Vintertäcke!

Det är just det där luftlagret som är det fina =)

Det ISOLERAR nämligen. Du får inte så mkt extra av tjockare tyg, men du får ett luftlager emellan som HÅLLER KVAR värmen som hästen alstrar och håller kylan ute.

Det är t ex därför dun är varmt, det är en massa luft mellan fjädrarna och det isolerar.

Så du får ingen ökad värme UTIFRÅN sett med flera lager, men den kroppsvärme som hästen (eller människan) avger hålls kvar.

Samma sak som när man klär sig själv. Tunt lager med material som transporterar BORT svett innerst (underställ), sen lager på lager med kläder.

Thermobyxor etc - allt sådant där fungerar enligt den principen.

Så två tunnare täcken ger bättre effekt än ett tjockt om det bara är rätt material.
 
Att man accepterar nåt betyder väl inte nödvändigtvis att man tycker om det eller är förbjuden att tycka? Jag har haft häst sen 1981 och sett förändringarna över åren - och de beror inte på att hästarna blivit känsligare utan till stor del ägarnas okunskap.

Lösdrift? Varför måste det vara den ena extremen eller den andra? Jag är restriktiv med täcken för att jag anser inte att de behövs jämt och för att jag inte tycker att andra ska behöva hålla på att täcka och lägga tid på m i n a hästar i onödan.

Jag har regntäcken och jag har tjocka vintertäcken ute ibland. Jag håller däremot inte på och tramsar med olika täcken om temperaturen skiftar ett par grader hit eller dit och jag har inte täcke inne.

Och det var inte bara jag som tröttnade - vi har numer rätt hårda regler för hur många täcken vi tillåter. Så nej det är inte ok att ha 10 täcken.

Alexandra - enligt info jag fick igår så var det inte alls så det fungerade utan luften kylde ner ist och värmen ökar bara med ca. 10%. Som jag skrev så förväntade jag mig inte att täckesförespråkarna skulle köpa det jag så jag ska höra efter vem som sa det och exakt hur han menade.
 
Elektron...isf fungerar hästar extremt olika mot alla andra varmblodiga djur =)

Lager-på-lager-metoden är nämligen känd, testad och forskad på sedan mååånga år tillbaka när det gäller människor som vistas i kallt klimat och dels ska kunna reglera ev överskottsvärme och samtidigt INTE frysa.

Mina argument kommer sig som sagt inte av "täckesivrande" utan forskning ang klädsel för människor. Och det fungerar likadant oavsett vilket varmblodigt djur du stoppar innanför "kläderna". Du håller kvar mer kroppsvärme, dvs det tar längre tid innan du fryser.

/Alexandra - som täckar de hästar som är klippta och låte resten tuffla runt som de är. och som täckar hästarna utefter hur de fryser/inte fryser och inte efter termometern. Och som har en klippt arab ute i snön utan täcke just nu *s*
 
Jag hör dig - men jag fick som sagt annan info från en föreläsning på Strömsholm och jag tycker det var intressant även om du är övertygad om att du har rätt.
 
Lika övertygad som att du har rätt för att du hört någon säga det.

Sen spelar det egentligen ingen större roll, ingen kommer lägga på mer/mindre täcken pga vad soms kriva här. Och sålänge hästarna varken fryser, svettas eller får bogskav så är det egentligen skitsamma om de har noll eller tretton täcken =)
 
Ja sa att jag tycker det var intressant och ännu mer intressant för att det var en erfaren person (av HÄSTAR) som sa det på en kurs på Strömsholm. Jag vill gärna ha fakta från fler håll innan jag tar ställning.

Det logiska är att det fungerar som du säger men nu hörde jag alltså nåt annat och vill veta mer. FAKTA KUNSKAP INTRESSE typ.

Jag skippar att lägga ut fakta här när jag får den för som du just sa är det ändå ingen här som bryr sig.
 
Mitt halvblod går utan täcke än så länge, får rätt så mkt päls och får bara på sig täcke om det är nederbörd. Hon ska antagligen klippas nästa vecka så då är det allroundtäcke ute och stalltäcke inne! Vintertäcket får vänta, annars har jag ju inget at sätta på när det blir riktig vinter!
 
Mina (en fjording o ett varmblod) Har haft regntäcken i hagen sedan i slutet av augusti. Fjordan har haft det tills nu häromdagen, då det var -12 grader, då åkte vintertäcket fram.
Varmblodet har mestadels haft ett fleece eller ylletäcke under. Hon har nu osså vintertäcke.
 
min går utan täcke och hon fryser inte.
jag tänker inte täcka henne än.
hon ska ev vila ett tag i vinter, och eftersom hon aldrig blivit klippt tänker jag inte utsätta henne för det fast jag vet att hon kommer få flera cm päls.
 
Min häst som är av fullblodstyp (okänd härstamning och ras) går utan täcke de dagar det inte är blöt nederbörd och hon fryser inte.
 
Så här är mina hästar täckade.
Shettis, klippt, har gått utan täcke, går fortfarande täcklös, får ett tunnt fodrat regntäcke vid blåst och regn/snö
Vbl-sto, ngt nervig, har sedan några dagar haft fodrat regntäcke ute och inne (har kallstall)Hon brukar iofs ha täcke på sig när hon "får spel". Hon lugnar ner sig av varmt täcke.
Vbl-sto, svår att hålla i hull,väldigt tunn päls, går sedan ett par veckor med tunnt fodrat täcke.
Vbl-sto, fortfarande otäckad, har bra päls
Islänning. otäckad.
 
Mitt fullblod har ett stalltäcke + regntäcke för tillfället...Men han är lite frusen av sig -min andra häst har lååång päls o inget täcke :)
 
Jag har en halvblodsvalack som jag inte täckar. Jag äger visserligen ett regntätt vintertäcke som jag tvivlar på att jag kommer att använda. Det gör jag bara om jag ser att hästen uppenbart fryser (skakar) och det har jag hittills aldrig sett . . . Jag har dessutom ett svettäcke som jag har tänkt använda, om jag mot förmodan skulle rida min vinterpälsade häst svettig (han är ännu bara 3 år). Dessutom har han fortfarande tunnare och "finare" päls än sina artfränder i stallet - trots att de bär dubbla täcken ute(!) och ett täcke inne. Hästarna står i stall på nätterna.

Min fulla övertygelse är att hästarna mår/trivs bättre om de kan klara sig utan täcke. Jag har också varit med ett tag (ca 25 år) och så många hästar med så mycket täcken har jag aldrig tidigare varit med om (till täckesförsäljarnas stora glädje). . . Att det sedan finns undantagshästar, som av någon anledning behöver täcke för att må bra tvivlar jag inte på - men de är just undantag, anser jag . . .
 
Klippte min häst 1 spetember och då hade jag fleecetäcke eller ylletäcke inne, och ett ofodrat regntäcke utanpå i hagen till denna vecka då det blev attans kallt på natten (istallet också) och på morgonen, så då lade jag på båda innetäckena. Har nu införskaffat ett termotäcke med 220 grams fyllning istället, och regntäcket utanpå för fuktens skull. Verkar lagom nu tycker jag. Hästen är varm å go!
 
Jag är glad att jag har en lurvig islänning som går på lösdrift året om efter att ha läst denna tråd. Men många verkar ha ganska sunda åsikter om täcken. Undrar bara; ni som sätter på vintertäcken nu, vad har ni i vinter när det blir riktigt kallt? Och det där med 4 täcken måste ju vara ett skämt (hoppas jag) annars är ju hästen varmare klädd än vi människor en kall vinterdag.. ;)
 
Jag täckar av o på helt själv (har eget stall), så ingen annan än jag blir drabbad av mina hästars täcken. Mina har termotäcke på inne när det är riktigt kallt o så slänger jag på utetäcket ovanpå när de ska ut, inga problem alltså.
 
Jag har ett tunnare vintertäcke nu på mitt fullblod. Han är helklippt. Inne har han ett termotäcke då alla dörrar är öppna i stallet och det är i princip bara 3 grader varmare därinne.
 
min shettis är klippt, så han har stalltäcke inne o vintertäcke ute. ska sägas att han lätt fryser o uppskattar nog mitt "täckande". bor även långt norrut så det behövs vintertäcke nu ...
 
Mitt hbl ska klippas om ett par veckor. Hon har haft regntäcke på sig, nu när det varit kallare (runt nollan) o lite mer blåst, har hon fleece+regn.
När jag klippt henne åker vintertäcket på. Sen om det blir jättekallt får hon nog ett fleecetäcke under vintertäcket.
Helklipper inte henne, men hon är 18 år o känslig.
 
Har en varmblodsvalack på 13 år.
Jag börjar med regntäcke i oktober och fleece/ulltäcke inne när det börjar gå under 0-grader. Vintertäcke börjar jag med när det går ner mot en -10 på dagarna (slutet av november-början av december oftast).
Anledningen till att jag täckar min häst är för att han får en ENORM vinterpäls annars och eftersom jag tränar dressyr/tornerspel 2-3 ggn i veckan så blir han så jäkla svettig om han får sin fulländade vinterpäls. :crazy:
Vill inte klippa honom!
Sen är det skönare med lite tunnare päls till våren när han går ute utan täcke igen. han är nämligen en riktig rill-häst! :smirk:
Tunnare päls = Mindre lera som fastnar = Inte 2 timmars borstning varje dag! :)
Han har dessutom fått lite ont i ryggen vid kyla om jag inte har haft täcke på honom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 029
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 006
Senast: mackan
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp