Vinterföräldrar -17/18 del 3

Har aldrig hört ordet innan! Googlat nu. Har du fått det för att livmodern öppnar sig annars?

Ja, som jag förstår det tror läkarna att det var någon svaghet i livmodertappen som gjorde att vårt först barn kom så mycket för tidigt. Men jag har inte riktigt begripit om det är kopplat till något särskilt skede i graviditeten, med andra barnet hade jag cerklage som även då togs bort i v 36 och han stannade inne till vräkning i v 42+0 :p. Jag är dock superglad att åtgärden finns och att den ansågs berättigad den här gången med, annars hade jag oroat ihjäl mig!
 
@YaHilweh låter som om det skulle kunna vara slempropp. Antar att den kan vara lite olika från person till person :p Mina har varit mer åt det blekgula hållet men tjocka och slemmiga. Två gånger med lite rosa/rött i. Men min har släppt på en gång, dvs det har kommit massor inom ett par minuter och sen inget.

Jag har haft så den släppt lite under ganska länge. Men just igår var det så mycket och färskt blod i. Därför jag började fundera. Tidigare såg det mer ut som en torkad snorkråka lite större än en gammal femma :p
 
Jag har haft så den släppt lite under ganska länge. Men just igår var det så mycket och färskt blod i. Därför jag började fundera. Tidigare såg det mer ut som en torkad snorkråka lite större än en gammal femma :p
Håller tummarna att det är en indikation på att det är dags! Borde ju inte återbildas nu tycker jag?
 
Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet
18 - Feathercloud, första barnet
23 - astilbe, första barnet
25 - Cattaflajna, första barnet, flicka
30 - leoparden, första barnet, flicka

Februari
3 - Monifa, första barnet, pojke
8 - YaHilweh, andra barnet, flicka
10 - JeayL, första barnet, pojke
11 - Sofie_B, första barnet, pojke
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
23 - Heulwen, första barnet, flicka

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g (BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
 
Nu har jag varit hos bm och min mage har växt 1 cm på 6 dagar (sedan i onsdags) och den "skulle" ha växt 0,5 cm. :crazy: Min bm tycker verkligen att jag ska sättas igång men hon säger att makten ligger hos BB Sthlm. Jag väntar nu på att en läkare därifrån ska ringa tillbaks till mig.

Jag är less på att känna mig så jäkla tjatig, men samtidigt så känner jag ju att jag inte riktigt blir tagen på allvar? Det är inte så att jag bestämt vill ha en igångsättning, jag vill bara ha svar på mina frågor, svar som känns som att dom vet vad dom pratar om och då kommer jag att vara helt trygg i det.

Såhär sa dom när jag var där sist;

Ditt höga sf-mått beror inte på fostervatten eller stor moderkaka, utan bara stor bebis. Om två veckor gör vi ett nytt ultraljud och sedan en plan för igångsättning. Han väger 3850 g idag, och uppskattas väga 4500 g vid bf (3,5 vecka bort). Han får inte gå över 4500 g för då blir det snitt.

Dom räknar alltså på att han går upp 186 g i veckan (standardviktuppgång för bebisar). MEN - min bebis har ju inte följt standard någon gång och eftersom magen växer dubbelt så snabbt så tänker jag att risken finns (obs, jag säger bara att det är en risk, inte att det är så) att han går upp 372 g i veckan. Det innebär i så fall att risken finns att han 1/2 när jag är inbokad för uppföljning vägen 4594 g = för sent för igångsättning.

Allt dom säger till mig är att jag ska lita på dom, att dom har koll på mig, det finns en plan och jag ska inte behöva engagera mig själv i min vårdplan. Men hur lätt är det att släppa kontrollen så? Man har ju verkligen insett att vården i Sverige inte fungerar så bra som man skulle önska och hela tiden får man höra att förlossningsvården är i kris. Klart att jag engagerar mig, det här är ju mitt barn inte bara ett barn i statistiken.
 
Och apropå det här med att min bm är lite speciell; när jag var där nu och vi pratade igångsättning och hon sa att hon verkligen tycker att jag ska bli igångsatt nu så säger hon såhär "du vet, dom här mätningarna dom gör, dom är inte alltid så exakta som man vill tro. Det kan gott vara så att han väger några 100 g mer och man ska verkligen se upp med för stora bebisar. För några år sedan var det en mamma som dog när hon födde fram en 4600 g bebis, så efter det har vi fått veta att vi verkligen ska göra vad vi kan för att undvika för stora bebisar".

Haha. Jag är inte särskilt nojig av mig och blir inte så rädd av att höra skräckhistorier, och tur är väl det, men det var väl inte så att jag önskade att höra att man faktiskt kan dö av att föda en bebis som väger 100 g mer än min spås göra. O_o
 
Jag har haft så den släppt lite under ganska länge. Men just igår var det så mycket och färskt blod i. Därför jag började fundera. Tidigare såg det mer ut som en torkad snorkråka lite större än en gammal femma :p

Tycker att det låter som att det är på g! Du ska inte ringa in och kolla vad dom säger iom att det var färskt blod i?
 
@Sofie_B jag har inget klokt att komma med men jag hoppas att du blir tagen på allvar av läkaren och får svar på dina frågor.

Och ang föda fram stor bebis, jag tror nog (obs! tror!) att det är lite mer i den historien än en bebis som väger 100g "för mycket".
En vän till mig födde barn för några veckor sen, han vägde 4,7 lr 4,8 minns inte exakt. Förlossningen var jobbig, men helt utan komplikationer.

Och jag vill tillägga: mätningarna kan lika gärna visa för mycket som för lite!
 
Sparven har fastat igen. Och kräkts gammalt blod. Nu ska hon prova mjölkproteinfri ersättning i hopp om att det ska hjälpa. Kan vi inte bara slippa fler motgångar snart? :arghh:
 
Nu har jag varit hos bm och min mage har växt 1 cm på 6 dagar (sedan i onsdags) och den "skulle" ha växt 0,5 cm. :crazy: Min bm tycker verkligen att jag ska sättas igång men hon säger att makten ligger hos BB Sthlm. Jag väntar nu på att en läkare därifrån ska ringa tillbaks till mig.

Jag är less på att känna mig så jäkla tjatig, men samtidigt så känner jag ju att jag inte riktigt blir tagen på allvar? Det är inte så att jag bestämt vill ha en igångsättning, jag vill bara ha svar på mina frågor, svar som känns som att dom vet vad dom pratar om och då kommer jag att vara helt trygg i det.

Såhär sa dom när jag var där sist;

Ditt höga sf-mått beror inte på fostervatten eller stor moderkaka, utan bara stor bebis. Om två veckor gör vi ett nytt ultraljud och sedan en plan för igångsättning. Han väger 3850 g idag, och uppskattas väga 4500 g vid bf (3,5 vecka bort). Han får inte gå över 4500 g för då blir det snitt.

Dom räknar alltså på att han går upp 186 g i veckan (standardviktuppgång för bebisar). MEN - min bebis har ju inte följt standard någon gång och eftersom magen växer dubbelt så snabbt så tänker jag att risken finns (obs, jag säger bara att det är en risk, inte att det är så) att han går upp 372 g i veckan. Det innebär i så fall att risken finns att han 1/2 när jag är inbokad för uppföljning vägen 4594 g = för sent för igångsättning.

Allt dom säger till mig är att jag ska lita på dom, att dom har koll på mig, det finns en plan och jag ska inte behöva engagera mig själv i min vårdplan. Men hur lätt är det att släppa kontrollen så? Man har ju verkligen insett att vården i Sverige inte fungerar så bra som man skulle önska och hela tiden får man höra att förlossningsvården är i kris. Klart att jag engagerar mig, det här är ju mitt barn inte bara ett barn i statistiken.

Jag hoppas du får ett bra svar av läkaren. Känns som. Väldigt mycket oro om de inte planerar en igångsättning snart. Det mår ingen av er bra av. :heart
 
Och apropå det här med att min bm är lite speciell; när jag var där nu och vi pratade igångsättning och hon sa att hon verkligen tycker att jag ska bli igångsatt nu så säger hon såhär "du vet, dom här mätningarna dom gör, dom är inte alltid så exakta som man vill tro. Det kan gott vara så att han väger några 100 g mer och man ska verkligen se upp med för stora bebisar. För några år sedan var det en mamma som dog när hon födde fram en 4600 g bebis, så efter det har vi fått veta att vi verkligen ska göra vad vi kan för att undvika för stora bebisar".

Haha. Jag är inte särskilt nojig av mig och blir inte så rädd av att höra skräckhistorier, och tur är väl det, men det var väl inte så att jag önskade att höra att man faktiskt kan dö av att föda en bebis som väger 100 g mer än min spås göra. O_o

Låter som en ganska (väldigt) opedagogisk bm :eek:
 
Tycker att det låter som att det är på g! Du ska inte ringa in och kolla vad dom säger iom att det var färskt blod i?

Jo kanske. Men det har inte vart något mer idag utan bara igår kväll. Vet sedan innan att jag har en lättblödande livmoder.
 
Nu har jag varit hos bm och min mage har växt 1 cm på 6 dagar (sedan i onsdags) och den "skulle" ha växt 0,5 cm. :crazy: Min bm tycker verkligen att jag ska sättas igång men hon säger att makten ligger hos BB Sthlm. Jag väntar nu på att en läkare därifrån ska ringa tillbaks till mig.

Jag är less på att känna mig så jäkla tjatig, men samtidigt så känner jag ju att jag inte riktigt blir tagen på allvar? Det är inte så att jag bestämt vill ha en igångsättning, jag vill bara ha svar på mina frågor, svar som känns som att dom vet vad dom pratar om och då kommer jag att vara helt trygg i det.

Såhär sa dom när jag var där sist;

Ditt höga sf-mått beror inte på fostervatten eller stor moderkaka, utan bara stor bebis. Om två veckor gör vi ett nytt ultraljud och sedan en plan för igångsättning. Han väger 3850 g idag, och uppskattas väga 4500 g vid bf (3,5 vecka bort). Han får inte gå över 4500 g för då blir det snitt.

Dom räknar alltså på att han går upp 186 g i veckan (standardviktuppgång för bebisar). MEN - min bebis har ju inte följt standard någon gång och eftersom magen växer dubbelt så snabbt så tänker jag att risken finns (obs, jag säger bara att det är en risk, inte att det är så) att han går upp 372 g i veckan. Det innebär i så fall att risken finns att han 1/2 när jag är inbokad för uppföljning vägen 4594 g = för sent för igångsättning.

Allt dom säger till mig är att jag ska lita på dom, att dom har koll på mig, det finns en plan och jag ska inte behöva engagera mig själv i min vårdplan. Men hur lätt är det att släppa kontrollen så? Man har ju verkligen insett att vården i Sverige inte fungerar så bra som man skulle önska och hela tiden får man höra att förlossningsvården är i kris. Klart att jag engagerar mig, det här är ju mitt barn inte bara ett barn i statistiken.
Det känns så konstigt att de är så ovilliga till tätarde kontroller, varför kan du inte bara få ett TUL extra? Är det så ont om tider?
 
@Sofie_B
Jag skulle iofs försöka ta BMs historia med "en nypa salt" dvs det känns som om det finns en massa detaljer mer som inte framgick, men ändå! Snacka om att inte kunna läsa av dig och din oro i det läget, känns inte som om det var vad du behövde...
Men jag har också fått för mig att de där TUL:en man gör kan visa ganska fel, men att det lika gärna kan vara uppåt som nedåt.

Tycker dock det är bra att du står på dig med att du är orolig! Visst ska man ha förtroende för vården och att de kan sina grejer, men jag förstår verkligen dina känslor med "tänk om"... Om inte annat, om du ska lita på dem och vänta som de vill får de väl åtminstone se till att du är lugn!

Förresten, hur har din man hanterat det fortsättningsvis? Vill minnas att han inte var speciellt förstående i början när du började fundera på att bebis var så stor? Är det bättre nu?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 370
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 137
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp