Vinterföräldrar -17/18 del 3

Kopierar in mitt sista svar i tråden, ni var för snabba med att starta en ny :D

Min BM verkar inte kolla vikt och blodsocker varje gång, gör era det? Hon kollade inte idag, men besöket före och så kollade hon inte besöket där före.

Idag låg han fortfarande med huvudet ner men barnmorskan ville kolla med ultraljud för att vara riktigt säker eftersom hon hörde hjärtljuden bra rätt högt upp så rörlig och högt upp, om nu det ens har någon betydelse när han ligger åt rätt håll iallafall

Vaknade i övrigt vid 5 i morse efter att ha sovit i några få timmar med nått liknande mensvärk har haft så tidigare men tycker det blir mer, om det är förvärkar eller inte har jag ingen aning om men skönt var det inte :cautious:
 
Kopierar in mitt sista svar i tråden, ni var för snabba med att starta en ny :D

Min BM verkar inte kolla vikt och blodsocker varje gång, gör era det? Hon kollade inte idag, men besöket före och så kollade hon inte besöket där före.

Idag låg han fortfarande med huvudet ner men barnmorskan ville kolla med ultraljud för att vara riktigt säker eftersom hon hörde hjärtljuden bra rätt högt upp så rörlig och högt upp, om nu det ens har någon betydelse när han ligger åt rätt håll iallafall

Vaknade i övrigt vid 5 i morse efter att ha sovit i några få timmar med nått liknande mensvärk har haft så tidigare men tycker det blir mer, om det är förvärkar eller inte har jag ingen aning om men skönt var det inte :cautious:
Min har nu på slutet kollat vikt, blodtryck, hjärtljud, sf-mått och huvudet (m UL) varje gång.
Blodsockret slutade hon testa i v 30 (efter att också ha kollat v11, 24 och 27)eftersom det varit lågt varje gång dittills (inkl glukosbelastningen) så då behöver de enligt rutinen inte kolla det under fler tillfällen, fattade jag det som.
 
Jag tänkte lika :p men nu kan vi iallafall vara hyfsat säkra - i den här tråden kommer våra bebisar!
Tror du verkligen det? :arghh: ;)

Jag har förresten bett maken vara uppmärksam på om någon är på väg att säga ”bebisen kommer när den är redo” eller liknande till oss för att snabbt kunna tysta personen! Bebisen ÄR redo!!! Den har varit redo i flera veckor!!! Den borde komma nu! Okej?!? :rage:
 
Min har nu på slutet kollat vikt, blodtryck, hjärtljud, sf-mått och huvudet (m UL) varje gång.
Blodsockret slutade hon testa i v 30 (efter att också ha kollat v11, 24 och 27)eftersom det varit lågt varje gång dittills (inkl glukosbelastningen) så då behöver de enligt rutinen inte kolla det under fler tillfällen, fattade jag det som.

Har ju alltid legat bra, eller vikten tror jag dom antyder att jag gått upp lite mycket men med ett "du är smal du går ner det igen" så kanske inte är så stort behov för dom att kolla då.
 
Kopierar in mitt sista svar i tråden, ni var för snabba med att starta en ny :D

Min BM verkar inte kolla vikt och blodsocker varje gång, gör era det? Hon kollade inte idag, men besöket före och så kollade hon inte besöket där före.

Idag låg han fortfarande med huvudet ner men barnmorskan ville kolla med ultraljud för att vara riktigt säker eftersom hon hörde hjärtljuden bra rätt högt upp så rörlig och högt upp, om nu det ens har någon betydelse när han ligger åt rätt håll iallafall

Vaknade i övrigt vid 5 i morse efter att ha sovit i några få timmar med nått liknande mensvärk har haft så tidigare men tycker det blir mer, om det är förvärkar eller inte har jag ingen aning om men skönt var det inte :cautious:
Här kollas blodsocker vid varje besök tom v 35. Vikt och urinprov kollas varje gång till sista besöket, liksom läge, SF, blodtryck och hjärtljud. Aldrig kollad med ultraljud dock. Vet inte om vår barnmorska ens har det? Eller om det bara alltid varit så lätt att känna att det inte behövts?
 
Tror du verkligen det? :arghh: ;)

Jag har förresten bett maken vara uppmärksam på om någon är på väg att säga ”bebisen kommer när den är redo” eller liknande till oss för att snabbt kunna tysta personen! Bebisen ÄR redo!!! Den har varit redo i flera veckor!!! Den borde komma nu! Okej?!? :rage:
Jag hoppas innerligt! :nailbiting:

Ang det andra: Jag säger också så :o Fast jag använder det mest för att få folk att inte tjata, och påpeka för dom att jag inte kan påverka något. :p Men jag fattar hur du tänker också!
 
Jag hoppas innerligt! :nailbiting:

Ang det andra: Jag säger också så :o Fast jag använder det mest för att få folk att inte tjata, och påpeka för dom att jag inte kan påverka något. :p Men jag fattar hur du tänker också!
Det är stor skillnad på vad man själv får säga och vad andra får säga ;)

Mvh agerar endast på logik just nu, inte alls oförutsägbart känslobaserat:angel:
 
Har ju alltid legat bra, eller vikten tror jag dom antyder att jag gått upp lite mycket men med ett "du är smal du går ner det igen" så kanske inte är så stort behov för dom att kolla då.
Min Bm har varit nöjd med min vikt nästan hela tiden, men tror hon tycker jag börjar bli för stor nu på slutet :meh: Sist frågade hon efter att ha frågat om vikten (jag väger mig innan jag går in till Bm) om jag samlat på mig mycket vätska. Verkade inte helt nöjd när jag sa "nej, inget alls"...
 
Här kollas blodsocker vid varje besök tom v 35. Vikt och urinprov kollas varje gång till sista besöket, liksom läge, SF, blodtryck och hjärtljud. Aldrig kollad med ultraljud dock. Vet inte om vår barnmorska ens har det? Eller om det bara alltid varit så lätt att känna att det inte behövts?

Fick gå till ett speciellt ultraljudsrum och var nog för att hon inte var helt 100 på läget och ville vara helt säker så han inte låg i säte
 
@Sofie_B jag har inget klokt att komma med men jag hoppas att du blir tagen på allvar av läkaren och får svar på dina frågor.

Och ang föda fram stor bebis, jag tror nog (obs! tror!) att det är lite mer i den historien än en bebis som väger 100g "för mycket".
En vän till mig födde barn för några veckor sen, han vägde 4,7 lr 4,8 minns inte exakt. Förlossningen var jobbig, men helt utan komplikationer.

Och jag vill tillägga: mätningarna kan lika gärna visa för mycket som för lite!

Tack. Nu ringde dom upp och ville att jag skulle komma in imorgon bitti för att träffa läkaren och lägga upp en plan. Det känns jättebra. :up:

Och gällande mätningar och stor bebis så håller jag helt med. Jag blir inte särskilt skakad av det där, men förstå om det hade varit någon som var riktigt orolig? Då hade det kunnat blivit riktigt illa. O_o
 
Jag hoppas du får ett bra svar av läkaren. Känns som. Väldigt mycket oro om de inte planerar en igångsättning snart. Det mår ingen av er bra av. :heart

Tack! :heart Det som är jobbigt är ju också att min bm och dom på BB Sthlm liksom representerar olika ändar av spektrumet och så ska jag försöka känna mig trygg där i mitten. Det är klart att jag lyssnar på min bm, men när jag sen säger vad hon säger så får dom mig att låta som att jag är hysterisk (eller det är så jag, hög på gravidhormoner, tolkar det i alla fall :D:p). Skulle vara skönt om dom var samstämmiga i det dom sa istället. :angel:
 
Det känns så konstigt att de är så ovilliga till tätarde kontroller, varför kan du inte bara få ett TUL extra? Är det så ont om tider?

Jag håller helt med! Om det är vår gemensamma önskan, dvs läkarnas och min, att det inte ska sluta med snitt, måste vi då vänta tills han är preciiiiiiis på gränsen till för stor? Varför inte istället ha en halv veckas marginal?
 
@Sofie_B
Jag skulle iofs försöka ta BMs historia med "en nypa salt" dvs det känns som om det finns en massa detaljer mer som inte framgick, men ändå! Snacka om att inte kunna läsa av dig och din oro i det läget, känns inte som om det var vad du behövde...
Men jag har också fått för mig att de där TUL:en man gör kan visa ganska fel, men att det lika gärna kan vara uppåt som nedåt.

Tycker dock det är bra att du står på dig med att du är orolig! Visst ska man ha förtroende för vården och att de kan sina grejer, men jag förstår verkligen dina känslor med "tänk om"... Om inte annat, om du ska lita på dem och vänta som de vill får de väl åtminstone se till att du är lugn!

Förresten, hur har din man hanterat det fortsättningsvis? Vill minnas att han inte var speciellt förstående i början när du började fundera på att bebis var så stor? Är det bättre nu?

Ja, det gör jag också. Känner mig inte så himla orolig för det, men jag tycker att det är dumt att vänta in i sista sekund om vi nu är överens om att det bästa vore att föda vaginalt. Jag förstår ju att dom hoppas att det ska kicka igång av sig självt och det hoppas jag också, men man kan ju göra ett tidigare TUL för att se hur han växer och sen bestämma om man ska sätta igång det eller våga ha lite mer is i magen. Vi behöver ju inte vänta med TUL:et tills man tror att han är precis på gränsen, speciellt inte eftersom det finns en felmarginal precis som du är inne på (men i den bästa av världar är han ju lite mindre än dom tror!).

Det har blivit bättre, men han har fortfarande svårt att relatera till det fullt ut. Dels så är det ju inte han som behöver ta konsekvenserna av vaginalt/snitt utan för honom blir ju upplevelsen lite densamma oavsett metod och dels så är han väl inte vidare orolig av sig utan tänker att det mesta löser sig. Så brukar jag också vara men gravidhormonerna gör mig lite mer orolig. :angel: Han ser ju dock att det tär på mig och det gör att han är mer stöttande, oavsett om han ser en jättestor anledning till att oroa sig eller inte.
 
Kopierar in mitt sista svar i tråden, ni var för snabba med att starta en ny :D

Min BM verkar inte kolla vikt och blodsocker varje gång, gör era det? Hon kollade inte idag, men besöket före och så kollade hon inte besöket där före.

Idag låg han fortfarande med huvudet ner men barnmorskan ville kolla med ultraljud för att vara riktigt säker eftersom hon hörde hjärtljuden bra rätt högt upp så rörlig och högt upp, om nu det ens har någon betydelse när han ligger åt rätt håll iallafall

Vaknade i övrigt vid 5 i morse efter att ha sovit i några få timmar med nått liknande mensvärk har haft så tidigare men tycker det blir mer, om det är förvärkar eller inte har jag ingen aning om men skönt var det inte :cautious:

Min har kollat vikt varje gång och blodsocker för det mesta, dock osäker på om det varit varje gång? Järnet är i alla fall inte varje gång.
 
Jag håller helt med! Om det är vår gemensamma önskan, dvs läkarnas och min, att det inte ska sluta med snitt, måste vi då vänta tills han är preciiiiiiis på gränsen till för stor? Varför inte istället ha en halv veckas marginal?
Men varför skulle han vara för stor att föda om han väger 4,5kg? Det är det ju många barn som gör idag och som någon tidigare påpekat är det ju inte vikten som påverkar ev svårigheter vid en förlossning.
Jag förstår att det blir en knepig situation för dig med en sådan barnmorska. Hon framstår ju som hysterisk, inte du!
 
Men varför skulle han vara för stor att föda om han väger 4,5kg? Det är det ju många barn som gör idag och som någon tidigare påpekat är det ju inte vikten som påverkar ev svårigheter vid en förlossning.
Jag förstår att det blir en knepig situation för dig med en sådan barnmorska. Hon framstår ju som hysterisk, inte du!

Jag vet inte, dom har det som riktlinje sa läkaren på BB Sthlm. Över 4,5 kg = snitt. Sen kan man väl säkert stå på sig om att vilja föda vaginalt ändå, men eftersom dom helst vill undvika snitt så känner jag att om det är vad dom rekommenderar så får jag nog lyssna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 502
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 547
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 127
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp