Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

jah det kan nog stämma, haha svårt de där.
jag har fått denna information nu när jag fick ändrat datum.. :)

Du är i vecka 36.
Du har gått 35 fulla veckor och 0 fulla dagar (v35+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 28 jan 2013
Du har 34 dagar kvar till beräknad förlossning.

När jag tar den infon o gemför med vad jag skrivit i min kalender så stämmer det exakt, hade ett MF inann precis så hade koll på allt. så vad min första bm pratade om gällande 7 feb... så vet jag inte, men kan ju skillja plus/minus 2 veckor, så vi får se. :laugh:

Det låter verkligen som att du fick en bra förlossning! Och vilken söt unge det var som kom ut, sen! :)

*kl*

Ojojoj

Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 2 fulla dagar (v38+2).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 5 jan 2013
Du har 11 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vad tiden har gått fort ändå! Känner mig helt slut nu efter 2 intensiva "julaftnar". 80 årig tant med reautism, ungefär så känns det i mina höfter nu när jag är ute och går. Sen kanske det är dumt att köpa högklackade stövlar och använda dem 2 dagar i sträck som höggravid :angel: får skylla mig själv. Men dom var ju så snygga ;)

Jag kan inte tycka att det är ett dugg tramsigt att opponera sig mot färgglatt utifrån kön. Jag tycker det verkar betydligt rimligare att klä bebisar efter vad man själv tycker om, det är ju inte som att bebisen kommer att protestera :p. Däremot tror jag att man lurar sig själv om man inväntar att barnet ska börja önska saker som man aldrig erbjudit det - hur ska det ens kunna känna till de alternativ som står till buds?

Vad jag tycker om? Jag har ingen favoritfärg själv. Får jag en tös lär det bli mycket lila, gult, rött och rosa. Till min grabb har det varit grönt, rött och blått. Så gemensam nämnare är väl röd färg isåfall, om man nu har någon färg som jag "gillar oavsett". Vagnen jag köpte till Isaac var ljusrosa, även om Isaac själv inte äger ett enda plagg i rosa.

Det jag anser är tramsigt är dom som klär sina barn "tvärtom" bara för att de ska tänka efter genus. Alltså, töser i blått och killar i rosa. Bara för att det inte ska vara det traditionella. Det blir snevridet det också.

De stolta storasyskonen är
Jonatan 11
Anton 9
Lina 4 (snart 5)
Alva 3

Jag har ju två av varje, men oj, vad jag önskar mig en tjej till... Tjejerna vill dock ha en pojke eftersom de "behöver en pappa i leken" :D Storebröderna är inte så förtjusta i att leka mamma, pappa, barn även om 9-åringen ställer upp ibland...

Det jag tycker varit jobbigast den här gången är att inte kunna rida. Tidigare graviditeter har jag ridit ganska länge, som längst till v 32. Den här gången fick jag foglossning! Aldrig haft det tidigare och nu kom det redan runt v 10. Usch o fy. Men det är helt hanterbart om jag tar det lugnt, så jag ska inte klaga, jag har annars mått väldigt bra den här gången!

Nu är det inte många dagar kvar till årsskiftet o sen hoppas jag på bebis!!:laugh:

De kanske bara gillar färgerna? Mina barn har haft både blått och rosa men å andra sidan tycker jag inte att genus är töntigt utan helt existerande och att könsstereotyper begränsar människor.
Bebis som väntas har redan rosa,blått och rött i lådorna trots att det är en pojke. Jag gillar färgerna helt enkelt och har svårt att se att det kommer ge honom en oklar könsidentitet. Sen retar det ju alltid upp någon.. :angel:

*Kl*
Annars går tiden långsamt nu..det är tungt!! Min mage ser sprickfärdig ut och då har jag ändå 8veckor kvar! Vet inte hur det här ska sluta. Har bara gått upp 6kg men å andra sidan hade jag en del övervikt att bära på redan innan..
I morgon ska jag till klinik med kallblodstravaren och har väl motvilligt fått inse att jag INTE kan springa med henne.. Är lite osäker med att lämna över henne till kompisarna som är med dock då hon är rätt stressig.. Nåja. Det lär lösa sig..

Vad jag tycker om? Jag har ingen favoritfärg själv. Får jag en tös lär det bli mycket lila, gult, rött och rosa. Till min grabb har det varit grönt, rött och blått. Så gemensam nämnare är väl röd färg isåfall, om man nu har någon färg som jag "gillar oavsett". Vagnen jag köpte till Isaac var ljusrosa, även om Isaac själv inte äger ett enda plagg i rosa.

Det jag anser är tramsigt är dom som klär sina barn "tvärtom" bara för att de ska tänka efter genus. Alltså, töser i blått och killar i rosa. Bara för att det inte ska vara det traditionella. Det blir snevridet det också.

Sen retar det ju alltid upp någon.. :angel:

Jag bryr inte mig det minsta om andra klär sina gossar i rosa klänningar ;) upp till var och en att bestämma.

Retar mig inte det minsta på det. För min del handlar det mer om att jag tycker att killar inte brukar passa i rosa :)

Senast ändrad:

De kanske bara gillar färgerna?

Och nej, jag har sett fall där föräldrarna VÄGRAR sina döttrar klänning och rosa tröjor för att de är så "genustänkande", sen när man frågar om deras son får ha på sig kjol & klänning så säger de: självklart inte!

Tyvärr...

Hur går det för dig Fibusen förresten? Inte sett något av dig sedan julafton :)

Ser du skillnad på en flickbebis och en pojkbebis ?

Det gör faktiskt inte jag, om jag ser en liten människa som är sisådär ett halvår kan jag otroligt sällan avgöra på utseendet om det är en flicka eller pojke. Oftast ser man det på könsmarkörer i form av kläder och färger.

Ser du skillnad på en flickbebis och en pojkbebis ?

Det gör faktiskt inte jag, om jag ser en liten människa som är sisådär ett halvår kan jag otroligt sällan avgöra på utseendet om det är en flicka eller pojke. Oftast ser man det på könsmarkörer i form av kläder och färger.

Ja, superbra ;) slipper man skämmas om man säger: vilken söt liten flicka ;) och så är det en pojk i rosa kläder :D

Tror jag ska lämna den här diskussionen innan jag blir helt bannad från vinterföräldrar 2012/2013 bara för att jag inte vill klä en pojk i rosa :P

Senast ändrad:

Skäms du verkligen om du råkar säga fel kön ? vad spelar det för roll liksom ? En söt bebis är ju en söt bebis oavsett om det är en pojke i rosa kläder eller flicka i blåa

Skäms du verkligen om du råkar säga fel kön ? vad spelar det för roll liksom ? En söt bebis är ju en söt bebis oavsett om det är en pojke i rosa kläder eller flicka i blåa

Viss form av skämtsam ton i inlägget då jag använde ;) -smiley för att förtydliga det.

Jag håller helt med dig Ferrari..... kanske bäst vi håller våra åsikter för oss själva så folk inte har något att "diskutera" om..... den här tråden har ju varit rätt så trevlig, hela tiden. :laugh:

Själv så kan jag stå för att jag klär mig och "mina" framtida barn i de kläder o färger som jag tycker om... och jag tycker pojkar ska få va pojkar och flickor ska va flickor. Jag väntar en flicka....och kan säga att byrålådan är sprängfylld med rosa, lila, grått, vitt och gult. Hade jag väntat en pojke hade det absolut varit blått, grönt, grått, vitt osv. :angel: Men det är jag det! och jag bryr mig inte ett dugg hur andra vill klä sina barn elelr ha för Genus tänk!

Jag ställer mig på Ferrari och Chambery-sidan och vill klä mina killar i "killkläder". Jag har nog lättare för att klä en tjej "pojkigt" än en kille "tjejigt", om ni förstår.

Jag gillar inte volanger, spets och sånt där hysch-pysch. :p Rosa och lila hade jag lätt kunnat använda på en tjej dock, men på killarna skippar jag det. Vilka könssteriotypa barn vi får! :eek: :D

Jag gillar inte volanger, spets och sånt där hysch-pysch. :p Rosa och lila hade jag lätt kunnat använda på en tjej dock, men på killarna skippar jag det. Vilka könssteriotypa barn vi får! :eek: :D

Jag som ÄR tjej kan säga att jag gillat att klä mig i typiska "tjejfärger", däremot så avskydde jag volanger & spets. Men hade mer än gärna klänning och kjol som var av mer enkel variant - som barn. Fick en gång en rosa tröja med spets på "ärmarna", gömde den längst ner i byrålådan. Men använde gladeligen mina andra rosa kläder.

Behöver ju inte gå i överstyr bara för att det är en tös. En snygg pyjamas har jag köpt i mörk cerise, och en rosa body med mörkrosa ränder i olika nyanser. Så snygga. Men inga volanger & spets...

Okej så pojkar i rosa kan inte vara pojkar ? Och enbart pojkar i blått är riktiga pojkar ?

Ni kommer nog att vakna till den dagen ser faktiskt ser orättvisorna och hur vi har format in våra barn i dom.

Förlåt, jag ska inte sabba eran tråd.

knapp

Julkulan och vi hälsar god fortsättning!
521404_553901881306196_480530648_n.jpg

Okej så pojkar i rosa kan inte vara pojkar ? Och enbart pojkar i blått är riktiga pojkar ?

Ni kommer nog att vakna till den dagen ser faktiskt ser orättvisorna och hur vi har format in våra barn i dom.

Förlåt, jag ska inte sabba eran tråd.

Vakna till och vakna till. Att orättvisorna finns råder det ingen tvekan om, det har du alldeles rätt i. Jag är dock väldigt tveksam till att det gör skillnad om en tjej får vara klädd i rosa och en pojke i blått. Det är på andra plan i samhället som det behövs förändring anser jag.

Skulle min son vilja gå klädd i en rosa klänning med spetsvolanger så skulle jag inte hindra honom. Men än så länge är det jag som bestämmer vad han ska ha på sig (i alla fall vad som ska erbjudas) och då förekommer det inte.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33... 102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
121 578
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9... 18 19 20
Svar
391
· Visningar
29 247
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
101 547
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
91 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår