Min bästa vän fick veta så fort jag hade testat (hon fick faktiskt tom veta före maken för han sovHur har ni gjort/ska ni göra med att berätta för vänner och anhöriga?
Vi går in i v. 12 mitt i semestern så en tanke vi har är att hålla på beskedet fram till efter semester. Då kanske det hinner bli v. 15 innan vi hinner träffa familjen. Samtidigt dyker det upp en del naturliga tillfällen redan nu i juni. Pappa hörde precis av sig och berättade att han hyrt en jättefin gammal träbåt och ska ta oss på en tur i Stockholms skärgård för att fira att vi gift oss. Det skulle vara ett väldigt fint tillfälle att berätta för honom, samtidigt så är jag enbart i v. 7 då.
Jag kommer berätta för mina nära vänner då vi träffas en del i juni, ska fira midsommar ihop osv. Men jag skulle berätta för dem hur som helst om något dåligt skulle hända nu, så det känns naturligt att prata om. Mamma och pappa kommer dock bli så glada. Jag vill helst berätta för dem igår, men tror också det kan bli jobbigare att berätta för dem om det då händer något.
Hur resonerar ni?
I övrigt vill jag gärna hålla det för oss själva ganska länge, men inte så mycket pga risken för missfall. Jag fasar för tanken på att bli reducerad till en barnproducerare i folks ögon och att det därefter ska börja komma kommenterar om hur min kropp ser ut, vad jag gör/inte gör, tips och råd om allt osv. Det kanske bara är ogrundade rädslor från min sida, men jag tycker det känns jobbigt. Jag är ganska privat av mig.
Ursprungligen var planen att berätta för närmsta familjen på midsommar, då just kommer ha gått in i vecka 12 då och att det är ett trevligt tillfälle att komma med nyheter utan att steal anyone's thunder. Men så kom mina föräldrar på ett ganska spontant besök förra helgen och de skulle ha fattat/misstänkt om jag inte hade druckit någon alkohol alls då. Dessutom kommer vi inte träffa dem förrän i sommar igen så vi passade på att berätta. Jag var precis i vecka 8 då. De blev jätteglada, men är luttrade och vet att inte ta ut något i förskott.
För resten av "mitt folk" kommer jag vänta till efter vårt tidiga UL som är i slutet av v12, så jag vet om där är något. Sen gör vi NIPT i mitten av vecka 13, och torde då få svar i v 15 så kanske håller jag på det tills dess för vissa som jag inte träffar tills dess. Jag vet inte riktigt hur min man tänker nu, om han vill berätta för sina människor på midsommar eller vänta på NIPT-svar. Jag vet inte heller hur länge man kan vänta innan det syns.