Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var annars så kaxig i helgen och deklarerade för min partner att nu hade minsann tröttheten lagt sig och jag började bli mig själv igen. Sen blev det måndag och arbetsdag igen. Vid lunchtid låg jag i sängen och halvsov... Så nu är jag lite orolig att jag bara etablerat en ny vana med mitt-på-dagen-vila som min kropp tänker hålla fast vid, gravid eller inte :angel:
Haha! Men skönt ändå. För mig kommer det vid 15-tiden, då behöver jag sova en sväng (alternativet är att bli skittrött och illamående lite senare och somna i soffan vid 20…).

Japp, så fort jag passerat 12 veckor.

Mitt enda "problem" är att från och med imorgon kan folk i min ålderskategori i min region boka tid för vaccination. Detta har mina gulliga stallvänner koll på (jag är den enda som inte fått en spruta än) och dem träffar jag dagligen, och även lite andra vänner och familj som inte vet om graviditeten än har påmint om det. Nu måste jag hitta på någon trovärdig förklaring till varför jag förhalar det här i 2,5 veckor till... jag hade generellt trott att det skulle vara nykterheten som skulle få folk att fatta misstankar, inte vaccintvekan :p
Ojdå 🙈 du får dra en liten vit lögn, att du inte hinner ta sprutan nu, bokat tid längre fram:D

Testade med ett nytt graviditetstest imorse då jag har fått svaga streck så vill jag se ett ordentligt streck.. men testet imorse var svagare:cry: nu blir jag lite orolig, svaga test samt nästan inga symtom..

Testade med ett nytt graviditetstest imorse då jag har fått svaga streck så vill jag se ett ordentligt streck.. men testet imorse var svagare:cry: nu blir jag lite orolig, svaga test samt nästan inga symtom..

:( Det är så svårt med streck tycker jag.
När jag plussade denna gången dagen innan BIM använde jag RFSU testa tidigt, fick ett streck på den. Dagen efter eller om det var två dagar efter testade jag med RFSU vanliga test, ett streck men tyckte inte det var riktigt lika starkt som först testet.
Men jag misstänker att det är för att testa tidigt reagerade på 25 HCG och det vanliga 50 HCG. Tänkte att det berodde på det?
Sen ska ju klart HCG stegra ganska snabbt i börja , men det är ju högst individuellt.

Du har inte också testat med olika känsligheter på testerna?

Jag håller tummarna i alla fall att den lilla tänker stanna kvar :)

:( Det är så svårt med streck tycker jag.
När jag plussade denna gången dagen innan BIM använde jag RFSU testa tidigt, fick ett streck på den. Dagen efter eller om det var två dagar efter testade jag med RFSU vanliga test, ett streck men tyckte inte det var riktigt lika starkt som först testet.
Men jag misstänker att det är för att testa tidigt reagerade på 25 HCG och det vanliga 50 HCG. Tänkte att det berodde på det?
Sen ska ju klart HCG stegra ganska snabbt i börja , men det är ju högst individuellt.

Du har inte också testat med olika känsligheter på testerna?

Jag håller tummarna i alla fall att den lilla tänker stanna kvar :)
Jag har inga fler test hemma hade bara tre och alla var av samma modell. När jag väntade sonen så steg testerna fort.
Får göra som du och testa med olika test som mäter olika mängd hcg.
Får åka förbi apoteket efter jag lämnat sonen på förskolan och köpa flera olika test. *testnarkoman*

Går ju att boka direkt, bara lite längre fram. Så kan du säga att du bokat i alla fall. :up: Dra till med nåt om mycket på jobbet innan dess, eller att det inte fanns lediga tider (kan mycket väl stämma, kan gå åt fort de första veckorna).

Ojdå 🙈 du får dra en liten vit lögn, att du inte hinner ta sprutan nu, bokat tid längre fram:D
Japp, får göra så! Skyller redan på mitt jobb som anledning till varför jag ser så trött ut så får fortsätta med det :up:

Som förstagångsföderska blir man ju lite galen på alla dessa matregler. Köpte en macka med tonfiskröra från ett café, bra med fisk tänkte jag. Men nej! Hur var det nu med saker som stått framme? Äsch, det borde gå bra. Eller nej! Tonfisk ska man ju inte äta, fasen! Eller jo, den har varit konserverad. Alltså funkaaaar deeeeet....? Nej nu äter jag den bara..

Samma med ingefära. Gör en grön smoothie med ingefära i varje morgon men nu har jag bara i pyttelite var fjärde dag. "Livsmedelsverket utreder och rekommenderar i dagsläget att man inte har ett stort intag". Vad stort eller litet intag är kan de inte säga.

Suck. Ät gärna ost men inte dessa 67. Ät gärna fisk, flera dagar i veckan, bara inte dessa 15 :D

Hur är det förresten med sushi? Jag har alltid hört tvärnej men nu säger Livsmedelsverket och 1177 ja?

Som förstagångsföderska blir man ju lite galen på alla dessa matregler. Köpte en macka med tonfiskröra från ett café, bra med fisk tänkte jag. Men nej! Hur var det nu med saker som stått framme? Äsch, det borde gå bra. Eller nej! Tonfisk ska man ju inte äta, fasen! Eller jo, den har varit konserverad. Alltså funkaaaar deeeeet....? Nej nu äter jag den bara..

Samma med ingefära. Gör en grön smoothie med ingefära i varje morgon men nu har jag bara i pyttelite var fjärde dag. "Livsmedelsverket utreder och rekommenderar i dagsläget att man inte har ett stort intag". Vad stort eller litet intag är kan de inte säga.

Suck. Ät gärna ost men inte dessa 67. Ät gärna fisk, flera dagar i veckan, bara inte dessa 15 :D

Hur är det förresten med sushi? Jag har alltid hört tvärnej men nu säger Livsmedelsverket och 1177 ja?
Jag skulle lita på Livsmedelsverket, de uppdaterar ju allteftersom saker ändras/ny fakta kommer fram. :)

Sushi (eller ja den råa fisken) kan man äta så länge den är nygjord eller nyförpackad "högst ett par dagar".

Ingefära kan man äta i "normala mängder" och med de menar de mängder som används som enligt recept används som kryddning i mat och bakverk. Den mängden du har i din smoothie är alla gånger "normal". :)

Tonfisk, ingen aning pga äckligt :D

Sushi (eller ja den råa fisken) kan man äta så länge den är nygjord eller nyförpackad "högst ett par dagar".
:D

Vågar man lita på att fisken är ny och fräsch om man köper den på restaurang? Eller märker man om den inte skulle vara det? Vi köper ofta sushi och bowls på ställen som kanske ligger lite i övre spannet i prisklassen, och det känns alltid väldigt fräscht. Skulle ju vara helt magiskt om jag kan fortsätta äta där, framför allt eftersom det verkar vara så bra att äta fisk just nu.

Vågar man lita på att fisken är ny och fräsch om man köper den på restaurang? Eller märker man om den inte skulle vara det? Vi köper ofta sushi och bowls på ställen som kanske ligger lite i övre spannet i prisklassen, och det känns alltid väldigt fräscht. Skulle ju vara helt magiskt om jag kan fortsätta äta där, framför allt eftersom det verkar vara så bra att äta fisk just nu.

Ja, det står specifikt på Livsmedelsverket att man kan äta sushi på restaurang.

Ja, det står specifikt på Livsmedelsverket att man kan äta sushi på restaurang.

Jo, det är jag med på. Jag tänkte mest att "restaurang" kan innebära all möjlig hantering av fisk och om man då skulle märka om man får dåligt hanterad fisk. Alltså, smakar och luktar bra = bra? Eller märks det inte? Livsmedelsverket skriver ju också att fisken måste vara färsk och jag kan inte säga att jag har förtroende för alla hål-i-väggen restauranger här i stan :D

Jo, det är jag med på. Jag tänkte mest att "restaurang" kan innebära all möjlig hantering av fisk och om man då skulle märka om man får dåligt hanterad fisk. Alltså, smakar och luktar bra = bra? Eller märks det inte? Livsmedelsverket skriver ju också att fisken måste vara färsk och jag kan inte säga att jag har förtroende för alla hål-i-väggen restauranger här i stan :D

Nej det märks inte. Som jag har fattat det så ökar risken för Listeria med tiden. Och de första dagarna bedöms risken vara så minimal att gravida kan äta. Men risken blir "för stor" innan fisken börjar smaka eller lukta illa.

Sen ska man ju komma ihåg att det är väldigt ovanligt med listerainfektion. Ett fåtal personer per år drabbas i Sverige. Men risken att bli allvarligt sjuk om man drabbas och för fostret är större om man är gravid.

Jag antar att det finns regler för hur länge restauranger får "spara" rå fisk och det är därför det anses vara ok att äta från restaurang. Men jag håller med dig. Jag äter sushi från restaurang, men skulle inte köpa från vilket hål i väggen som helst :p

Nej det märks inte. Som jag har fattat det så ökar risken för Listeria med tiden. Och de första dagarna bedöms risken vara så minimal att gravida kan äta. Men risken blir "för stor" innan fisken börjar smaka eller lukta illa.

Sen ska man ju komma ihåg att det är väldigt ovanligt med listerainfektion. Ett fåtal personer per år drabbas i Sverige. Men risken att bli allvarligt sjuk om man drabbas och för fostret är större om man är gravid.

Jag antar att det finns regler för hur länge restauranger får "spara" rå fisk och det är därför det anses vara ok att äta från restaurang. Men jag håller med dig. Jag äter sushi från restaurang, men skulle inte köpa från vilket hål i väggen som helst :p

Då är jag med! Då kanske jag håller mig till mina lite bättre restauranger då :D

Nu har jag köpt nya graviditetstest, två olika CB ett av dom testa tidigt och ett paket med RFSU :angel1: kan man testa igen snart? Nu har det gått fyra timmar sedan jag kissade förut.

J

Jag undviker mögelost, kallskuret som jag inte vet hur det hanterats och alkohol typ. 😅
Jag kanske är för chill åt andra hållet, men pallar inte med att fundera över allt jag stoppar i mig. Är jag väldigt osäker kanske jag googlar och går då efter vad Livsmedelsverket säger 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
76 652
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
104 573
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Länk till gamla ----> här! Listan, den senaste jag hittade. November 22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12... 98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
88 965
Senast: supersonic
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan... 27 28 29
Svar
569
· Visningar
100 748
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka