Bukefalos 28 år!

Vintertäcke m hals?

K

Krabban

Ngn som vet hur det funkar? Alltså jag menar, är det nödvändigt för det första? Och hur funkar det när de käkar hö? Alltså hur är rörligheten?

Är lite inne på ett sådant men känner oxå att jag inte vill att det ska hindra hästen från att känna sig rörlig och "icke-instängd".

Hur ligger det till? :bump:
 
Jag har det på mina hästar. Ena hästen är gammal och väldigt frusen, så han måste ha det, unghästen skulle nog överleva utan..... Men om man klipper halsen, så tkr jag man kan ha det, det är ju klart att det blir en stor värmeförlust annars. Med ett bra täcke, så är rörelsefriheten bra! :)
 
Jag har haft ett sådannt till mitt vbl, det grönrutiga Macpro Combo från Börjes. Det fungerade utmärkt, hon var helt obehindrad att röra halsen. :) Perfekt på klippt häst, svettig häst o då det regnar/snöar ute.
Nu har jag ett Event Winter med halvhals, fast det är väldigt högt och går nästan över hela halsen. :)
 
Jag har det (shires) och det hindrar inte henne mer till något än vad det gör utan, från vad jag kan se.

Känns ganska skönt när hon blir svettig på halsen så täcker det även där. Om jag klippte henne på halsen skulle jag nog vilja ha ett täcke med hals då med.
 
Har det blåa från hööks för 1800kr! det är super bra det ligger stretch där man tar på halstäcket så det är hur bra rörlighet som helst på det!
 
Är det det där blå/vita ganska tunga vintertäcket? Har oxå kollat på det, men är lite osäker just eftersom halsen verkar ganska hård/"styv".- Men du menar att det inte är det?
 
jag har en mark todd-täcke med avtagbar hals. Fördelen där är att det finns olika storlekar på halsarna så ma kan få ett täcke som sitter perfekt. Men täcket är rätt dyrt (1500-2000) men det är det lätt värt! :love:
 
Vad lustigt - satt JUST och kollade på ett sånt täcke! :D

Vad jag tänkte var just att det såg himla bra ut tyckte jag! Men hur är det? Är det hållbart?, varmt? ordentligt vattentätt? Och hur är bogspännena? Har sett att det kommit vissa bogspännen som INTE alls ser ut att hålla för speciellt mycket.
 
Jag har haft mitt täcke i tre år, det har aldrig regnat itgenom det eller gått sönder, trots att jag har en ganska destruktiv vallack :crazy: Det finns olika mycket stoppning i dem tror jag, mitt täcke har 200g stoppning, halsen bara 100g. Bogspännena är som hööks snabbspännen, först kan man reglera som på ett vanligt bogspänne, den är det en karbinhake som man käpper fast i en ring. Antar att det är samma på den nya modellen med vit/vinröd kant. Mitt är bara blått med vit kant. Men jag är som sagt supernöjd! Skulle absolut kunna rekommendera det, eller köpa ett till om jag hade råd :d
 
Ja jag tycker att det är helt överlägset! Min häst har hur lätt som helst att röra sig! ja det är lite tungt men inte överdrivet det är bra mycket stoppning i det så, och det är 200% vatten avvisande täcket är torrt när hon kommer in även om det har spö regnat! kan tycka att halstäcket är lite långt men inte så att det går över öronen! rekomenderas starkt! :love:
 
Tack så JÄTTEMYCKET för era svar! Och framförallt nu om Todd-täcket, blir väldigt inspirerad att kolla ordentligt på ett sånt täcke! :)
 
Nej jag tkr det känns lite överdrivet. Om du känner på en häst så är den lika varm på halsen som på ex magen (om pälsen är torr vill säga). Den ger ju ut värme till hela kroppen, inte bara där täcket ligger.
Visst sen finns det hästar som är extremt frusna, men knappast alla som går med helhalstäcken på sig.

Däremot tycker jag att fleecetäcken med helhals är en bra grej att slänga på ex efter en träning, så hästen torkar o blir torr fortare.

Allt går väl i mode o just nu känns det som att alla ska ha helhalstäcken....
 
Båda hästarna har halstäcken när det är som kallast, sådana som sitter fast i täcket, de andra rör sig för mkt tkr jag och DÅ blir det svårt med rörligheten.
T.ex. Horseware täckena är bra utformade, iaf för mina hästar, och de har stor rörlighet att stå och käka hela dagen.
 
Jag har täcken med hals till min frusna 23åriga arab som hatar att bli blöt på halsen och huvudet ;)
Hon trivs jättebra!
Har ett med avtagbar hals från Svea, haft det i flera år (var före om man nu kan kalla detta mode.. :D) och har aldrig läckt en droppe!
Har nu köpt ett Masta täcke med hals från england.
Där är halsen ej avtagbar men fastsydd med stretch så det ska nog gå bra-
Tycker det är bra med hals det skyddar mer och är mysigare...min älskar det iallafall :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
413
Senast: hastflicka
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 888
Senast: skogaliten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp