Vinterkappa

Loretta713

Trådstartare
Hej!

Jag ska snart köpa en vinterkappa inför vintern, det lutar mot att jag ska köpa en uhip kappa så nu har jag några frågor till er som har erfarenhet av uhip kappor!

1. Vilken modell är varmast och bäst? Ice uhip? Nordic uhip? etc..

2. Jag ska köpa kappan och inte jackan och kjolen, min fråga är om man behöver ha på sig något under uhip kappan? alltså tjockare grejer som tjocktröjor etc. För har i vanliga fall storlek xs men vet inte om jag ska ta s istället? Vad tycker ni som har haft en uhip kappa?

Tacksam för alla svar!
 
Hej!

Jag ska snart köpa en vinterkappa inför vintern, det lutar mot att jag ska köpa en uhip kappa så nu har jag några frågor till er som har erfarenhet av uhip kappor!

1. Vilken modell är varmast och bäst? Ice uhip? Nordic uhip? etc..

2. Jag ska köpa kappan och inte jackan och kjolen, min fråga är om man behöver ha på sig något under uhip kappan? alltså tjockare grejer som tjocktröjor etc. För har i vanliga fall storlek xs men vet inte om jag ska ta s istället? Vad tycker ni som har haft en uhip kappa?

Tacksam för alla svar!

Jag har ice kappan. Älskar den!
Beror lite på hur kallt det är om du behöver ha extra kläder under. Jag bor i Östergötland och behövde inget extra under i vintras. Jag drar 38 i kläder och har även den storleken i jackan. Den är lite stor men när jag diskuterade med kundtjänst sa de att folk gör fel i att köpa för tajta vinterkläder då man lättare börjar frysa. Makes sense...
 
Jag har ice kappan. Älskar den!
Beror lite på hur kallt det är om du behöver ha extra kläder under. Jag bor i Östergötland och behövde inget extra under i vintras. Jag drar 38 i kläder och har även den storleken i jackan. Den är lite stor men när jag diskuterade med kundtjänst sa de att folk gör fel i att köpa för tajta vinterkläder då man lättare börjar frysa. Makes sense...
Det där är lite roligt. Uhip som har stora storlekar säger att folk gör fel som köper tajta vinterkläder, Stierna som har mindre storlekar och tajtare passform säger att folk fryser när de har för stora kläder 🤣
 
Jag har inte deras kappa (än! Planerar att köpa Ice-kappa till vintern), men väl jacka och kjol därifrån. Jag har Active-modellen alltså den lite svalare varianten än Alaska. Rider jag en vanlig vinterdag i Sörmland (ca +/- 5 grader) har jag enbart en underställströja under annars kokar jag bort! Rider jag ett dressyrpass har jag enbart jacka m underställströja under ner till -10 grader... Är det ännu kallare eller om jag bara ska skritta ut kan jag komplettera m en väst under.
Jag är frusen av mig, men när jag är aktiv och jobbar svettas jag otroligt lätt! Glad att jag inte köpte den varmare varianten för det hade blivit för varmt.
 
Det där är lite roligt. Uhip som har stora storlekar säger att folk gör fel som köper tajta vinterkläder, Stierna som har mindre storlekar och tajtare passform säger att folk fryser när de har för stora kläder 🤣
Inte det minsta skojigt utan alldeles logiskt. Man fryser av olika anledningar. Blir man svettig och fuktig fryser man garanterat, eftersom Stierna marknadsför sina kläder till sportiga ryttare rekommenderas kroppsnära plagg som bättre ventilerar ut fukten.

Ska man däremot vara ridhusmamma och stå still fungerar det bättre med stora kläder som samlar mycket luft. Det är luften som värms av kroppen som är värmen i vinterkläder, det är hela tanken med fluffiga foder.

Alltså helt enkelt två olika tekniker för att hålla värmen som fungerar för olika ändamål.

Jag är för övrigt Stiernafrälst och ska köpa deras kappa när jag har råd.
 
Inte det minsta skojigt utan alldeles logiskt. Man fryser av olika anledningar. Blir man svettig och fuktig fryser man garanterat, eftersom Stierna marknadsför sina kläder till sportiga ryttare rekommenderas kroppsnära plagg som bättre ventilerar ut fukten.

Ska man däremot vara ridhusmamma och stå still fungerar det bättre med stora kläder som samlar mycket luft. Det är luften som värms av kroppen som är värmen i vinterkläder, det är hela tanken med fluffiga foder.

Alltså helt enkelt två olika tekniker för att hålla värmen som fungerar för olika ändamål.

Jag är för övrigt Stiernafrälst och ska köpa deras kappa när jag har råd.
Ja så kanske det är! Men när man bara hör deras råd på var sitt håll utan sammanhanget så låter det ju lite knäppt.
Älskar också stierna 😍
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har ice kappan. Älskar den!
Beror lite på hur kallt det är om du behöver ha extra kläder under. Jag bor i Östergötland och behövde inget extra under i vintras. Jag drar 38 i kläder och har även den storleken i jackan. Den är lite stor men när jag diskuterade med kundtjänst sa de att folk gör fel i att köpa för tajta vinterkläder då man lättare börjar frysa. Makes sense...
Jag bor också i Östergötland och har svurit hela vintern över att jag inte köpte en varmare kappa än den Uhip jag har 😅 Måste se om det går att hitta någon bättre.
 
Jag bor också i Östergötland och har svurit hela vintern över att jag inte köpte en varmare kappa än den Uhip jag har 😅 Måste se om det går att hitta någon bättre.
Jag vill ha Stiernas kappa Stella. Har provat och den känns väldigt varm och skön. En kompis köpte kjol och jacka förra vintern och säger att det är det varmaste hon har haft.

Men jag tycker Uhip funkar. Brukar dock klämma in många lager under.
 
Jag köpte en tunnare uhip förra vintern för att testa och klarade mej länge. Tänker köpa en varmare till denna vintern. Jag är tycker dom är bra
 
Jag provade uhip förra året men tyckte storlekarna var svåra, blev för stort eller för litet. Gillade inte att yttertyget var så klent och den kändes inte så varm.
Köpte en Elt saphira istället, grövre tyg, längre och mycket varmare. Supernöjd med min!
 
Jag har en ice. Varm som attans. De är stora i storlekarna. Jag har xs och får plats med tjock tröja under. Sällan det behövs. Klarade mig långt med tunt underställ och tunn fleece. Däremot frös jag från knäna och ner.

Skulle jag stå still och titta skulle jag frysa. Men rör man sig så. Jag är en extrem fryslort och tog mig genom hela vintern med min uhip. Under promenad med häst i snöre fick jag mer än en gång knäppa upp lite även i - 10.
 
Det viktigaste är egentligen vad man har UNDER kappan. Ett bra underställ är en förutsättning för att klara en kall vinter :)
 
Jag är en riktig fryslort men klarade mig bra i min Uhip nordic. Har alltid riktig underställströja närmast kroppen och det gör stoooor skillnad, sen hade jag en tunnare fleece sen kappan, inte ens jag frös!

Däremot så är yttertyget väldigt klent, stort minus på det!
 
Hej!

Jag ska snart köpa en vinterkappa inför vintern, det lutar mot att jag ska köpa en uhip kappa så nu har jag några frågor till er som har erfarenhet av uhip kappor!

1. Vilken modell är varmast och bäst? Ice uhip? Nordic uhip? etc..

2. Jag ska köpa kappan och inte jackan och kjolen, min fråga är om man behöver ha på sig något under uhip kappan? alltså tjockare grejer som tjocktröjor etc. För har i vanliga fall storlek xs men vet inte om jag ska ta s istället? Vad tycker ni som har haft en uhip kappa?

Tacksam för alla svar!


Uhip är guld värd. Inte bra regntålighet dock - det är enda minuset. Men vid torr kyla är den strålande, har Nordic. Jag har ofta en fleece under som extra lager, samt underställsbyxor.
 
Uhip är guld värd. Inte bra regntålighet dock - det är enda minuset. Men vid torr kyla är den strålande, har Nordic. Jag har ofta en fleece under som extra lager, samt underställsbyxor.

Ja, jag hade önskat ett tjockare och regn/blötsnötåligt yttertyg, DÅ hade den fått 10/10. Den kostar ju endå en hel del, och jag känner lite att jag knappt törs använda den i dom vanliga stallsysslorna så den inte går sönder....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag funderar lite på att köpa en Uhip Ice kappa att ha i vinter. Men jag är så sjukt tveksam på om den är värd pengarna?! Liksom...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 192
Senast: Soffan03
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag har ett shoppingbehov och ett shoppingvillhöver. Shoppingbehovet är en till tjocktröja som fungerar över A-linjeformade klänningar...
Svar
5
· Visningar
1 571
Utrustning Tänkt att även införskaffa mig en Kappa från Uhip (Ice modellen). Hört sååå dåliga recensioner om dem! Att dem går sönder väldigt fort...
2
Svar
28
· Visningar
5 340
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp