Vintertäcke till busig häst!!??

heyalex

Trådstartare
Min häst leker gärna mycket och väl med sina kompisar i hagen, vilket ofta resulterar i lite revor både på hästen och i täckena. Nu när kylan är på gång så har jag funderat på hur jag ska göra med vintertäcke. Borde jag köpa ett dyrt med bra kvalitet? Ett billigt som inte plånboken börjar gråta av om det rivs sönder? Eller borde jag köra stalltäcke/ulltäcke med regntäcke över, som kanske är billigare att köpa nytt? Hals eller inte? (det är ju ofta där de bits när de bråkar)

Hur tänker ni andra med bus-hästar??

Sv: Vintertäcke till busig häst!!??

Måste du ha täcke på hästen då? Det låter onekligen inte så.
Hästen leker sig varm, då är täcket bara ivägen.

Men om du nu promt måste ha täcke på hästen så köp ett kvalitetstäcke, men jag röstar ändå för utan täcke.

Det finns inga tyger som håller för så stora djur när de härjar, så även jag hade nog skippat täcket så mycket det går.

Men de dagar det är absolut nödvändigt så är nog ett hållbart täcke det bästa. Täcken som är alltför veka/tunna går ju ofast sönder väldigt lätt...

I våran bus- och lekhage har hästarna "vanliga" täcken från horseware, bucas och pessoa (regn/vintertäcken). Har inte varit med om att någon av dessa gått sönder förutom efter att de använts några år och tvättats..

Dessa är ju kvalité täcken. Jag har själv både pessoa och bucas (lite för bred bog för horseware) med lätt foder i till min kille, superbra täcken!

Nu när kylan är på gång så har jag funderat på hur jag ska göra med vintertäcke.
Jag instämmer i tankarna om att skippa täcke så långt som möjligt. Det är ju väldigt få hästar som faktiskt har besvär av kyla så länge som kvicksilvret håller sig över typ -10, och så länge de har att äta. Om det är mest för din egen skull, för att hålla hästen så ren som möjligt när du ska rida, så hade jag satsat på ett så lätt och tunt täcke som möjligt.

Hade varit bra om han hade kunnat gå utan, men jag tror inte det funkar. Han går med olika hästar varje dag och det är inte alla han leker med heller. Han frös mycket förra vintern och hittills i år har han knappt ens fått en tendens till vinterpäls, som de flesta andra hästar i stallet. Inte ens såndär gosig "sammet"-päls som de brukar få. Och då går han just nu med regntäcke utan hals, inte speciellt varmt heller. Vet inte om det kan ha och göra med att han är spanjor och kom till Sverige förra året. Har iallafall köpt ett stalltäcke på nätet nu och ska testa med det och slitstarka regntäcken över.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 103
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 655
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 938
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo... 2
Svar
29
· Visningar
3 180
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka