Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon ska jag börja hundkurs. På kvällen, mitt i nattningen. Känns jättejobbigt att lämna pappan med det, samtidigt som det ska bli så skönt. :nailbiting::o:)
 
Nya rutinerna med två sovstunder som standard är :love:
Sovit 1,5 timme på förmiddagen idag och nu drygt två timmar på eftermiddagen. Och eftersom han behöver en napp inpetad då och då "måste" jag ju ligga här bredvid och vila :angel:
Stackars dig ;)
Har han själv förlängt sovstunderna? Verkar ju onekligen praktiskt med färre långa än många korta.
 
Stackars dig ;)
Har han själv förlängt sovstunderna? Verkar ju onekligen praktiskt med färre långa än många korta.
Japp, det kom ganska automatiskt. Lägger vi (sambon, jag är dålig på det) ner i sängen när han somnat sover han som igår, i sele hela tiden eller i bil blir det ofta 1,5 timme iallafall.

Sen, efter nattens dryga 3 timmar vakentid :arghh: med vakna för dagen klockan 04:50 funderar jag på om det är läge att begränsa dagssömnen. Igår sov han ju 4 timmar på dagen, 2,5-3,5 är ju vanligast för honom annars... Eller så var det en engångsföreteelse pga magknip. Får se om det upprepas.
 
Idag var det kalas för kottens kusin som fyllde tre. Jättekul, och kotten var så duktig som inte ballade ur trots stoj och stim och bus och sömnbrist. Till natten var han dock tröttare än tröttast, grät sig igenom pyjamaspåklädning och slocknade nästan innan jag hann komma med vällingen. Hoppas innerligt han sover ordentligt inatt!

Funderar på om det är dags för nästa omgång tänder för han är ganska gnällig och dreglar så både body och dregglis är plaskblöta :o
 
Kotten tog igen gårdagens kassa sömn med 11,5 timme inatt och sovmorgon till 06:15! Det är mysigt med samsovning (som det blir nu när vi är iväg) men som vanligt lite mindre sammanhängande sömn för föräldrarna :D

Igår lämnade vi också kotten 15-20 minuter med mormor medan vi packade upp etc, vilket jag tror var första gången han varit utan någon av oss sen födseln. Efter det gråter han varje gång pappa försvinner ur synhåll och är inte nöjd om jag går och hämtar något heller... :o Nackdelen med att bo en bit bort så han inte lär känna släkten ordentligt :(
 
Hur gick det för pappan och bebis? Och för dig? :)
Vi får se ikväll :nailbiting:

Japp, det kom ganska automatiskt. Lägger vi (sambon, jag är dålig på det) ner i sängen när han somnat sover han som igår, i sele hela tiden eller i bil blir det ofta 1,5 timme iallafall.

Sen, efter nattens dryga 3 timmar vakentid :arghh: med vakna för dagen klockan 04:50 funderar jag på om det är läge att begränsa dagssömnen. Igår sov han ju 4 timmar på dagen, 2,5-3,5 är ju vanligast för honom annars... Eller så var det en engångsföreteelse pga magknip. Får se om det upprepas.
Håller tummarna för engångsföreteelse! Skönt att ni fick sova inatt :)

Dags att ställa om klockan snart. Har alltid gillat höstomställningen för man får sova extra. Gissar att bebis skiter i vad klockan säger för tid :cautious:
 
Här har vi det fortfarande lite struligt med sömnen. Eller hon har inte vaknat vid 3-tiden och hållit igång något mer, men däremot sover hon ganska oroligt och det enda som verkar hjälpa är att amma (mycket). Så att sluta amma nattetid känns långt borta.... Dagtid däremot går hur bra som helst.

Vi har tänkt försöka få rutin på sovstunderna dagtid för att kanske förbättra nätterna, men det är stört omöjligt att få henne att somna om hon inte är trött. Så vissa dagar sover hon en lång stund mitt på dagen och sedan en timme först framåt 17-18 vilket känns alldeles för sent. Andra dagar sover hon en kort stund på fm och sedan en längre på em vilket vi tycker är bättre, men att få in det som rutin har vi inte lyckats med.
 
Jättebra ju! Sov hon lugnare än när du ligger bredvid?

Här hade jag sett fram emot sömnen efter en lång dag med massa jobb. Men kottekonspiratören vaknade 10 minuter efter att jag lagt huvudet på kudden, bälgade i sig 350 ml ersättning :o (tänkte han var hungrig...) och var sen klarvaken :meh: Något som stör honom men ingen aning om vad. Kanske tand eller magknip, han var gnällig innan läggdags också...

Vet ej då jag sov i annat rum. Tyvärr har bedriften inte upprepat sig!

Herregud, lilla F slukade 120 ml vilket är mycket för henne. Tror hon ätit 180 ml på en gång som rekord.
 
Vet ej då jag sov i annat rum. Tyvärr har bedriften inte upprepat sig!

Herregud, lilla F slukade 120 ml vilket är mycket för henne. Tror hon ätit 180 ml på en gång som rekord.
350 var extremt, därför jag misstänker att något störde honom. Men en normal kvällsvälling äter han 330ml och på natten runt 250. Det krävs mycket mat för att driva runt en sån härjig liten kropp :D
 
Fortsatt hos mina föräldrar, och jag är helt slut! Det är prylar ÖVERALLT. Av typen farligt att äta för bebis (typ batterier liggande i en skål på golvet...), eller kul att dra i och få över sig (typ tung vas på duk på hög och lite ranglig möbel, eller bordslampa med fritt hängande sladd) och jag kan inte slappna av en sekund. Hemma kan ju kotten härja loss och det värsta som händer är att han råkar klämma sig i en låda, men han kan ändå leka själv utan punktmarkering. Här kan jag inte lämna honom öht... Sambon jagar älg så jag har varit ensam, riktigt slitigt!

Önskar också att vi kunde vara ute mer i det fina vädret men kotten stoppar verkligen allt i munnen och jag är inte riktigt chill nog att låta honom hållas. Han äter alla löv, grenar och kvistar han kommer över och sitter ju inte direkt där man sätter honom...
Hur gör ni andra? Är dom ointresserade av att äta grejer (vissa blir ju upptagna av napp istället men kotten har bara napp när han sover), låter ni dom hållas, eller stannar ni på säker mark? :p
 
Fortsatt hos mina föräldrar, och jag är helt slut! Det är prylar ÖVERALLT. Av typen farligt att äta för bebis (typ batterier liggande i en skål på golvet...), eller kul att dra i och få över sig (typ tung vas på duk på hög och lite ranglig möbel, eller bordslampa med fritt hängande sladd) och jag kan inte slappna av en sekund. Hemma kan ju kotten härja loss och det värsta som händer är att han råkar klämma sig i en låda, men han kan ändå leka själv utan punktmarkering. Här kan jag inte lämna honom öht... Sambon jagar älg så jag har varit ensam, riktigt slitigt!

Önskar också att vi kunde vara ute mer i det fina vädret men kotten stoppar verkligen allt i munnen och jag är inte riktigt chill nog att låta honom hållas. Han äter alla löv, grenar och kvistar han kommer över och sitter ju inte direkt där man sätter honom...
Hur gör ni andra? Är dom ointresserade av att äta grejer (vissa blir ju upptagna av napp istället men kotten har bara napp när han sover), låter ni dom hållas, eller stannar ni på säker mark? :p

Puh, det låter ansträngande! Lilla F har ingen napp och tar upp kvistar och löv vilket känns ok att ha i munnen med översikt. Men ekollonen är jag rädd för! Vi har såklart flera ekar vid huset som släpper ekollon över hela altanen.
 
Puh, det låter ansträngande! Lilla F har ingen napp och tar upp kvistar och löv vilket känns ok att ha i munnen med översikt. Men ekollonen är jag rädd för! Vi har såklart flera ekar vid huset som släpper ekollon över hela altanen.
Ja, ekollon hade jag också varit försiktig med. Vi har också enormt mycket halvrutten fallfrukt som känns sådär om han stoppar i sig... Men kvistar och löv kanske inte gör så mycket nej. I bästa fall kommer han på själv att de inte är speciellt goda.
 
Hade helt glömt bort denna tråden (ja, glömt hela buke :o). Kan ni inte uppdatera lite? Bilder, vad händer, vad gör era bebisar mm. Någon mer som börjat jobba? Sigrid är född 17/1 och jag jobbar nu 50%, jättekul att jobba men så jobbigt att va borta från henne :heart Hon ställer sig mot allt just nu och kryper snabbt. Kan säga "mamma", "babba", "sigji" (okej gjort en gång) och "vavva" som betyder hund. Såhär ser hon ut nu;
IMG_0086.JPG
IMG_0086.JPG
 
Hade helt glömt bort denna tråden (ja, glömt hela buke :o). Kan ni inte uppdatera lite? Bilder, vad händer, vad gör era bebisar mm. Någon mer som börjat jobba? Sigrid är född 17/1 och jag jobbar nu 50%, jättekul att jobba men så jobbigt att va borta från henne :heart Hon ställer sig mot allt just nu och kryper snabbt. Kan säga "mamma", "babba", "sigji" (okej gjort en gång) och "vavva" som betyder hund. Såhär ser hon ut nu;Visa bifogad fil 20503Visa bifogad fil 20503

Vilken sötnos Sigrid är! Jag började jobba för 2 veckor sedan, först 50 % men nu 65. Från november kör jag 80 % och tar sedan ledigt mars-maj och halva sommaren.

Lilla F fyller prick 8 månader idag. Allting kallas mamma: jag, katterna och pappa. 😁

Senaste bilden:
20181014_165444.jpg
 
Hade helt glömt bort denna tråden (ja, glömt hela buke :o). Kan ni inte uppdatera lite? Bilder, vad händer, vad gör era bebisar mm. Någon mer som börjat jobba? Sigrid är född 17/1 och jag jobbar nu 50%, jättekul att jobba men så jobbigt att va borta från henne :heart Hon ställer sig mot allt just nu och kryper snabbt. Kan säga "mamma", "babba", "sigji" (okej gjort en gång) och "vavva" som betyder hund. Såhär ser hon ut nu;Visa bifogad fil 20503Visa bifogad fil 20503
Välkommen tillbaka!
Jag jobbar också halvtid, året ut blir det här och sen heltid igen. Tycker faktiskt det är lite skönt att komma hemifrån, men uppskattar verkligen hemmatiden mycket mer nu också.

Kotten är 8,5 månad. Han kryper och står upp mot saker och har börjat gå längs med soffan och hyllor.
Äter i princip bara vanlig mat nu, förutom någon flaska på natten. Nästan allt går ner med god aptit!
Han pratar inte så jättetydliga ljud alla gånger, och det mesta kommer och går, men han säger ofta "ma!" eller "mamma", och "be" som jag tror ska vara Ebbe (dvs kottens namn :p ), och "dii/tii" som kan betyda "titta". Och har börjat visa att han förstår lite om man frågar var något eller någon (typ pappa) är.

Här är en nytagen bild, mycket koncentrerad xylofonspelare :D
DSC_0207.JPG
 
Hade helt glömt bort denna tråden (ja, glömt hela buke :o). Kan ni inte uppdatera lite? Bilder, vad händer, vad gör era bebisar mm. Någon mer som börjat jobba? Sigrid är född 17/1 och jag jobbar nu 50%, jättekul att jobba men så jobbigt att va borta från henne :heart Hon ställer sig mot allt just nu och kryper snabbt. Kan säga "mamma", "babba", "sigji" (okej gjort en gång) och "vavva" som betyder hund. Såhär ser hon ut nu;Visa bifogad fil 20503Visa bifogad fil 20503


Isabella är 8 månader, kryper för fullt och ställer sig upp mot soffan/hyllor/tvbänk... ja allt som går egentligen. Vid soffan går hon även runt :) sträcker armarna mot en när hon vill upp i famnen. Hon är en riktig mammegris :love: jag jobbade under sommaren, nu är jag hemma igen. Bild från idag!

4A898986-BB37-4B45-B196-D4D352F92C27.jpeg
 
Fortsatt hos mina föräldrar, och jag är helt slut! Det är prylar ÖVERALLT. Av typen farligt att äta för bebis (typ batterier liggande i en skål på golvet...), eller kul att dra i och få över sig (typ tung vas på duk på hög och lite ranglig möbel, eller bordslampa med fritt hängande sladd) och jag kan inte slappna av en sekund. Hemma kan ju kotten härja loss och det värsta som händer är att han råkar klämma sig i en låda, men han kan ändå leka själv utan punktmarkering. Här kan jag inte lämna honom öht... Sambon jagar älg så jag har varit ensam, riktigt slitigt!

Önskar också att vi kunde vara ute mer i det fina vädret men kotten stoppar verkligen allt i munnen och jag är inte riktigt chill nog att låta honom hållas. Han äter alla löv, grenar och kvistar han kommer över och sitter ju inte direkt där man sätter honom...
Hur gör ni andra? Är dom ointresserade av att äta grejer (vissa blir ju upptagna av napp istället men kotten har bara napp när han sover), låter ni dom hållas, eller stannar ni på säker mark? :p
Ja ALLT ska stoppas i munnen här. Det är jätteroligt att vara ute och pilla med vissna löv och kvistar och stoppa dem i munnen. Försöker säga till honom att inte stoppa löv i munnen, mest för att förebygga så han inte stoppar i sig mer olämpligt ute. Går sådär, är ju ibland det roligaste som finns när mamma säger till. Svårt att motstå honom när han skrattar och busar :p
 
Hur gick det för pappan och bebis? Och för dig? :)
Det gick bra! Det var "inte helt enkelt", men hon sov gott när jag kom hem. Och hon hade somnat i sängen, det lyckas jag aldrig med. Så han fick göra om det ikväll, lite ledsen var hon (och det gör så ont i mig), men hon somnade på en halvtimme! :eek::up: Tror han får fortsätta ta kvällarna :laugh:

Fortsatt hos mina föräldrar, och jag är helt slut! Det är prylar ÖVERALLT. Av typen farligt att äta för bebis (typ batterier liggande i en skål på golvet...), eller kul att dra i och få över sig (typ tung vas på duk på hög och lite ranglig möbel, eller bordslampa med fritt hängande sladd) och jag kan inte slappna av en sekund. Hemma kan ju kotten härja loss och det värsta som händer är att han råkar klämma sig i en låda, men han kan ändå leka själv utan punktmarkering. Här kan jag inte lämna honom öht... Sambon jagar älg så jag har varit ensam, riktigt slitigt!

Önskar också att vi kunde vara ute mer i det fina vädret men kotten stoppar verkligen allt i munnen och jag är inte riktigt chill nog att låta honom hållas. Han äter alla löv, grenar och kvistar han kommer över och sitter ju inte direkt där man sätter honom...
Hur gör ni andra? Är dom ointresserade av att äta grejer (vissa blir ju upptagna av napp istället men kotten har bara napp när han sover), låter ni dom hållas, eller stannar ni på säker mark? :p
Nu kanske ni snart är på väg hem igen, men det går inte att bebissäkra ett rum så du inte behöver vara på helspänn hela tiden? Typ plocka upp batterierna från golvet :p När jag lagar mat brukar L få springa i sin gåstol, då kan hon inte ställa till med så mycket :p men förstår om ni inte har med er en sån ;)

Vi är ute alldeles för lite. Jag kan leva med att hon stoppar lite löv i munnen ibland, men plötsligt sitter hon och pillar med småsten eller klättrar på ett staket eller nåt annat olämpligt, så det blir mest jaga bebis när hon är lös ute. Går vagn/selpromenad dagligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 172
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 277
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 656
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 202
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp