Vinterföräldrar 22/23

Idag blir lillen sex veckor och vi har varit på efterkontroll hos MVC. Allt såg bra ut både söder ut och med magmuskler. Glad för detta!

Imorgon är det dags för eldprovet. Sambon börjar jobba och jag roddar unghund och bebis själv. Det kommer säkert att bli svettigt men vi kommer in i det, det måste vi.
Heja heja! Kommer bli hur bra som helst när ni väl vant er vid att vara själva om dagarna.
 
För ett år sen exakt idag tog jag min första spruta. En spruta av många som skulle hjälpa min kropp att klara av det den inte klarade naturligt. Jag ska ärligt säga att jag var rätt uppgiven och helt inställd på att det inte skulle funka, men en liten strimma hopp fanns det ju och oj vad jag är lycklig över att jag orkade ❤️

PXL_20230314_111119456.MP~2.jpg
 
För ett år sen exakt idag tog jag min första spruta. En spruta av många som skulle hjälpa min kropp att klara av det den inte klarade naturligt. Jag ska ärligt säga att jag var rätt uppgiven och helt inställd på att det inte skulle funka, men en liten strimma hopp fanns det ju och oj vad jag är lycklig över att jag orkade ❤️

Jag tog min första spruta 28 mars ifjol och nu ligger min lilla tjej och snusar på min mage. Jag var helt inställd på att jag inte kunde ha sådan tur att det skulle funka och att det bara var något jag måste göra för att ha provat allt men det gick vägen. Så otroligt tacksam!
 
Första gången på mammaträning idag! Jag kommer ha träningsvärk imorgon 😅🙈 men jag fattar inte hur alla verkar kunna hålla igång så mycket! Det var prat om babysim och rytmik och så gick de och tränade på gymmet och tog med sina bebisar.
Alltså, jag lyckas knappt få ihop livet för att åka och handla! Att åka iväg på mammaträning eller föräldragrupp känns som ett helt företag och jag måste bygga hela min dag runt aktiviteten..
Finns det något knep för att undvika att allt grötar ihop sig med sovning och matning och att det inte bara känns som ett stressmoment att åka iväg, som jag inte vet om? 🙄 För nu är jag helt slut mentalt!
 
Första gången på mammaträning idag! Jag kommer ha träningsvärk imorgon 😅🙈 men jag fattar inte hur alla verkar kunna hålla igång så mycket! Det var prat om babysim och rytmik och så gick de och tränade på gymmet och tog med sina bebisar.
Alltså, jag lyckas knappt få ihop livet för att åka och handla! Att åka iväg på mammaträning eller föräldragrupp känns som ett helt företag och jag måste bygga hela min dag runt aktiviteten..
Finns det något knep för att undvika att allt grötar ihop sig med sovning och matning och att det inte bara känns som ett stressmoment att åka iväg, som jag inte vet om? 🙄 För nu är jag helt slut mentalt!
Kan bara prata för mig själv, men jag noterar vad som händer och anmäler mig till saker som verkar intressant men lägger ingen press på mig. Är vi i fas den dagen och sugna på att bege oss så gör vi det vi planerat, känner vi för att spendera dagen i soffan i vår pyjamas så gör vi det. Ingen press = ingen stress för mig 😁 jag spenderar hellre dagen hemma och myser med busungen än är iväg på massvis av aktiviteter bara för att man "ska" göra det.
 
Första gången på mammaträning idag! Jag kommer ha träningsvärk imorgon 😅🙈 men jag fattar inte hur alla verkar kunna hålla igång så mycket! Det var prat om babysim och rytmik och så gick de och tränade på gymmet och tog med sina bebisar.
Alltså, jag lyckas knappt få ihop livet för att åka och handla! Att åka iväg på mammaträning eller föräldragrupp känns som ett helt företag och jag måste bygga hela min dag runt aktiviteten..
Finns det något knep för att undvika att allt grötar ihop sig med sovning och matning och att det inte bara känns som ett stressmoment att åka iväg, som jag inte vet om? 🙄 För nu är jag helt slut mentalt!

Säg till om du kommer på något 😅

Hade jag inte bott där jag kunde promenera dit jag ska hade jag nog aldrig kommit iväg. Men igår var jag helt slut. Storebror skulle till förskolan mellan 9-14 och bebis på läkarkontroll vid 11 🥵 dessutom ska det mockas till hästarna och fixas mat också.

Ibland undrar jag om det verkligen är värt att fortsätta med hästarna. Just nu blir det mest en stress att hinna med dem också. Det är avelsbiten som är rolig just nu men det tar sådan tid från betäckning tills man vet om det blev bra
 
Första gången på mammaträning idag! Jag kommer ha träningsvärk imorgon 😅🙈 men jag fattar inte hur alla verkar kunna hålla igång så mycket! Det var prat om babysim och rytmik och så gick de och tränade på gymmet och tog med sina bebisar.
Alltså, jag lyckas knappt få ihop livet för att åka och handla! Att åka iväg på mammaträning eller föräldragrupp känns som ett helt företag och jag måste bygga hela min dag runt aktiviteten..
Finns det något knep för att undvika att allt grötar ihop sig med sovning och matning och att det inte bara känns som ett stressmoment att åka iväg, som jag inte vet om? 🙄 För nu är jag helt slut mentalt!
För min del så känns det som att inbokade aktiviteter "tvingar" mig att skärpa mig. Jag tar alltså tag i saker på ett helt annat sätt än vad jag hade gjort om dagen var oplanerad. Kanske är det något liknande som driver föräldrarna du träffat?
När det gäller träning så har vi gym hemma och inne i huset har jag spridit ut träningsredskap på taktiska ställen så att det bara är att köra igång när lillen sover.
Apropå aktiviteter så tycker jag att det är lite svårbedömt vad en sex veckors bebis orkar med. Vill ju varken att han ska vara under- eller överstimulerad när det kommer till nya intryck osv. (Det är nu jag verkligen insett att jag hade rätt när jag sa att jag inte kunde ett skit om friska barn...)
 
Första gången på mammaträning idag! Jag kommer ha träningsvärk imorgon 😅🙈 men jag fattar inte hur alla verkar kunna hålla igång så mycket! Det var prat om babysim och rytmik och så gick de och tränade på gymmet och tog med sina bebisar.
Alltså, jag lyckas knappt få ihop livet för att åka och handla! Att åka iväg på mammaträning eller föräldragrupp känns som ett helt företag och jag måste bygga hela min dag runt aktiviteten..
Finns det något knep för att undvika att allt grötar ihop sig med sovning och matning och att det inte bara känns som ett stressmoment att åka iväg, som jag inte vet om? 🙄 För nu är jag helt slut mentalt!
Mitt bästa knep är att ha en flaska med mat redo för att slippa passa in det med eventuell amning och kunna mata lite mer "på språng" och sedan bara packa ned bebis och köra oavsett vart man ligger på mat- och sovklockan. Antingen sover bebis under aktiviteten eller så gör den det inte liksom och det får kvitta vilket!

Och ta det i din takt, det är inget måste med massor av aktiviteter om det bara känns stressande! :heart
 
Mitt bästa knep är att ha en flaska med mat redo för att slippa passa in det med eventuell amning och kunna mata lite mer "på språng" och sedan bara packa ned bebis och köra oavsett vart man ligger på mat- och sovklockan. Antingen sover bebis under aktiviteten eller så gör den det inte liksom och det får kvitta vilket!

Och ta det i din takt, det är inget måste med massor av aktiviteter om det bara känns stressande! :heart
Lägger dessutom till något som jag fick med mig från BB med förra som förenklade livet oerhört - det går alldeles utmärkt att ge utpumpad bröstmjölk eller ersättning rumsvarmt, man måste alltså inte ha lyckats värma flaskan innan matning och anpassa sig efter möjligheten till att göra det. Är det kallt ute har jag bara flaskan i en innerficka.
 
Kan bara prata för mig själv, men jag noterar vad som händer och anmäler mig till saker som verkar intressant men lägger ingen press på mig. Är vi i fas den dagen och sugna på att bege oss så gör vi det vi planerat, känner vi för att spendera dagen i soffan i vår pyjamas så gör vi det. Ingen press = ingen stress för mig 😁 jag spenderar hellre dagen hemma och myser med busungen än är iväg på massvis av aktiviteter bara för att man "ska" göra det.

Mitt bästa knep är att ha en flaska med mat redo för att slippa passa in det med eventuell amning och kunna mata lite mer "på språng" och sedan bara packa ned bebis och köra oavsett vart man ligger på mat- och sovklockan. Antingen sover bebis under aktiviteten eller så gör den det inte liksom och det får kvitta vilket!

Och ta det i din takt, det är inget måste med massor av aktiviteter om det bara känns stressande! :heart

Jaa, jag gör ju bara saker jag verkligen vill göra - som föräldragrupp och träning men det känns ändå så himla meckigt. Vi är nästan alltid i fas iom att jag har ganska fasta rutiner men aktiviteten krockar ju alltid med antingen matning eller sovning iom att hon både äter och sover ca varannan timme..
Hon äter bara ersättning, så det är ju enkelt att ta med (har alltid en tetra i skötväskan) men hon äter sämre och är gnälligare om hon ska äta borta, förmodligen för att jag blir stressad. Samma med sömnen. Och då känns det som att man får försöka jaga ikapp matning och sovning sen för att hon inte ska bli gnällig och ledsen på kvällen.

För min del så känns det som att inbokade aktiviteter "tvingar" mig att skärpa mig. Jag tar alltså tag i saker på ett helt annat sätt än vad jag hade gjort om dagen var oplanerad. Kanske är det något liknande som driver föräldrarna du träffat?
När det gäller träning så har vi gym hemma och inne i huset har jag spridit ut träningsredskap på taktiska ställen så att det bara är att köra igång när lillen sover.
Apropå aktiviteter så tycker jag att det är lite svårbedömt vad en sex veckors bebis orkar med. Vill ju varken att han ska vara under- eller överstimulerad när det kommer till nya intryck osv. (Det är nu jag verkligen insett att jag hade rätt när jag sa att jag inte kunde ett skit om friska barn...)

Jag frågade min BVC-sköterska om det, för att vi ”bara är hemma”. Hon försäkrade mig om att ett litet barn typ inte kan bli understimulerat så länge man är en närvarande förälder. Att fram till ca 1 år ålder behöver man i princip varken lämna huset eller träffa någon annan, och barnet kommer bara helt nöjt ändå. Vill man växla upp lite så kan man gå en sväng med vagnen eller åka och handla på Ica. Hon menade att 95% av dagens barn är överstimulerade, men om det är en faktisk siffra eller ett uttryck för ”de allra flesta” vet jag inte.
 
Någon som gett ersättning, men som helammade senare igen? Vill så gärna amma (helt), men hon har fått en del ersättning eftersom hon gick ner så i vikt, och verkar föredra det. (Hon ammar också, men som någon annan skrev så kommer ersättningen snabbare och hon behöve rju inte suga lika mycket för att få maten). Vilket verkar ha gjort att min mjölkproduktion gått ner, köpt en bröstpump nu iaf, någon som fått sin mjölkproduktion att gå upp?
 
Någon som gett ersättning, men som helammade senare igen? Vill så gärna amma (helt), men hon har fått en del ersättning eftersom hon gick ner så i vikt, och verkar föredra det. (Hon ammar också, men som någon annan skrev så kommer ersättningen snabbare och hon behöve rju inte suga lika mycket för att få maten). Vilket verkar ha gjort att min mjölkproduktion gått ner, köpt en bröstpump nu iaf, någon som fått sin mjölkproduktion att gå upp?

Inte riktigt, men jag pumpade ur mjölk med storasyster som inte ville amma alls. Hon fick lite ersättning i början av samma anledning men jag lyckades få upp produktionen och hon drack sedan enbart (utpumpad) bröstmjölk tills hon var fyra månader och sedan delvis tills hon var ett halvår. För mig var bästa knepet att pumpa ofta oavsett hur mycket det kom för att på sikt öka produktionen.

Lillasyster föredrar också flaska så nu sitter jag här och pumpar igen trots att jag var så trött på det sist 😅 Men hon ammar åtminstone delvis! :up:
 
Någon som gett ersättning, men som helammade senare igen? Vill så gärna amma (helt), men hon har fått en del ersättning eftersom hon gick ner så i vikt, och verkar föredra det. (Hon ammar också, men som någon annan skrev så kommer ersättningen snabbare och hon behöve rju inte suga lika mycket för att få maten). Vilket verkar ha gjort att min mjölkproduktion gått ner, köpt en bröstpump nu iaf, någon som fått sin mjölkproduktion att gå upp?
Tipsar om Amningshjälpens grupp på Facebook!

Men några små tips på vägen;
- tilläggasmata via tillmatningsset istället för flaska, då får brösten stimulans samtidigt som du tilläggsmatar = ökad produktion
- amma extra mycket kväll/natt
- ta det lugnt, ligg mycket hud mot hud för ökade nivåer av hormoner som genererar ökad mjölkproduktion
- oavsett hur mkt det kommer när du pumpar så stimulerar du mjölkproduktion
- fasa ut ersättningen, finns tabeller/program för det

Heja heja er! ♥️
 
Ni som vaccinerat mot rota, hur mådde era bebisar i efterhand? Vi har det inbokat på måndag men jag börjar fundera på om vi verkligen ska. Lilleman skriker dagligen cirka tre-fyra timmar under sen eftermiddag/kväll, mest troligt pga stökig mage (gas). Är i övrigt en lätt bebis, men hade jag och sambon inte kunnat avlasta varandra under skrikperioderna är jag inte säker på att jag klarat av att hantera dessa själv (trots att det "bara" är några timmar). Nu har jag börjat oroa mig för att rotavaccinationen ska öka på skrikigheten och skulle det vara så att den förlängs så kan jag säga att jag inte kommer att fixa dagarna själv här hemma. Hur blev det för er? Blev det mycket extra stök, skrik och oroliga magar? Är mer orolig för detta än den mycket ovanliga biverkan invagination (det tillståndet missar man sällan oavsett om man har en normalt skrikig bebis eller ej). Avsikten är att följa barnvaccinationsprogramet i övrigt, men just nu känner jag mig (av många olika bebis-relaterade anledningar) så skör att jag inte orkar med att ens riskera mer skrik. Ska såklart prata med vår BVC-syrra med, får se hur hon hanterar det hela (det blir hennes sista chans att inge förtroende annars skiftar vi nog över till annan BVC).
 
Ni som vaccinerat mot rota, hur mådde era bebisar i efterhand? Vi har det inbokat på måndag men jag börjar fundera på om vi verkligen ska. Lilleman skriker dagligen cirka tre-fyra timmar under sen eftermiddag/kväll, mest troligt pga stökig mage (gas). Är i övrigt en lätt bebis, men hade jag och sambon inte kunnat avlasta varandra under skrikperioderna är jag inte säker på att jag klarat av att hantera dessa själv (trots att det "bara" är några timmar). Nu har jag börjat oroa mig för att rotavaccinationen ska öka på skrikigheten och skulle det vara så att den förlängs så kan jag säga att jag inte kommer att fixa dagarna själv här hemma. Hur blev det för er? Blev det mycket extra stök, skrik och oroliga magar? Är mer orolig för detta än den mycket ovanliga biverkan invagination (det tillståndet missar man sällan oavsett om man har en normalt skrikig bebis eller ej). Avsikten är att följa barnvaccinationsprogramet i övrigt, men just nu känner jag mig (av många olika bebis-relaterade anledningar) så skör att jag inte orkar med att ens riskera mer skrik. Ska såklart prata med vår BVC-syrra med, får se hur hon hanterar det hela (det blir hennes sista chans att inge förtroende annars skiftar vi nog över till annan BVC).
Min bebis fick inga biverkningar men jag har hört andra som skjutit upp rotavaccinet tills bebisens mage lugnat sig så det kanske också kan vara ett alternativ.
 
Ni som vaccinerat mot rota, hur mådde era bebisar i efterhand? Vi har det inbokat på måndag men jag börjar fundera på om vi verkligen ska. Lilleman skriker dagligen cirka tre-fyra timmar under sen eftermiddag/kväll, mest troligt pga stökig mage (gas). Är i övrigt en lätt bebis, men hade jag och sambon inte kunnat avlasta varandra under skrikperioderna är jag inte säker på att jag klarat av att hantera dessa själv (trots att det "bara" är några timmar). Nu har jag börjat oroa mig för att rotavaccinationen ska öka på skrikigheten och skulle det vara så att den förlängs så kan jag säga att jag inte kommer att fixa dagarna själv här hemma. Hur blev det för er? Blev det mycket extra stök, skrik och oroliga magar? Är mer orolig för detta än den mycket ovanliga biverkan invagination (det tillståndet missar man sällan oavsett om man har en normalt skrikig bebis eller ej). Avsikten är att följa barnvaccinationsprogramet i övrigt, men just nu känner jag mig (av många olika bebis-relaterade anledningar) så skör att jag inte orkar med att ens riskera mer skrik. Ska såklart prata med vår BVC-syrra med, får se hur hon hanterar det hela (det blir hennes sista chans att inge förtroende annars skiftar vi nog över till annan BVC).
Jag märkte ingenting skillnad före eller efter rota, lika stökig innan som efter 😳😅
 
Ni som vaccinerat mot rota, hur mådde era bebisar i efterhand? Vi har det inbokat på måndag men jag börjar fundera på om vi verkligen ska. Lilleman skriker dagligen cirka tre-fyra timmar under sen eftermiddag/kväll, mest troligt pga stökig mage (gas). Är i övrigt en lätt bebis, men hade jag och sambon inte kunnat avlasta varandra under skrikperioderna är jag inte säker på att jag klarat av att hantera dessa själv (trots att det "bara" är några timmar). Nu har jag börjat oroa mig för att rotavaccinationen ska öka på skrikigheten och skulle det vara så att den förlängs så kan jag säga att jag inte kommer att fixa dagarna själv här hemma. Hur blev det för er? Blev det mycket extra stök, skrik och oroliga magar? Är mer orolig för detta än den mycket ovanliga biverkan invagination (det tillståndet missar man sällan oavsett om man har en normalt skrikig bebis eller ej). Avsikten är att följa barnvaccinationsprogramet i övrigt, men just nu känner jag mig (av många olika bebis-relaterade anledningar) så skör att jag inte orkar med att ens riskera mer skrik. Ska såklart prata med vår BVC-syrra med, får se hur hon hanterar det hela (det blir hennes sista chans att inge förtroende annars skiftar vi nog över till annan BVC).
Min tjej fick nog lite mer magkör i någon vecka efter rotavaccinet tror jag men det skulle nästan lika gärna kunna vara inbillning. Det är lite oklart vad som är naturliga variationer. En vecka är väl egentligen lite för länge för biverkningarna.

Nu när hon snart är 11 veckor tycker jag att magknipen verkar mer sällsynta än tidigare - både i anslutning till vaccinet och i övrigt.
 
Ni som vaccinerat mot rota, hur mådde era bebisar i efterhand? Vi har det inbokat på måndag men jag börjar fundera på om vi verkligen ska. Lilleman skriker dagligen cirka tre-fyra timmar under sen eftermiddag/kväll, mest troligt pga stökig mage (gas). Är i övrigt en lätt bebis, men hade jag och sambon inte kunnat avlasta varandra under skrikperioderna är jag inte säker på att jag klarat av att hantera dessa själv (trots att det "bara" är några timmar). Nu har jag börjat oroa mig för att rotavaccinationen ska öka på skrikigheten och skulle det vara så att den förlängs så kan jag säga att jag inte kommer att fixa dagarna själv här hemma. Hur blev det för er? Blev det mycket extra stök, skrik och oroliga magar? Är mer orolig för detta än den mycket ovanliga biverkan invagination (det tillståndet missar man sällan oavsett om man har en normalt skrikig bebis eller ej). Avsikten är att följa barnvaccinationsprogramet i övrigt, men just nu känner jag mig (av många olika bebis-relaterade anledningar) så skör att jag inte orkar med att ens riskera mer skrik. Ska såklart prata med vår BVC-syrra med, får se hur hon hanterar det hela (det blir hennes sista chans att inge förtroende annars skiftar vi nog över till annan BVC).
Vår busunge blev nästan lugnare efter vaccinationen 🤣 vi hade precis gått igenom ett utvecklingssprång när hon fick första rundan rota-vaccin så hade nog mer med det att göra dock 😁

Dags för oss att ha vår 3 månaders-kontroll med vaccinationer och allt vad det innebär. 3 månader redan, vart tar tiden vägen? 😲
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 448
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 468
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 250
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 882
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp