Hoppas ni klarar er! Annars kan jag intyga att det blir söta barn av sånna som är födda i slutet på december ocksåEn dag närmre Januari och inga tecken på bebis! Håller tummarna för att vi klarar oss!
Men kniiiip nu
Mvh Miks
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppas ni klarar er! Annars kan jag intyga att det blir söta barn av sånna som är födda i slutet på december ocksåEn dag närmre Januari och inga tecken på bebis! Håller tummarna för att vi klarar oss!
Det skulle kunna vara mjölk som är problemet enligt den info vi fått när dottern har liknande symptom. Vi håller på och testar oss fram nu. Har hållit mjölkfri kost under en v och märkt viss förbättring och har nu testat med lite mjölk i ett par dagar igen för att se om det blir sämre igen.Tycker det är så bra med forum såhär när man verkligen kan fråga om allt. Alla nyblivna föräldrar är ju nya, man kan inte kunna allt på en gång.
Kl
Jag är lite lur på om Edvin är känslig mot mjölk. Jag var det när jag var liten och vet flera som varit det. Har medvetet undvikit att dricka mjölk sen han kom men har ätit som vanligt. Men nu två morgnar i rad har jag ätit gröt gjord på mjölk, och han har varit hemskt pruttig och inatt väldigt orolig. Inte skrikig, men orolig. Han ville amma hela hela tiden, men till slut fanns det ju liksom inget mer så då gjorde det ju ont när han sög... Nöjd i famnen men orolig när jag lade ner honom. Så jag var vaken till halv tre (sambon sov som klubbad)... Då sa det äntligen sprak i blöjan och han blev lugn. Så det var tydligt att det var luft i magen som störde honom. Har även hört mycket bubbel i magen på honom.
Så ja, är det mjölken månntro?
Det skulle kunna vara mjölk som är problemet enligt den info vi fått när dottern har liknande symptom. Vi håller på och testar oss fram nu. Har hållit mjölkfri kost under en v och märkt viss förbättring och har nu testat med lite mjölk i ett par dagar igen för att se om det blir sämre igen.
Tillägg. Vad har ni för tvättlappar?
De kan också störa om de tex är för hårda.
Tycker det är så bra med forum såhär när man verkligen kan fråga om allt. Alla nyblivna föräldrar är ju nya, man kan inte kunna allt på en gång.
Kl
Jag är lite lur på om Edvin är känslig mot mjölk. Jag var det när jag var liten och vet flera som varit det. Har medvetet undvikit att dricka mjölk sen han kom men har ätit som vanligt. Men nu två morgnar i rad har jag ätit gröt gjord på mjölk, och han har varit hemskt pruttig och inatt väldigt orolig. Inte skrikig, men orolig. Han ville amma hela hela tiden, men till slut fanns det ju liksom inget mer så då gjorde det ju ont när han sög... Nöjd i famnen men orolig när jag lade ner honom. Så jag var vaken till halv tre (sambon sov som klubbad)... Då sa det äntligen sprak i blöjan och han blev lugn. Så det var tydligt att det var luft i magen som störde honom. Har även hört mycket bubbel i magen på honom.
Så ja, är det mjölken månntro?
Kan ju vara mjölk, men å andra sidan är magar och tarmar omogna på bebisar. Du kan ju prova minska mängden mjölk och sen prova äta mer igen om några veckor. Har han utslag eller segt bajs?
Förespråkar dock grodhållning när de är köriga i magen. En bärsjal är inte heller dumt om du kan bära. Trikåsjalarna går på ett par hundra. Brukar vara skönt för dem med mage mot mage. Då kan ju sambon kanske bära en stund så du får sova om det blir så igen
Igår blev lillen hela två veckor, och det går framåt! Han sover fortfarande mesta tiden men nu har han ett par perioder på 1-2 timmar när han är vaken på dagarna. Då tittar han sig storögt omkring och gör lite bebisljud. Fick en babysitter i julklapp som han spanar ifrån vid matlagning. Tycker han är såpass "med" och börjar få lite koll på armar och ben så idag fyndade vi ett babygym som förhoppningsvis blir uppskattat. Och en bröstpump, amningen verkar funka bättre nu. Han är nöjd åtminstone, hoppas det innebär att han kan fortsätta gå upp i vikt även om ersättningen fasas ut.
Imorgon börjar pappan jobba igen, känns inte så kul. Slut på hembakat fika och långa duschar. De var ensamma hemma idag ett par timmar medan jag tog en ridtur, gick kanon! Hade en tjockare binda utifall stygnet skulle lida men det gick bra. Himla mysigt att komma ut på lurvig häst i frostnupen skog och prata häst. Firar med en bild på lillemanJag som inte skulle exponera mitt stackars barn på nätet..
![]()
Han har inte segt bajs men har mycket röda prickar (bm sa att det är hormonprickar). Det där med grodhållning har jag inte riktigt förstått hur man gör.![]()
Man håller ungefär som när små flickor ska kissa. Du håller i låren och har bebis rygg mot din mage, eller i armvecket.
Ska se om jag kan få in en bild..
![]()
@Maja_Kandi Jag vet precis hur det känns. Har nu provocerat med mjölk i 3 dagar. Åt mkt lite på julafton, bara ett par bitar choklad och knäck, mer på juldagen med ett par msk grädde, 4 bitar choklad och lite leverpastej med grädde i och sen slutligen igår en pizza med ost. Utifrån gårdagen och idag får jag nog tyvärr konstatera att lillan verkar tåla mjölk dåligt. Hon har skrikit rejält både igår och idag. Tyvärr har ett par av de skrikigaste perioderna varit när jag varit iväg och inte kunnat hjälpa till. Så nu åter till mjölkfri diet och samtal med Bvc i veckan.
Idag har vi monterat babyskydd i bilen. Känns avlägset att det om (ca) 40 dagar ska sitta någon livs levande i den.
Börjar bli lite svullen om fötter etc, hoppas det ger sig när vi nu är hemma igen och slutar åka runt. Ska till bm imorgon så tänkte ta upp det då med tanke på att jag vaknade med rejäl huvudvärk.
Har en muskel över revbenen i sidan som börjat göra rejält ont, nån som varit med om samma? Går inte att hitta någon ställning som avlastar.
Enligt den info vi fått ackumuleras mjölken i kroppen på bebisen och det tar lite tid att få en reaktion och även att bli av med ev reaktion. Men om bebis bara är lite känslig räcker det kanske bra att bara skippa mjölkdrickandet.Jag har ätit som vanligt, men bara inte druckit mjölk. Det enda som varit annorlunda nu är just att jag gjort gröt på mjölk två morgnar. Det kanske blev för mycket för lilla magen... Ska fortsätta undvika det. Blir det inte bättre får jag kapa all mjölk istället. Jag som älskar mjölk...![]()