Vinterkappa

Jag älskar min ELT-kappa (samma modell som @Bison har). Den klarar ridturer med ordentlig nederbörd i form av blötsnö, är lagom lång (täcker mina knän när jag sitter i sadeln), rejäl i materialet och varm.

Efter att ha skaffat min kappa, och kjol + jacka i något tunnare modell (Artctic) från Uhip, väljer jag bort Uhip som ridkappa. Jag tycker att deras kappor är snygga och skulle nog kunnat tänka mig att ha en för livet utanför stallet, men yttertyget är alldeles för klent och står enligt min erfarenhet inte emot väta (modellen jag har på mina plagg har jag fått rekommenderad just för att jag rider ute...).

Jag bor några mil norr om Uppsala.
 
Ja, jag hade önskat ett tjockare och regn/blötsnötåligt yttertyg, DÅ hade den fått 10/10. Den kostar ju endå en hel del, och jag känner lite att jag knappt törs använda den i dom vanliga stallsysslorna så den inte går sönder....

Den är iofs rätt stryktålig, jag har haft den på långturer på ridresor med 7-9 timmar i sadeln och övernattning i tält flera dagar i sträck med allt vad det innebär. Den har blivit tuggad på, tvättad i maskin flera gånger, och är fortfarande fräsch och fin. Än så länge kan jag inte klaga på den. Men - jag plussar på med en riktig regnkappa när det ordentligt blött, snöblandat och hagel.
 
Den är iofs rätt stryktålig, jag har haft den på långturer på ridresor med 7-9 timmar i sadeln och övernattning i tält flera dagar i sträck med allt vad det innebär. Den har blivit tuggad på, tvättad i maskin flera gånger, och är fortfarande fräsch och fin. Än så länge kan jag inte klaga på den. Men - jag plussar på med en riktig regnkappa när det ordentligt blött, snöblandat och hagel.

Jag tycker det känns som om det finns risk för en stor reva bara av att komma åt nån vass gren eller något, men förhoppningsvis är tyget mer slitstarkt än så. :angel:
 
Bor någon av er i norra Sverige? Jag behöver en jacka/kappa som funkar när det är riktigt kallt.
Jag har en av Uhips äldre modeller, motsvarar nog inte den tjockaste modellen, men jag är nöjd. Bor i västerdalarna, och den har hållit mig varm på ridturer och i stalljobb. Den har tålt snöfall okej, men har aldrig haft den i ösregn, för då rider jag inte.
 
Jag tycker det känns som om det finns risk för en stor reva bara av att komma åt nån vass gren eller något, men förhoppningsvis är tyget mer slitstarkt än så. :angel:

Förstår dig. Tyget ser och känns rätt bräckligt, men jag har inte lyckats förstöra min än i alla fall, trots rätt tufft slitage med stalljobb, tuggande hund, och maskintvätt.
 
Förstår dig. Tyget ser och känns rätt bräckligt, men jag har inte lyckats förstöra min än i alla fall, trots rätt tufft slitage med stalljobb, tuggande hund, och maskintvätt.

Jag har inte lyckats förstöra min heller. Stall obb, byggande, släpande, idog maskintvätt
 
Den är iofs rätt stryktålig, jag har haft den på långturer på ridresor med 7-9 timmar i sadeln och övernattning i tält flera dagar i sträck med allt vad det innebär. Den har blivit tuggad på, tvättad i maskin flera gånger, och är fortfarande fräsch och fin. Än så länge kan jag inte klaga på den. Men - jag plussar på med en riktig regnkappa när det ordentligt blött, snöblandat och hagel.
Jag hade sönder min Uhip av lite staketbygge så jag håller helt klart med @Liten. Uhip håller bra till att rida med men ska inte användas i stallarbete eller annat där man riskerar att på något sätt rispa ytan på kappan. På min har dessutom dragkedjan gått sönder och innerfodret spruckit och den är inte ens två år gammal. Jag är en sån där som brukar kunna ha mina kläder i evigheter så för det priset är jag rätt missnöjd faktiskt. Men som enbart rid eller vardagskappa så fungerar dom säkert bra om man inte är fullt så frusen som vad jag är.
 
Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en Ice eller Nordic. Är relativt frusen av mej. Bor i västra Götaland så det blir sällan riktigt kallt. Var från början säker på att jag skulle ha Nordic men jag funderar på om jag skulle satsa på Ice istället. Jag skulle kunna klämma under min Alaska i värsta fall om den inte är tillräckligt varm när det är som kallast. Jag kan verkligen inte bestämma mej
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag funderar lite på att köpa en Uhip Ice kappa att ha i vinter. Men jag är så sjukt tveksam på om den är värd pengarna?! Liksom...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 240
Senast: Soffan03
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
631
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag har ett shoppingbehov och ett shoppingvillhöver. Shoppingbehovet är en till tjocktröja som fungerar över A-linjeformade klänningar...
Svar
5
· Visningar
1 578
Utrustning Tänkt att även införskaffa mig en Kappa från Uhip (Ice modellen). Hört sååå dåliga recensioner om dem! Att dem går sönder väldigt fort...
2
Svar
28
· Visningar
5 387
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp