Vinterföräldrar 22/23

Ni som vaccinerat mot rota, hur mådde era bebisar i efterhand? Vi har det inbokat på måndag men jag börjar fundera på om vi verkligen ska. Lilleman skriker dagligen cirka tre-fyra timmar under sen eftermiddag/kväll, mest troligt pga stökig mage (gas). Är i övrigt en lätt bebis, men hade jag och sambon inte kunnat avlasta varandra under skrikperioderna är jag inte säker på att jag klarat av att hantera dessa själv (trots att det "bara" är några timmar). Nu har jag börjat oroa mig för att rotavaccinationen ska öka på skrikigheten och skulle det vara så att den förlängs så kan jag säga att jag inte kommer att fixa dagarna själv här hemma. Hur blev det för er? Blev det mycket extra stök, skrik och oroliga magar? Är mer orolig för detta än den mycket ovanliga biverkan invagination (det tillståndet missar man sällan oavsett om man har en normalt skrikig bebis eller ej). Avsikten är att följa barnvaccinationsprogramet i övrigt, men just nu känner jag mig (av många olika bebis-relaterade anledningar) så skör att jag inte orkar med att ens riskera mer skrik. Ska såklart prata med vår BVC-syrra med, får se hur hon hanterar det hela (det blir hennes sista chans att inge förtroende annars skiftar vi nog över till annan BVC).
Ärtan har en del stök med magen (förstoppad i grunden och så laktulos på det ger både gas och lite instabilitet, men är inte skrikig sen vi satte in laktulosen) så var lite orolig för rota. Men märkte inte någon jätteskillnad egentligen, möjligtvis att hon fick lite mer diarré i 2-3 dagar - men vi pendlar ofta mellan lätt förstoppning och diarré ändå, så det är svårt att säga.
 
Vår busunge blev nästan lugnare efter vaccinationen 🤣 vi hade precis gått igenom ett utvecklingssprång när hon fick första rundan rota-vaccin så hade nog mer med det att göra dock 😁

Dags för oss att ha vår 3 månaders-kontroll med vaccinationer och allt vad det innebär. 3 månader redan, vart tar tiden vägen? 😲
Ja, här är det vaccination på torsdag och jag är så nervös 🙈 jag är själv inte ett dugg spruträdd men jäklar vad jobbigt det känns att de ska sticka mitt barn!
Sen håller vi alla tummar för lindriga biverkningar..

Och ja, herregud, när blev min lilla ynkliga bebis ett sånt barn?! Hon har typ vuxit ut både skötbädden och babynestet nu!
 
Ja, här är det vaccination på torsdag och jag är så nervös 🙈 jag är själv inte ett dugg spruträdd men jäklar vad jobbigt det känns att de ska sticka mitt barn!
Sen håller vi alla tummar för lindriga biverkningar..

Och ja, herregud, när blev min lilla ynkliga bebis ett sånt barn?! Hon har typ vuxit ut både skötbädden och babynestet nu!

Bubblan ska vaccineras imorgon och jag är också nervös för sprutan. Å andra sidan är en ynka spruta ingenting jämfört med operationen sen, så det är bara för hennes mamma att bita ihop.😄

Här har allt varit gnälligt idag. Vet inte om det är utvecklingssprång som spökar, men hoppas det går över snart. 🙉
 
Bubblan ska vaccineras imorgon och jag är också nervös för sprutan. Å andra sidan är en ynka spruta ingenting jämfört med operationen sen, så det är bara för hennes mamma att bita ihop.😄

Här har allt varit gnälligt idag. Vet inte om det är utvecklingssprång som spökar, men hoppas det går över snart. 🙉
Åh, är det bara en spruta? Jag fick för mig att det var två! En i varje ben.. men om det bara är en så känns det lite lättare!

Ja, det måste kännas nervöst inför operationen, jag kan inte ens förställa mig! Men har ni fått bra stöd kring vad som kommer hända och hur tiden efter ser ut, osv?
 
Åh, är det bara en spruta? Jag fick för mig att det var två! En i varje ben.. men om det bara är en så känns det lite lättare!

Ja, det måste kännas nervöst inför operationen, jag kan inte ens förställa mig! Men har ni fått bra stöd kring vad som kommer hända och hur tiden efter ser ut, osv?

Eh.. det kanske är två, det vet jag faktiskt inte. Tog bara för givet att det var en... 🙈

Vi har fått bra info inför operationen, men inte så mycket om tiden efter. Men vi ska upp på inskrivningsbesök 3 veckor innan operationen och hoppas få mer info då. Har bra stöd av vår bvc-sköterska, även om hon inte har koll på själva operationen. Sen fick vi även kontaktuppgifter till en psykolog som arbetar på kraniofaciala enheten på sahlgrenska.
 
Åh, är det bara en spruta? Jag fick för mig att det var två! En i varje ben.. men om det bara är en så känns det lite lättare!

Ja, det måste kännas nervöst inför operationen, jag kan inte ens förställa mig! Men har ni fått bra stöd kring vad som kommer hända och hur tiden efter ser ut, osv?

Det var två sprutor, en i varje ben. Här var det två sköterskor som stack samtidigt. Bubblan skrek som bara den (förståeligt!) men lugnade sig ändå relativt snabbt. Tröstade med en liten matpaus medan min man var inne på "pappasamtal".
 
Det var två sprutor, en i varje ben. Här var det två sköterskor som stack samtidigt. Bubblan skrek som bara den (förståeligt!) men lugnade sig ändå relativt snabbt. Tröstade med en liten matpaus medan min man var inne på "pappasamtal".
Skönt att höra att Bubblan lugnade sig snabbt iaf, det är lite det jag hoppas på också. Här har vi bara en sköterska så det kommer bli två stick efter varandra men hoppas på att hennes långa erfarenhet gör att det ändå går snabbt. Usch vad jag inte ser fram emot busungens gallskrik imorgon 😪
 
Skönt att höra att Bubblan lugnade sig snabbt iaf, det är lite det jag hoppas på också. Här har vi bara en sköterska så det kommer bli två stick efter varandra men hoppas på att hennes långa erfarenhet gör att det ändå går snabbt. Usch vad jag inte ser fram emot busungens gallskrik imorgon 😪

Ja, man får ju anta att sköterskorna gjort detta mångs gånger tidigare och har lärt sig ett och annat knep för att göra det så smidigt som möjligt. Hoppas det går bra för er! 🙂
 
Ja, man får ju anta att sköterskorna gjort detta mångs gånger tidigare och har lärt sig ett och annat knep för att göra det så smidigt som möjligt. Hoppas det går bra för er! 🙂
Så, då va vår busunge vaccinerad och hon sover i min famn nu 🥰
Gick betydligt bättre än jag någonsin trodde. Visst skrek hon lite när hon fick de olika sprutorna, men det gick över lika snabbt igen och ngn minut senare låg hon och skrattade igen 😍
 
Vad gör ni med era bebisar när de är vakna och ni är hemma? Jag börjar få slut på idéer på sysselsättning. :p (Samtidigt är det kanske inte nödvändigt med aktivering hela tiden, jag tänker att hjärnan behöver vila lite också.)

Bubblan har i alla fall ett gym som hon gillar och får ligga i en hel del. Vi har kompletterat det med en ballong, den gillar hon. Just nu är det roligaste med grejer som prasslar eller med bjällror som låter, men eftersom hon ännu inte kan ta eller hålla i sakerna själv, så blir det lätt att jag sitter där och viftar som en tok med grejerna för att de ska låta. 😄 Annars gillar hon att bli buren och att man går runt med henne, men det finns tyvärr en gräns för hur mycket jag orkar när hon vägrar sitta i sele elle4 sjal...🙉
 
Vad gör ni med era bebisar när de är vakna och ni är hemma? Jag börjar få slut på idéer på sysselsättning. :p (Samtidigt är det kanske inte nödvändigt med aktivering hela tiden, jag tänker att hjärnan behöver vila lite också.)

Bubblan har i alla fall ett gym som hon gillar och får ligga i en hel del. Vi har kompletterat det med en ballong, den gillar hon. Just nu är det roligaste med grejer som prasslar eller med bjällror som låter, men eftersom hon ännu inte kan ta eller hålla i sakerna själv, så blir det lätt att jag sitter där och viftar som en tok med grejerna för att de ska låta. 😄 Annars gillar hon att bli buren och att man går runt med henne, men det finns tyvärr en gräns för hur mycket jag orkar när hon vägrar sitta i sele elle4 sjal...🙉
Haha jadu, vad gör jag egentligen? Just nu är busungen inne i en period där hon blir uttråkad snabbt så just nu försöker jag hitta nya ideer hela tiden.
Hon har precis börjat greppa saker så det gör det lite lättare, men samtidigt innebär det att hon börjar försöka stoppa allt i munnen så det gör det svårare 🤣
babygymmet tycker hon är sjukt tråkigt så det går bort också, men om jag hjälper henne hålla balansen så älskar hon att stå upp och bara kolla rundor så det fördriver lite tid.
Hon gillar att ligga på mage också och vill ta på allt, så jag har fyllt några zip-påsar med grus och sand och småsten och sånt så hon kan ta på dom när hon ligger på mage.
Hon gillar också när jag gör miner åt henne så det kan vi också roa oss med ibland.

Ibland, om jag är sugen på det, så går jag på någon yogaklass och då får hon följa med och kolla på oss. Samma sak med gymmet, men där försöker jag tajma det med hennes sovtider lite för att underlätta för mig själv.

Summa summarum? Jag har inte den blekaste aning om hur jag lyckas underhålla henne egentligen. Varje dag kräver hon olika saker så om jag bara anpassar mig så gott jag kan. Idag ska vi testa på babymassage, hon gillar det när vi tramsar rundor med det hemma så förhoppningsvis kan det bli en stående sak här hemma också, men det tänker jag mer till kvällarna som avslappning typ..
 
Vad gör ni med era bebisar när de är vakna och ni är hemma? Jag börjar få slut på idéer på sysselsättning. :p (Samtidigt är det kanske inte nödvändigt med aktivering hela tiden, jag tänker att hjärnan behöver vila lite också.)

Bubblan har i alla fall ett gym som hon gillar och får ligga i en hel del. Vi har kompletterat det med en ballong, den gillar hon. Just nu är det roligaste med grejer som prasslar eller med bjällror som låter, men eftersom hon ännu inte kan ta eller hålla i sakerna själv, så blir det lätt att jag sitter där och viftar som en tok med grejerna för att de ska låta. 😄 Annars gillar hon att bli buren och att man går runt med henne, men det finns tyvärr en gräns för hur mycket jag orkar när hon vägrar sitta i sele elle4 sjal...🙉
Alltså, bra fråga! Inväntar ivrigt svar från de andra 😊. Jag har placerat sittern i spjälsängen framför en mobil med speldosa. Det gillas skarpt men bara kanske en kvart åt gången. Annars så ägnar vi oss mest åt att jag kånkar runt på bebisen på olika vis dagarna igenom. Borde träna nacke/rygg mer dock.
 
Vad gör ni med era bebisar när de är vakna och ni är hemma? Jag börjar få slut på idéer på sysselsättning. :p (Samtidigt är det kanske inte nödvändigt med aktivering hela tiden, jag tänker att hjärnan behöver vila lite också.)

Bubblan har i alla fall ett gym som hon gillar och får ligga i en hel del. Vi har kompletterat det med en ballong, den gillar hon. Just nu är det roligaste med grejer som prasslar eller med bjällror som låter, men eftersom hon ännu inte kan ta eller hålla i sakerna själv, så blir det lätt att jag sitter där och viftar som en tok med grejerna för att de ska låta. 😄 Annars gillar hon att bli buren och att man går runt med henne, men det finns tyvärr en gräns för hur mycket jag orkar när hon vägrar sitta i sele elle4 sjal...🙉

Matar... :p Känns som det absolut största intresset just nu :laugh:

Annars är det enda som vi gör "för hennes skull" nog att lägga henne i babygymmet ibland och ibland på mage på golvet och ligga framför och prata. Annars sitter hon i babysittern och tittar på vad vi gör, typ i köket, dammsuger, i tvättstugan osv, ligger på oss i soffan och "pratar" om vi tar det lungt eller så är vi ute med henne i sele eller vagn. Hon är bara 6 veckor än så upplever inte att det behövs så mycket mer (men är väldigt tacksam att hon gillar att ligga i babysittern och kolla på oss, det underlättar livet enormt att faktiskt kunna göra saker när bebis är med. Förstod aldrig hur folk faktiskt fick något gjort med barn hemma när storasyster var bebis :p)

Hon har varit med mig på jobbet ett par gånger också och igår monterade vi ett hemmakontor åt mig. Tanken är att jag och maken ska börja jobba båda två på deltid om tre veckor så det är ju skönt om hon kan vara nöjd med att vara med där litegrann så att jag och maken kan göra våra timmar samtidigt (speciellt under de 15 timmar storasyster är på förskolan) för att kunna vara lediga mycket tillsammans även framöver!
 
Alltså, bra fråga! Inväntar ivrigt svar från de andra 😊. Jag har placerat sittern i spjälsängen framför en mobil med speldosa. Det gillas skarpt men bara kanske en kvart åt gången. Annars så ägnar vi oss mest åt att jag kånkar runt på bebisen på olika vis dagarna igenom. Borde träna nacke/rygg mer dock.

Låter som jag, det blir mycket kånkande. :p
 
Matar... :p Känns som det absolut största intresset just nu :laugh:

Annars är det enda som vi gör "för hennes skull" nog att lägga henne i babygymmet ibland och ibland på mage på golvet och ligga framför och prata. Annars sitter hon i babysittern och tittar på vad vi gör, typ i köket, dammsuger, i tvättstugan osv, ligger på oss i soffan och "pratar" om vi tar det lungt eller så är vi ute med henne i sele eller vagn. Hon är bara 6 veckor än så upplever inte att det behövs så mycket mer (men är väldigt tacksam att hon gillar att ligga i babysittern och kolla på oss, det underlättar livet enormt att faktiskt kunna göra saker när bebis är med. Förstod aldrig hur folk faktiskt fick något gjort med barn hemma när storasyster var bebis :p)

Hon har varit med mig på jobbet ett par gånger också och igår monterade vi ett hemmakontor åt mig. Tanken är att jag och maken ska börja jobba båda två på deltid om tre veckor så det är ju skönt om hon kan vara nöjd med att vara med där litegrann så att jag och maken kan göra våra timmar samtidigt (speciellt under de 15 timmar storasyster är på förskolan) för att kunna vara lediga mycket tillsammans även framöver!

Ni verkar ha koll på läget. 😀

Jag får verkligen ingenting gjort när jag är hemma med bebis... Jag får så dåligt samvete när Bubblan sitter i babysittern och vi gör annat utan att ägna henne nån uppmärksamhet. Känns som att vi typ förvarar henne...🙈 Men jag tror att det är ett större problem för mig än för henne.
 
Ni verkar ha koll på läget. 😀

Jag får verkligen ingenting gjort när jag är hemma med bebis... Jag får så dåligt samvete när Bubblan sitter i babysittern och vi gör annat utan att ägna henne nån uppmärksamhet. Känns som att vi typ förvarar henne...🙈 Men jag tror att det är ett större problem för mig än för henne.

Känns så imellanåt... :D

Fram tills att storasyster kommer hem från förskolan, då är det mest kaos just nu faktiskt :banghead: Fasar lite för att vara själv med båda, känns inte som att jag gör annat än att skälla på storasyster just nu, bara bråk hela tiden :(

Brukar ställa babysittern så att hon ser oss bra och sen prata med henne hela tiden och pilla på henne med jämna mellanrum medan jag håller på att fixa så att hon inte ska känna sig bortglömd :laugh:
 
Ni verkar ha koll på läget. 😀

Jag får verkligen ingenting gjort när jag är hemma med bebis... Jag får så dåligt samvete när Bubblan sitter i babysittern och vi gör annat utan att ägna henne nån uppmärksamhet. Känns som att vi typ förvarar henne...🙈 Men jag tror att det är ett större problem för mig än för henne.
Exakt det där med dåligt samvete pga "förvaring" känner jag också! (Och ja, här blir det mycket kånkande 😆 och steg per dag också för den delen eftersom Lilleman är ganska skrikig emellanåt och endast somnar i vagn dagtid.) 20 000 steg härom dagen 😅👍.
 
Vad gör ni med era bebisar när de är vakna och ni är hemma? Jag börjar få slut på idéer på sysselsättning. :p (Samtidigt är det kanske inte nödvändigt med aktivering hela tiden, jag tänker att hjärnan behöver vila lite också.)

Bubblan har i alla fall ett gym som hon gillar och får ligga i en hel del. Vi har kompletterat det med en ballong, den gillar hon. Just nu är det roligaste med grejer som prasslar eller med bjällror som låter, men eftersom hon ännu inte kan ta eller hålla i sakerna själv, så blir det lätt att jag sitter där och viftar som en tok med grejerna för att de ska låta. 😄 Annars gillar hon att bli buren och att man går runt med henne, men det finns tyvärr en gräns för hur mycket jag orkar när hon vägrar sitta i sele elle4 sjal...🙉

Vi har det nog ganska mycket som @nejlica. Ärtan får vara med när vi gör dagliga sysslor, som att diska nappflaskor, städa och laga mat. Oftast sitter hon i babysittern och tittar på och vi pratar, sjunger hittepåsånger och ibland får hon en liten extra klapp eller så. Hon gillar också sitt babygym så där kan hon ibland få ligga ifred och pyssla med sitt.
Annars så hänger vi rätt mycket och snackar skit. Antingen sitter hon i mitt knä eller i babysittern och så busar vi och diskuterar olika saker - typ hur långt hår hon har, om hon bajsar, vad hon kan sparka snabbt med benen, osv. Mycket givande! :D
Och sen brukar dagen ha försvunnit.
 
Ni verkar ha koll på läget. 😀

Jag får verkligen ingenting gjort när jag är hemma med bebis... Jag får så dåligt samvete när Bubblan sitter i babysittern och vi gör annat utan att ägna henne nån uppmärksamhet. Känns som att vi typ förvarar henne...🙈 Men jag tror att det är ett större problem för mig än för henne.
Jag ska försöka få till sjalen tänkte jag, för hon vill vara med och vara nära hela tiden och gillar selen! Känner också lite dåligt samvete för att vi inte gör så mycket mer än att vara hemma, för hon är väldigt "med" och gillar när det händer nått/har nått att titta på.

Annars känner jag mig lite som tonåring igen när jag sov till 11-12. Hon sover helt klart bäst på morgonen och då gör jag det med helt enkelt. Hon somnar runt midnatt, sen två - tre uppvak, varav ett lite längre vid tre. Sen sover hon som en klubbad säl mellan sju och elva typ :D
 
Jag ska försöka få till sjalen tänkte jag, för hon vill vara med och vara nära hela tiden och gillar selen! Känner också lite dåligt samvete för att vi inte gör så mycket mer än att vara hemma, för hon är väldigt "med" och gillar när det händer nått/har nått att titta på.

Annars känner jag mig lite som tonåring igen när jag sov till 11-12. Hon sover helt klart bäst på morgonen och då gör jag det med helt enkelt. Hon somnar runt midnatt, sen två - tre uppvak, varav ett lite längre vid tre. Sen sover hon som en klubbad säl mellan sju och elva typ :D

Men det är ju så skönt att vara hemma...😁 Har ni nån babyrytmik eller babysim eller liknande i närheten? Bubblan har gillat babyrytmiken, vi sjunger ibland sångerna hemma också och det verkar som att hon känner igen och gillar dem.

Idag har jag varit på besök hos en sjukgymnast på bäckenbottencentrum för kontroll av mina bristningar. Känns ändå bra att de följer upp och inte bara tycker att man får acceptera att det känns annorlunda bara för att man fött barn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 573
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 584
Senast: Heulwen
·
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 253
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på vad ni anser. Min cykel är på 28 dagar, men kan variera från 28-30 dagar. Men 10 av 12 gånger så är den på 28...
Svar
19
· Visningar
2 884
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp