Vinterförälder 2012/2013 del 2

Sv: Vinterförälder 2012/2013 del 2

Jag måste bara berätta... Det sägs ju att det ska gå i arv från sin egen mamma när ens förlossningar ska komma igång.

Min storebror är född på BF+2. Hugo är född på BF+2.
Jag är född på BF-7. Alvin föddes på BF -7.

Det är lite coolt tycker jag! :D

Coolt att det stämmer så exakt!!
För mig och min mamma stämmer det dock inte minsta lilla, hon har fått mig (första barnet) 4 veckor innan BF, min äldsta lillasyrra 2 veckor innan BF och yngsta syrran en dag efter BF. Jag fick ju min lilla tjej en vecka efter BF :D Jag kanske är en bortbyting? Hehe :angel:

KL

Vi var på BVC idag och Ellie vägde 3800 g nu och har alltså gått upp 410 gram på knappt två veckor (hon vägde 3390 när hon föddes) :) Allt såg bra ut, men frågade lite om hennes ena öga som varit lite kladdigt och den ska vi rengöra med lite koksaltlösning. Dessutom storkräktes hon här om kvällen, men det var tydligen ingen fara eftersom det inte hänt igen och hon fortsätter gå upp i vikt :)

Precis hemkommen från BVC, lillan växer som hon ska.. 3530 gram tung numer (+140 gram på en vecka), längden vet vi inte hur väl den stämmer då hon isåfall växt i raketfart. 52,5 cm (50 cm för en vecka sedan) :D

KL

Vi var på BVC idag och Ellie vägde 3800 g nu och har alltså gått upp 410 gram på knappt två veckor (hon vägde 3390 när hon föddes) :) Allt såg bra ut, men frågade lite om hennes ena öga som varit lite kladdigt och den ska vi rengöra med lite koksaltlösning. Dessutom storkräktes hon här om kvällen, men det var tydligen ingen fara eftersom det inte hänt igen och hon fortsätter gå upp i vikt :)

Skönt att våra små växer som dom ska. :bump:

Freja vägde 3270gram när hon föddes, men låg som lägst på 3190gram (2 veckor sen exakt) - så utifrån det så har hon gått upp 340 gram på 2 veckor :) . 260 gram + från födelsevikten.

kl

Bara måste lägga in en bild på Vilma i sin nya mössa och sina nya tofflor, haha :love:
3.jpg

kl

Alicia hade inte gått upp speciellt mycket :(
75g senaste veckan och 155g från födelsevikten (är två veckor gammal idag)
Känns som jag ammar konstant på dagarna så vet inte hur jag ska lyckas amma ännu mer? På nätterna äter hon vid 22, 02 och 06, och hon äter minst en timme åt gången då.

Westernsuzie+Ferrari: skönt att de går upp i vikt som de ska :)

Snna: vilken sötnos :love:

Saint__anger: det är inte så att produktionen ställer in sig? Viktor ammade så mycket innan, nu är han oftast nöjd med ett bröst per tillfälle, och ammar ca 15 min.

KL

Jag och Viktor var ju på amningsmottagningen idag igen. Så glad över att jag åkte dit. Fick hjälp med amningstekniken och tränade utan amningsnapp. Han har dessutom gått upp mer än 500 gr på en vecka :eek: så hon tyckte att vi kunde med gott samvete använda napp på kvällarna när han är gnällig vid bröstet (vill snutta men är inte hungrig).

Hon har alltid ätit länge, tror det kan ha att göra med amningsnappen? Hoppas hon går upp till nästa vägning. Annars kanske jag får köra med tillägg eller att man pumpar ur så jag ser hur mycket hon får i sig. Skönt att din lilla gått upp såpass mkt i vikt :)

Var iväg på BM besök idag och vart skickad till Förlossningen för extra kontroll, då bebis inte rört sig specielllt mycket de senase 2 dagarna.

Fick ligga med CTG i hela 50 minuter... sen fick jag ha en knapp i handen och varje gång jag kände bebis på 30 min skulle jag trycka... och så fick jag ett 4 ultraljud, så har fått se min bebis mycket! :p:)

Efter alla tester konstaterade dom att det såg bra ut, lite svullen och ytterligare högre blodtryck men att bebis började komma igång igen och att hon växer.

Var på ultraljud för 3 veckor sedan-.... Då vägde hon ca 2500 och idag enligt UL så vägde hon ca 3300. BF på måndag.... så om 5 dagar, men tror endå jag kommer gå in i Feb. Så nu ska läkaren till mig att jag skulle va uppmärksam och vart jag orolig skulle jag räkna antal ggr jag kände bebis på 1h och minst 10 ggr skulle jag känna av henne annars skulle jag ringa in igen. :)

Har du sår fortfarande? Fick du hjälp att öva utan amningsnappen? Min mjölk flödar när Viktor suger, men med pumpen kommer det inte mkt. Så jag är glad att jag slipper det. Vad tyckte BVC att du skulle göra? Hoppas det löser sig, amningsbekymmer är så stressande!

*kl*

Fick förresten mitt järnvärde mätt igår efter att jag nämnt att jag haft problem med yrsel och huvudvärk. Var uppe på 134 (116-120 under graviditet), dum som jag var glömde jag be henne ta mitt blodtryck. Ligger så lågt i normala fall och funderar på om det sjunkit ytterligare nu. Blöder ju inte lite (både "färskt" blod och "gammalt blod"). Suck.

Får väl ta och ringa mvc och be dem checka upp mig, här trodde jag att om man fick en lätt förlossning så skulle man slippa sånt här :grin:

*kl*

Fick förresten mitt järnvärde mätt igår efter att jag nämnt att jag haft problem med yrsel och huvudvärk. Var uppe på 134 (116-120 under graviditet), dum som jag var glömde jag be henne ta mitt blodtryck. Ligger så lågt i normala fall och funderar på om det sjunkit ytterligare nu. Blöder ju inte lite (både "färskt" blod och "gammalt blod"). Suck.

Får väl ta och ringa mvc och be dem checka upp mig, här trodde jag att om man fick en lätt förlossning så skulle man slippa sånt här :grin:

Typiskt. Hoppas det hjälper med nåt enkelt.

kl
Själv börjar jag få lite lätt panik - Viggo är ju snart här! Bara ca 3 v kvar! :eek:

Har du sår fortfarande? Fick du hjälp att öva utan amningsnappen? Min mjölk flödar när Viktor suger, men med pumpen kommer det inte mkt. Så jag är glad att jag slipper det. Vad tyckte BVC att du skulle göra? Hoppas det löser sig, amningsbekymmer är så stressande!

Såren har läkt nu :) Bb visade hur jag skulle få henne att ta grepp dagarna efter vi kom hem (dom gör 2-4 hembesök för att hjälpa med amning och allt annat runt omkring). Jag har testat att göra likadant utan nappen nu, hon har tagit bra grepp men börjar inte suga. Läste på internet att de kunde ta ett tag att vänja av med nappen.
Bvc tyckte jag skulle amma varannan timme, men gör typ det redan. Får se hur det ser ut nästa vecka.

Usch vad drygt att blöda så mycket...! Jag blödde rejält 2-3 dagar efter förlossningen,sen har det bara varit som lätt mens 2-3 veckor,senaste veckan har det bara varit vätska. Dock i dag kom det färskt blod igen... :confused: Fast inge mycket alls som tur var.

*KL*

Tillbaka på jobbet efter ultraljudet. Njurbäckenet var ungefär som tidigare, inte större men inte heller mindre så det var väl bra efter omständigheterna. Så jag slipper bli igångsatt.

Så det som händer är att när han är 2 dygn så blir han läkarundersökt och troligtvis insatt på en antibiotikakur direkt. Så det lät ju hoppfullt. Hon såg inte heller något hinder för att jag skulle få gå hem tidigt från förlossningen & sedan komma tillbaka på läkarundersökningen. Det var iaf glädjande!

I övrigt så är jag INNERLIGT trött på att vara gravid. Sammandragningar, mensvärksliknande smärta & jag kan inte sova. Jippie.

Ring mvc eller kvinnokliniken för en koll!
Jag ska till kk idag för precis det du beskriver, de vill kolla upp så det inte finns några rester kvar som gör att det blöder. Har man otur kan det bli en infektion, en riktigt jobbig sådan - så därför ville de ha in mig, även om det förhoppningsvis inte är något.

bvc-besök imorgon, ska bli intressant att se hur mkt Olle gått upp på en vecka. Han drog ju till med 330 gram på 4 dagar förra veckan :D

*kl*

Grattis till bebisarna ni som fått!

Min Cornelis är redan över en månad!
Vägde i måndags 4970 g och 57,8 cm.
Har redan fått gå över till strl 62.

603094_10151403000391703_1844318497_n.jpg

Du är i vecka 40.
Du har gått 39 fulla veckor och 2 fulla dagar (v39+2).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Mån 28 jan 2013
Du har 4 dagar kvar till beräknad förlossning.

:angel::angel:

Vill ha bebis nu......

Jag förstår dig! Så otroligt skönt att ha det avklarat! :D

Jag träffade en från mammagruppen igår när jag var in på apoteket. Hon blev rejält avundsjuk när hon insåg att jag inte hade någon mage kvar... :angel: :D

Alvin äter och sover ungefär. Och vet ni?! Jag hade glömt hur mycket så här små bajsar! :eek:

Jo. Han äter typ varannan timme på nätterna, men på dagarna äter han lite mer sällan.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33... 102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
124 489
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9... 18 19 20
Svar
391
· Visningar
29 785
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 571
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka