Vinterföräldrar 21/22

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så galet hur fort tiden går just nu! Flera i tråden som närmar sig förlossning redan, hur gick det till :confused:

Vi har haft ett första möte med hembarnmorskorna från Barnmorsketeamet, och det kändes så himla bra! Båda två som besökte oss (och blir våra barnmorskor, om vi bestämmer oss för att föda hemma) jobbar på förlossningen på varsitt av de två sjukhus vi kan välja mellan. Samtalet var så himla bra och informativt, om både fördelar och risker, och jag tror nog att jag har landat i att detta är rätt för oss :love:
Så himla spännande 😍

Kan sammandragningar kännas konstant hela tiden? Kommer de inte och går?

Jag hade några dagar kring helgen när hon måste ha lagt sig på något märkligt sätt, som att hon spjärnade utåt. Hela magen var spänd och hård, och det sträckte som tusan i huden. Jag kunde även känna henne tydligt ovanför naveln så hon måste ha tryckt utåt just där. Efter några dagar släppte det dock och magen är lite mjukare igen, så tror hon flyttat på sig.

Det är så galet hur fort tiden går just nu! Flera i tråden som närmar sig förlossning redan, hur gick det till :confused:

Vi har haft ett första möte med hembarnmorskorna från Barnmorsketeamet, och det kändes så himla bra! Båda två som besökte oss (och blir våra barnmorskor, om vi bestämmer oss för att föda hemma) jobbar på förlossningen på varsitt av de två sjukhus vi kan välja mellan. Samtalet var så himla bra och informativt, om både fördelar och risker, och jag tror nog att jag har landat i att detta är rätt för oss :love:
Wow! Lite avundsjuk 😍 Ska bli så spännande att höra hur er upplevelse blev!

Besök hos BM idag, järnet uppe på samma nivå som vid inskrivningen igen, så det är ju positivt även om det inte är direkt högt. :up: Och bebis verkar fixerad, vilket är skönt (om man bortser från trycket mot bäckenet, nya behovet av att kissa tre gånger per natt och svårigheter att tömma blåsan helt 🙄).

Det blir inte många knop gjorda här om dagarna nu, men rackarns så skönt det är att få ha det så 🙏 Det lär väl vara sista gången innan pensionen som man får vara hemma, ensam, ledig 😅 Igår slog jag in julklappar ett par timmar, idag har jag gjort några mindre ärenden på stan + gått en promenad. Sen vilar jag ett par timmar efter lunch och hämtar sen hem barnen. Ganska trevlig rutin faktiskt 👌 Nästa vecka går barnen på jullov, så då blir det nog lite annat tempo.

Ganska mycket tryck nedåt idag + molvärk i ryggen. Men det är antagligen bara önsketänkande...

Det blir inte många knop gjorda här om dagarna nu, men rackarns så skönt det är att få ha det så 🙏 Det lär väl vara sista gången innan pensionen som man får vara hemma, ensam, ledig 😅 Igår slog jag in julklappar ett par timmar, idag har jag gjort några mindre ärenden på stan + gått en promenad. Sen vilar jag ett par timmar efter lunch och hämtar sen hem barnen. Ganska trevlig rutin faktiskt 👌 Nästa vecka går barnen på jullov, så då blir det nog lite annat tempo.

Ganska mycket tryck nedåt idag + molvärk i ryggen. Men det är antagligen bara önsketänkande...

Jag hade också sett fram emot de där ”sista” veckorna ensam hemma ledig. Men tji fick jag :p

Besök hos BM idag då! Sambon var med för första gången (förutom ultraljuden då), då de lättat på restriktionerna. En annan BM idag vilket jag visste, hon var SÅ härlig! Klickar väl inte helt med min vanliga, men bryr mig inte så mycket faktiskt. Men var lite kul som omväxling.

Försökte beskriva mina besvär (som blivit SÅ mycket bättre efter ett par lugna dagar) och hon lät inte helt 100 vad det kunde vara. Hon trodde inte det var någon fara eftersom det nästan blivit bra nu med vila, men om det hände igen skulle jag ringa förlossningen. Hon gissade på överansträngning i kombination med växtspurt som frestat på fogar/ligament, kroppens försök att få mig att lugna ner tempot typ.

Fortfarande toppenvärden, 120/80 i blodtryck, 5,0 i blodsocker, bra hjärtljud och följer kurvan på SF-måttet, så tacksam att jag får må så bra! 🙌 Fick fylla i papper till BVC, känns helt sjukt. Ska vi alltså ta hand om ett barn?!?! :nailbiting:😱🤪

Vad härligt att allt såg bra ut idag @PathOfClovers! Jag var också hos barnmorskan idag, tycker det är så mysigt att gå dit och trivs verkligen så himla bra med min barnmorska denna gången. Jag kan prata om precis allting helt obehindrat och det har verkligen varit guld värt. Hon är dessutom väldigt positivt inställd till att vi vill föda hemma, så det känns skönt att kunna ventilera dom tankarna med henne också.

Alla mina värden var också fina, och jag har bara gått upp 2 kilo hittills - vilket känns så himla bra! Jag var överviktig redan när jag blev gravid, så har verkligen kämpat för att äta vettigt men inte för mycket. Så skönt att det gett resultat än så länge :D Bebis ligger också just nu med huvudet neråt, hoppas att han stannar så!

Dock har fogarna gett sig till känna allt mer nu och jag har haft en hel del smärtsamma hugg framförallt framtill. Sambon får ta allt mer själv med vår tvååring så att jag kan spara på kroppen. Lite jobbigt, men det är ju tillfälligt iallafall...

Dags för obligatorisk fråga i en sån här tråd - har ni packat bb-väska än och vad har ni i så fall i den?
Inte färdigt 🙈 Trots v 39 idag! Kanske ska försöka slutföra det + vissa andra saker... Men har iaf en packlista:

Bebiskläder (2 pyjamasar, 1 body/byxa/strumpa), mössa, ulloverall, sockor, filt ✔

Mammakläder (sköna byxor, amningsbh/linnen, trosor, strumpor✔) kofta/tröja, tofflor

Necessär inkl. duschgrejer, deo, linser/glasögon, tandborste, hårsnoddar

Högtalare, mysbelysning, laddare, kamera, hörlurar

Snacks, dricka, vattenflaska

Inte färdigt 🙈 Trots v 39 idag! Kanske ska försöka slutföra det + vissa andra saker... Men har iaf en packlista:

Bebiskläder (2 pyjamasar, 1 body/byxa/strumpa), mössa, ulloverall, sockor, filt ✔

Mammakläder (sköna byxor, amningsbh/linnen, trosor, strumpor✔) kofta/tröja, tofflor

Necessär inkl. duschgrejer, deo, linser/glasögon, tandborste, hårsnoddar

Högtalare, mysbelysning, laddare, kamera, hörlurar

Snacks, dricka, vattenflaska
Bra grejer! Har din respektive med något?
Inte än, men har väl konstaterat att det börjar bli dags att ta tag i det snart. Tycker det är så svårt att veta vad som är vettigt att ha med bara. 😅
Jag har ingen koll alls känner jag så hoppas på smarta tips här, tänkte snylta på experternas kunskap :p

Och så lite kvällsgnäll. Besök hos BM idag och nu har SF-måttet stannat av igen och tappat kurvan. BM ringde och pratade med en läkare och det blev bokat ett nytt tillväxtultraljud åt mig på måndag. Och som vanligt så hon att det inte är något att oroa sig över, det kan bero på att ungen åkt ner lite eller något annat men för säkerhetsskull vill man kolla upp det. Jag är förstås tacksam för det, och är inte orolig per se, men nog hade det varit fint om magen "skötte sig". Glad för att de fixade fram en tid åt mig så snabbt, och vi slapp åka till annan stad :)

Lite ironiskt att jag i veckan träffade några nya kollegor och det efter ett tag framkom att jag ska föda barn om fyra veckor och därför inte kunde vara med på ett möte. Reaktionen från vissa var då helt fokuserad på att det inte syntes att jag var så långt gången. Jag klippte bara kort av med någon kommentar att det inte var något jag kunnat påverka och bytte ämne. Men återigen, inte så smart att "berömma" någons mindre stora gravidmage när det faktiskt kan vara ett problem/orosmoment :down:

Jag har ingen koll alls känner jag så hoppas på smarta tips här, tänkte snylta på experternas kunskap :p
Det enda jag vet är ett par (gravid)byxor! För att jag läste i en annan tråd om nån som inte hade med ett par extra och fick vattenavgång i byxorna hon hade på sig. Så ett par byxor nedpackade är bra (och gravidanpassade såna, för att magen tydligen inte blir platt direkt efteråt :rofl:).

Förutom det som @superstar skrev så hade jag inte velat vara utan lypsyl (sjukt torr om läpparna av lustgasen) och vattenflaska under min första förlossning. Jag uppskattade också att ha med min egen kudde, men det är kanske egentligen onödigt.

Min partner hade med sig en mindre väska med ombyte och necessär. Han hade dock också behövt ett par tofflor, fick ta på sig skorna så fort han skulle ut i korridoren :D

@Human haha ja, hans grejer kom visst inte med 😆 Typ mjukisbyxor, en t-shirt, skjorta, necessär. Han har redan packat ner sitt, till skillnad från mig 😇

En skjorta eller tröja som går att ha öppen är ett tips, så kan han/hon ha bebis hud mot hud utan att behöva sitta med bar överkropp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vinterföräldrar 21/22 del 2
  • Vinterföräldrar 17/18 del 6

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat