Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Efter ytterligare en dag med hysteriskt gråt för ingenting och promenad med en vän vars första bebis var likadan fått acceptera att vi har en High need baby och har lär vara så alltid - det är liksom hans personlighet.

Så nu måste jag på något sätt hitta styrka att acceptera att det är sån han är och lära mig leva med det. Men ibland är det riktigt svårt och jag börjar bli otroligt utmattad! Tycker det knakar lite i förhållandet också för jag är helt enkelt för trött för att vara en bra partner och eftersom han sitter fast på mig 24/7 finns det liksom ingen chans för egen tid för oss som partners, och han blir helt hysterisk om någon annan ska passa honom. Suck. :(

Någon här som har/haft High need som kan tipsa om böcker/ inlägg om hur man ska förhålla sig till en krävande bebis? Skulle uppskattas!! :heart

Hej!
Förstår att det kan kännas tungt, men bara för att han är krävande nu betyder det inte att han kommer att vara det för alltid.
Min ettåring var till skillnad från sin storebror mycket mera krävande som bebis. Han sov väldigt lite även som nyfödd, skrek i vagnen och i bilen samt meddelade högt och ljudligt om nåt inte var bra, vilket var ganska ofta.:-)
Han hade en längre period som han grät och gallskrek då han skulle ta bröstet, krävdes många försök inför varje amning innan han tog fast och började suga. Man fick försöka lura och smyga honom till bröstet, ja, känns att jag provade allt. Det var väldigt jobbigt men det gick över och i slutändan ammade jag honom tills han var tretton månader. Skulle aldrig ha trott då när det var som jobbigast.
Nu är jag inte insatt i vad "high need baby" egentligen innebär men vad jag ville få fram att det kan förändras och bli bättre. Med min bebis blev det lättare ju äldre han blev. Plötsligt började han trivas i vagnen ( när han kunde sitta i den), bilåkandet blev lättare osv. Bärselen var en räddning!
Nu är han värdens gladaste och nöjdaste lilla pojke för det allra mesta och jag skulle nu beskriva honom som " lätt" om man nu kan säga så.
Oj, blev visst ganska långt det här, men min poäng var som sagt att det högst troligen blir bättre och behöver inte alls vara att det är så han " är" och kommer att förbli.
Kram, Ruffe

Tror inte man ska se High need som något negativt utan mer som ett hjälpmedel att förstå att dessa bebisar har mycket behov "av allt" och det är helt enkelt del av deras personlighet och inte ens egna fel som förälder.

För att sammanfatta lite kort så innebär det att det har ett enormt behov av mat/närhet etc. I vårt fall vill vår gosse äta upp emot varannan timme, han kan inte ligga själv, gillar inte att åka vagn, gillar inte bilbarnstolen, gillar inte att främlingar håller honom, jag får inte ens sitta ner med honom i famnen utan gallskrik utan måste gå runt runt runt i timtal och visa honom saker i lägenheten, kan inte sova själv inte ens 5 min utan kroppskontakt (just nu sover han i min famn), svårt att somna och väldigt aktiv!

Ett typiskt exempel är när han är mätt och belåten, sovit en bra stund, ny-bytt och man tänker att han är glad och säkert kan ligga en liten stund för sig själv... Så fort man lägger honom ner så förvandlas ansiktet till gråt och inom 30sek så gråter han som om någon försöker mörda honom (det verkligen skäääär igenom glas - det skriket) så fort man plockar upp honom tystnar han tvärt. Skulle jag få för mig att gå på toa bara för att jag måste medan han gråter är han så upprörd att han börjar hosta och typ kväver sig själv. :crazy:

Finns info om man googlar det. Men tror man måste gå igenom för att förstå hur tufft det är. Att upprätthålla något slags liv är svårt, har jag tur nöjer sig han med pappa en stund på kvällen så jag kan sätta mig ner och äta och ännu mer tur ta en dusch.

Jättebra bantningsmetod för man får varken vara stilla eller en chans att laga mat/äta och lyckas han somna så sitter man blickstilla för att få slappna av = inga okynnesturer till köket. Har gått ner så att jag är -2kg från startvikt innan graviditet (utan amning eftersom vi fick sluta efter 3 veckor) :laugh:

Hej!
Förstår att det kan kännas tungt, men bara för att han är krävande nu betyder det inte att han kommer att vara det för alltid.
Min ettåring var till skillnad från sin storebror mycket mera krävande som bebis. Han sov väldigt lite även som nyfödd, skrek i vagnen och i bilen samt meddelade högt och ljudligt om nåt inte var bra, vilket var ganska ofta.:-)
Han hade en längre period som han grät och gallskrek då han skulle ta bröstet, krävdes många försök inför varje amning innan han tog fast och började suga. Man fick försöka lura och smyga honom till bröstet, ja, känns att jag provade allt. Det var väldigt jobbigt men det gick över och i slutändan ammade jag honom tills han var tretton månader. Skulle aldrig ha trott då när det var som jobbigast.
Nu är jag inte insatt i vad "high need baby" egentligen innebär men vad jag ville få fram att det kan förändras och bli bättre. Med min bebis blev det lättare ju äldre han blev. Plötsligt började han trivas i vagnen ( när han kunde sitta i den), bilåkandet blev lättare osv. Bärselen var en räddning!
Nu är han värdens gladaste och nöjdaste lilla pojke för det allra mesta och jag skulle nu beskriva honom som " lätt" om man nu kan säga så.
Oj, blev visst ganska långt det här, men min poäng var som sagt att det högst troligen blir bättre och behöver inte alls vara att det är så han " är" och kommer att förbli.
Kram, Ruffe

Tack Ruffe!

Jag hoppas att det blir lättare men någonstans så försöker jag mentalt förbereda mig ifall det inte blir så. I vilket fall älskar vi ju honom innerligt och hoppas att han växer upp till en trevlig pojk. Han har ju trots allt valt oss och lika jobbigt det är lika mycket lär vi oss att vara organiserade för att klara dagen. Inget ont som inte medför något gott :p;)

Tror inte man ska se High need som något negativt utan mer som ett hjälpmedel att förstå att dessa bebisar har mycket behov "av allt" och det är helt enkelt del av deras personlighet och inte ens egna fel som förälder.

För att sammanfatta lite kort så innebär det att det har ett enormt behov av mat/närhet etc. I vårt fall vill vår gosse äta upp emot varannan timme, han kan inte ligga själv, gillar inte att åka vagn, gillar inte bilbarnstolen, gillar inte att främlingar håller honom, jag får inte ens sitta ner med honom i famnen utan gallskrik utan måste gå runt runt runt i timtal och visa honom saker i lägenheten, kan inte sova själv inte ens 5 min utan kroppskontakt (just nu sover han i min famn), svårt att somna och väldigt aktiv!

Ett typiskt exempel är när han är mätt och belåten, sovit en bra stund, ny-bytt och man tänker att han är glad och säkert kan ligga en liten stund för sig själv... Så fort man lägger honom ner så förvandlas ansiktet till gråt och inom 30sek så gråter han som om någon försöker mörda honom (det verkligen skäääär igenom glas - det skriket) så fort man plockar upp honom tystnar han tvärt. Skulle jag få för mig att gå på toa bara för att jag måste medan han gråter är han så upprörd att han börjar hosta och typ kväver sig själv. :crazy:

Finns info om man googlar det. Men tror man måste gå igenom för att förstå hur tufft det är. Att upprätthålla något slags liv är svårt, har jag tur nöjer sig han med pappa en stund på kvällen så jag kan sätta mig ner och äta och ännu mer tur ta en dusch.

Jättebra bantningsmetod för man får varken vara stilla eller en chans att laga mat/äta och lyckas han somna så sitter man blickstilla för att få slappna av = inga okynnesturer till köket. Har gått ner så att jag är -2kg från startvikt innan graviditet (utan amning eftersom vi fick sluta efter 3 veckor) :laugh:
Låter ganska lika som min kille. Det där med sovandet känner jag också igen. När han äntligen sov satt man blickstilla och vågade knappt andas för han var så lättväckt. Sov oftas max en halv timme. Det vanliga var 15-20 min.

Hur räknar man på mensen? Jag har glömt. Fyra veckor efter att den slutade eller att den började? Och hur är det, kan mensen va oregelbunden i början?

Blev inte riktigt som det var tänkt med babysimmet idag. Han skrek från det att vi kom till badhuset och var rätt otröstlig. Lugnade sig ändå så pass att vi gick ner i vattnet, då var han lugn en stund men inte nöjd. Man såg på honom att nåt inte var riktigt rätt. Så började han gråta igen och när jag då höll honom nära och pussade honom i pannan kände jag att han var varm... Så nu är jag hemma med en febrig liten kille. :( Han är helt däckad. Försökte mata honom innan vi for hem men det liksom bara rann på sidan och han var så missnöjd så han tog inget bra tag heller. Blir att ta tempen nästa gång vi ska till skötbordet. Vill inte störa honom i onödan nu... Huvva. Nu känner man sig riktigt dum som ens åkte iväg. Men jag tyckte han var som vanligt hemma.

Hur räknar man på mensen? Jag har glömt. Fyra veckor efter att den slutade eller att den började? Och hur är det, kan mensen va oregelbunden i början?

Om man ser till p-piller så är det totalt 4 veckor. Tre med hormoner och en vecka utan, och sen börjar det om igen. Sen beror det ju på hur lång din cykel är. Vissa har 24 dagar, andra 29 och den tredje 32 dagar.
Och ja, den kan vara oregelbunden men oftast så går den tillbaka så som du hade innan graviditeten. Hade du regelbunden då är det troligt att du får det igen och vise versa men det är ju inget som är skrivet i sten.

Hektor lyssnade noga på BM som sa att vi skulle åka in till akuten om han hade 38 grader eller mer vid två mättillfällen. Han har hållit sig på 37,8-37,9 under sina febertoppar. När febern lagt sig så har han piggnat på sig och det verkar som om han blir extra sprallig när han har vilat länge. Här sitter vi och pratar lite och visst ser det ut som att han inte alls har något emot att bli pussad? Älskade barn :love:
https://goo.gl/photos/FJe4WubCbR7rEmf3A

Hektor lyssnade noga på BM som sa att vi skulle åka in till akuten om han hade 38 grader eller mer vid två mättillfällen. Han har hållit sig på 37,8-37,9 under sina febertoppar. När febern lagt sig så har han piggnat på sig och det verkar som om han blir extra sprallig när han har vilat länge. Här sitter vi och pratar lite och visst ser det ut som att han inte alls har något emot att bli pussad? Älskade barn :love:
https://goo.gl/photos/FJe4WubCbR7rEmf3A

Meen så sööööt! :love: Vad skönt att febern hållit sig i schack!

Här var det ingen feber igår när jag kollade, 37,2. Däremot pruppade han alldeles galet mycket säkert en hel minut! Så kanske var det ont i magen som var problemet på badet också blev han varm av att skrika. Vem vet... Istället var han otroligt sprallig på kvällen och gav oss sitt allra första riktiga skratt! Alltså det var så gulligt så vi höll på att dö sötdöden båda två! :love: :love: Han har börjat prata jättemycket också! Sjukt mysigt! :love:

Rätt trevlig valborg här i skogarna. Lilleman har träffat massa tidigare okända människor och varit bekväm med det. När vi skulle åka hem gick han dock i baklås och gallskrek och stortjöt hela vägen hem, 50 minuter i bil. Men lite nöjd är jag, trots att vi blir helt förstörda av det blev det ingen konflikt mellan oss vuxna. Hjälptes åt så gott det gick och väl hemma somnade han efter en stunds småprat och kramar. Jag övervann liksom maktlöshetskänslan och tyglade min frustration innan det blev pajkastning. Tror allt föräldraskapet gör gott för min individuella mognad :D

Vi får fira Valborg på sjukhuset. Lillen blev plötsligt varm på eftermiddagen och hade 38,9 i temp. Åkte in till barnakuten och där hade den stigit till 39,6 :(. Vid det laget var han rätt slö också. Blodproverna var bara sådär så han blev satt på antibiotika. Själva insättandet av infarten blev väldigt traumatiskt, de stack i båda fötterna och ena handen men kärlen bara sprack. Han grät och jag grät och sjuksköterskorna blev allt mer stressade. Till slut fick de kalla på en narkossjuksköterska som hade behörighet att göra lite annorlunda och då gick det.

Vi får stanna över natten och så får vi se vad blodproverna säger i morgon. Håll tummarna för att vi får komma hem!

Vi får fira Valborg på sjukhuset. Lillen blev plötsligt varm på eftermiddagen och hade 38,9 i temp. Åkte in till barnakuten och där hade den stigit till 39,6 :(. Vid det laget var han rätt slö också. Blodproverna var bara sådär så han blev satt på antibiotika. Själva insättandet av infarten blev väldigt traumatiskt, de stack i båda fötterna och ena handen men kärlen bara sprack. Han grät och jag grät och sjuksköterskorna blev allt mer stressade. Till slut fick de kalla på en narkossjuksköterska som hade behörighet att göra lite annorlunda och då gick det.

Vi får stanna över natten och så får vi se vad blodproverna säger i morgon. Håll tummarna för att vi får komma hem!

Oj! Hoppas det är bättre imorgon :( Krya på lillen!

Nejmen huvva! Hoppas han repar sig snabbt nu så ni får komma hem. Krya på honom!

Oj, håller tummarna att det är bättre! Bra att ni åkte in. Kram!

Hoppas att han mår bättre idag så att ni får åka hem.

Krya på den lille!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
524
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat... 18 19 20
Svar
388
· Visningar
22 004
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
75 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka