VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Fast jag tycker faktiskt att vi köpare har minst lika stort ansvar som uppfödarna. Efterfrågas inte utställningsvarianter så går det inte att föda upp dessa hundar för uppfödarna kan inte sitta med alla hundar själva om de inte blir sålda. Jag tycker det är sorgligt att vi ska behöva avla fram utställningsvarianter på alla raser, den arbetande varianteń är ju i princip alltid sundare och mer lik ursprungsrasen. Jag ser över huvud taget inget behov av utställningsvarianter, är det inte viktigare med en väl fungerande hund än en hund som bara är snygg att se på?
Se bara på schäfrarna, Labbar, Golden, Settrarna osv, här har man förstört hela raser p.g.a sin vilja att avla fram "snygga2 (=mer extrema) hundar.

Sen att jag inte tycker att utställningsvarianten på varken grey eller saluki är snyggare är en annan femma (smaksak).

:bow:

*tiiiiio*

Fast jag tycker faktiskt att vi köpare har minst lika stort ansvar som uppfödarna. Efterfrågas inte utställningsvarianter så går det inte att föda upp dessa hundar för uppfödarna kan inte sitta med alla hundar själva om de inte blir sålda. Jag tycker det är sorgligt att vi ska behöva avla fram utställningsvarianter på alla raser, den arbetande varianteń är ju i princip alltid sundare och mer lik ursprungsrasen. Jag ser över huvud taget inget behov av utställningsvarianter, är det inte viktigare med en väl fungerande hund än en hund som bara är snygg att se på?
Se bara på schäfrarna, Labbar, Golden, Settrarna osv, här har man förstört hela raser p.g.a sin vilja att avla fram "snygga2 (=mer extrema) hundar.

Sen att jag inte tycker att utställningsvarianten på varken grey eller saluki är snyggare är en annan femma (smaksak).

Ja visst har vi det, men som sagt saluki utställnigs varianten är inte sönder avlad den kan springa ochså som en vanlig saluki. Men jag skulle inte heller köpa en hund fast det va utställnings variant om det hade gått så långt så den mådde dåligt av det.

Sen att jag just valde den utställning varianten är att den är mer elegant en den "vanliga" salukin sen att jag håller nästan enbart på med utställning.

Fast prioriteten måste väl ändå ALLTID ligga med hundens hälsa i fokus? Vi vet ju vad för mkt typad avel har inneburit både i katt- och hundvärlden och jag tycker det är en skrämmande utveckling. Salukin har hållit sig sund, fantastiskt, stark och graciös i tusentals år p.g.a. att ingen har försökt förändra den.

Jo, du som privatperson KAN förändra, genom att läsa på och vara intresserad av föräldradjurens hälsa, du kan alltid påverka avelns inriktning genom efterfrågan! :)

Ja men nu anser jag inte att den utställnigs varianten av salukin är osund, för dom kan springa Lc och sånt som vilekn annan saluki.

Och visst om det nu skulle gå alldelles till överdrift så hunden skulle må dåligt av det skulle jag inte skaffat en sån saluki! men dit har vi inte kommit och jag hoppas vi aldrig gör det heller

Ja visst har vi det, men som sagt saluki utställnigs varianten är inte sönder avlad den kan springa ochså som en vanlig saluki. Men jag skulle inte heller köpa en hund fast det va utställnings variant om det hade gått så långt så den mådde dåligt av det.

Sen att jag just valde den utställning varianten är att den är mer elegant en den "vanliga" salukin sen att jag håller nästan enbart på med utställning.

Jag är inte så insatt i just saluki så jag känner att jag inte kan lägga mig i allt för mycket hur hundarna ser ut idag, men aveln börjar ju alltid någonstans och en mer extrem exteriör tenderar ofta att bli MER extrem. Innom bara några år kan man ha fått fram ännu "värre" hundar och tillslut får vi hälsoproblem som faktiskt aldrig funnits på saluki. Jag tycker man ska ta sig en tankeställare på VAD det är man tycker är snyggt.
Jag tycker det är vansinnigt snyggt med en rejält musklad vinthund som sträcker ut i toksnabb galopp på ett öppet fält... D.v.s. en hund som gör det som den gjort och haft som specialite i många hundra (tom tusen) år!

Man måste tänka ett steg till -om dagens showhundar skiljer sig så här mycket från den ursprungliga rasen, hur mycket skiljer sig då morgondagens hund och vad får vi i slutänden? Se bara på schäferräkorna, de kom säkert heller inte över en natt, någonstans börjar det gå "snett".

Jag är inte så insatt i just saluki så jag känner att jag inte kan lägga mig i allt för mycket hur hundarna ser ut idag, men aveln börjar ju alltid någonstans och en mer extrem exteriör tenderar ofta att bli MER extrem. Innom bara några år kan man ha fått fram ännu "värre" hundar och tillslut får vi hälsoproblem som faktiskt aldrig funnits på saluki. Jag tycker man ska ta sig en tankeställare på VAD det är man tycker är snyggt.
Jag tycker det är vansinnigt snyggt med en rejält musklad vinthund som sträcker ut i toksnabb galopp på ett öppet fält... D.v.s. en hund som gör det som den gjort och haft som specialite i många hundra (tom tusen) år!

Man måste tänka ett steg till -om dagens showhundar skiljer sig så här mycket från den ursprungliga rasen, hur mycket skiljer sig då morgondagens hund och vad får vi i slutänden? Se bara på schäferräkorna, de kom säkert heller inte över en natt, någonstans börjar det gå "snett".

Ne men det finns ju nu utställningsalukisar som lyckat bra i Lc det dom är gjord för och om dom nu skulle vart så fel skapade hade inte det gått. Sen tycker jag verkligen uppfödarna ska tänka på att det inte blir för mycket av allt och inte släpper efter gränserna för mycket.

Ne sen om salukin skulle bli ett fall som utställnings schäfern skulle jag aldrig skaffat en och jag hoppas verkligen att det aldrig kommer så långt.

Och jag har verkligen tänkt till med när jag skaffade utställnings saluki för jag kollat läst mycket och jag anser inte att dom är osund.

:bow:

Det hade varit så underbart om man hade börjat med att tex HD-röntga saluki oftare... För som det är nu så är det inte många som är det (bara 51 eller 53 på 18 år), men de enda som haft c-höft har varit från kennel som avlar på just show-saluki... Det hade varit intressant att se om det finns hd-fel på "vanliga saluki" också. (och för den som undrar, ja, jag kommer röntga Wahidah när hon blir tillräckligt gammal, bara för att jag är nyfiken)

Fast LC tycker jag inte att man kan jämföra med vad en saluki verkligen är gjord för. Salukis är ju uthålliga hundar som kan springa länge och förfölja ett djur i extrema klimat...
Om vi säger såhär då: Är det verkligen rätt att ändra en ras exteriör(ganska mycket också) på väldigt kort tid bara för att vi tycker att det är snyggt? Salukin är ju faktiskt en av de allra äldsta raserna som har sett ut på samma vis hur länge som helst och de ser ju ut så av en anledning...

Fast LC tycker jag inte att man kan jämföra med vad en saluki verkligen är gjord för. Salukis är ju uthålliga hundar som kan springa länge och förfölja ett djur i extrema klimat...
Om vi säger såhär då: Är det verkligen rätt att ändra en ras exteriör(ganska mycket också) på väldigt kort tid bara för att vi tycker att det är snyggt? Salukin är ju faktiskt en av de allra äldsta raserna som har sett ut på samma vis hur länge som helst och de ser ju ut så av en anledning...

Ne men man har väl inte saluki till samma sak heller nu? det är väl aldrig man låter en hund jaga hela dagarna som dom är van?

Allt utvecklas så jag tycker det inte är fel att ändra på saker. För då är det ju få hundar som är riktiga om dom aldrig ska få ha ändra från sitt ursprung.

Ja men nu anser jag inte att den utställnigs varianten av salukin är osund, för dom kan springa Lc och sånt som vilekn annan saluki.

Och visst om det nu skulle gå alldelles till överdrift så hunden skulle må dåligt av det skulle jag inte skaffat en sån saluki! men dit har vi inte kommit och jag hoppas vi aldrig gör det heller

Fast varför ändra på ett (av naturen) vinnande koncept?
Varför förändra en ras man älskar?

Jag kan bara hålla med! Det måste gå att hitta en ras bland alla hundra som passar från början, utan förändring. Tycker det är hemskt att vi ska ta mandat på att börja ändra och förstöra något som tagit naturen hundratals år att göra perfekt.

Ja nu är det ju inte så att jag ändrat den, men jag har inge emot att dom ändrat den, för jag tycker den showande salukin är mycket mer elegant, och man har väl avel för att kunna utveckal med?

Sen tycker jag den gammla ska vara kvar med så man själv får välja vilken man vill ha.

Men har man gjort detsamma med kullsyskon..? :grin:

Ne, men det betyder inte att dom har det. Den andra kan lika gärna ha A.

Och efter som det är bara 50stycken som har kollat upp så får ju nästan alla tänka så? För om man har en hund som har ingen kollad i sin släkt så kan ju lika gärna den hunden ha det.

Måste bryta in i diskussionen lite och slänga upp några bilder på dagens lek med en Saluki:D
Tyvärr var det dåligt ljus och fotografen hade vaknat på fel sida så bilderna är kassa och suddiga men hundarna ser glada ut i alla fall. Motiven är lurchern Kirsty och salukin Nemo:

beskuren.png

beskuren5.png

beskuren4.png

beskuren3.png

beskuren2.png

Är man ansvarsfull så röntgar man då de syskon som man tänkt para för att försäkra sig om att de inte har HD-fel.

"Och efter som det är bara 50stycken som har kollat upp så får ju nästan alla tänka så? För om man har en hund som har ingen kollad i sin släkt så kan ju lika gärna den hunden ha det."
Jag har redan skrivit att jag tycker att det hade varit underbart om fler skulle kolla sina salukis. Gärna alla.

Ne, men det betyder inte att dom har det. Den andra kan lika gärna ha A.

Och efter som det är bara 50stycken som har kollat upp så får ju nästan alla tänka så? För om man har en hund som har ingen kollad i sin släkt så kan ju lika gärna den hunden ha det.

Men hd är ju ärftligt. Upptäcker man hd tycker jag att samtliga, åtminstone helsyskon, ska tas ur avel, oavsett hd-status. Nu är ju salukin en så pass stor ras så man faktiskt "har råd" att bara avla på perfekta djur.

Är man ansvarsfull så röntgar man då de syskon som man tänkt para för att försäkra sig om att de inte har HD-fel.

"Och efter som det är bara 50stycken som har kollat upp så får ju nästan alla tänka så? För om man har en hund som har ingen kollad i sin släkt så kan ju lika gärna den hunden ha det."
Jag har redan skrivit att jag tycker att det hade varit underbart om fler skulle kolla sina salukis. Gärna alla.

Ja men isf om man nu ska vara ansvarfull så ska man Hd kolla alla sinna hundar med för att va säker på att man inte avlar på hundar med HD-fel.

För kan ju va lika stor riks att man själv har det då i sin kennel speciellt om man anväder sig av egna hanar med och inte hanar utifrån. För då om man få fel på sina hundar sen avlar i samma hela tiden så är det ju större risk att man får det i hela sin kennel sen.

Men hd är ju ärftligt. Upptäcker man hd tycker jag att samtliga, åtminstone helsyskon, ska tas ur avel, oavsett hd-status. Nu är ju salukin en så pass stor ras så man faktiskt "har råd" att bara avla på perfekta djur.

Ja men sen är det ju så att det är så få som kollar sina hundar så hur ska man veta att det inte är ett stort problem i avlen?

Och sen tiken som har C-höfter är ju faktist vlad på den "Normala" salukin, så det betyder ju inte nu att det är utställnings varianten som har fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka