellan blödningar p.g.a. total avsaknad av ägglossning, vilket heller inte är normalt. Utan ovulation poduceras inget progesteron, så slemhinnan avstöts aldrig. Till sist brister slemhinnan av sig själv, och man får en stor, smärtfri genombrotssblödning. Detta går också att behandla med läkemedel. Här söker man oftast hjälp p.g.a. riklig, plötslig blödning.

VI MÅSTE SLUTA SÄGA ATT ALLT ÄR NORMALT!

(Normal mens enligt nya läkemedelsboken: En normal menstruation varar 3–8 dagar, med en menscykel på 21–35 dagar. Hos den enskilda kvinnan brukar menscykeln variera med högst 3–4 dagar. Ägglossning sker 12–16 dagar före väntad mens.
Utebliven mens: Sekundär amenorré betyder utebliven mens under > 3 månader hos en kvinna i fertil ålder som tidigare menstruerat. Oligomenorré är menstruationer ≥ 6 veckors mellanrum. Orsakerna till sekundär amenorré och oligomenorré är desamma och tillstånden utreds på samma sätt (amenorré efter 6 månader). = D.v.s. man börjar utreda efter ett halvår, men det betyder fortfarande inte att det är normalt.
 
En liten uppdatering...

Jag var hos gyn i tisdags på drop in efter att nästan svimmat av värk (troligtvis mensvärk) och hade då även fått en liten blödning, vi gjorde aldrig något gravtest iom blödningen utan jag skall tillbaka i nästa vecka. Mest troligt är det väl att mensen kommit igång (med besked!) men hon sa att man kan få en blödning även som gravid så vi ska ändå dubbelkolla. Jag fick inte heller äta mina värktabletter som jag vanligtvis gör för att överleva min outhärdliga mensvärk så har inte varit roliga dagar

Men jag tror själv att det var sen mens med pms som aldrig ville ge sig... nu känner jag mig som vanligt igen tyvärr Gravtesterna kunde inte hon heller tyda utan sa att vi skulle göra ett nytt istället i nästa vecka. Nästa gång köper jag nog ett digitalt istället så det är lättare att tyda!

Vi går väl se vad hon säger men som sagt så tror jag att det hela bara var önsketänkande... Vi får väl försöka på riktigt istället
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 336
Senast: Tora
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 358
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp