VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Ja men sen är det ju så att det är så få som kollar sina hundar så hur ska man veta att det inte är ett stort problem i avlen?
Man får väl börja kolla helt enkelt. Personligen skulle jag aldrig avla på en hund utan känd hd-status, det är en så viktig del på hunden så den tycker jag man kan kräva att den ska funka.

Man får väl börja kolla helt enkelt. Personligen skulle jag aldrig avla på en hund utan känd hd-status, det är en så viktig del på hunden så den tycker jag man kan kräva att den ska funka.

Okay men nu är det så att det inte gör det innom salukin, och kennlen som jag har helt fungernade hundar utan problem. Så då bryr jag mig inte i det, men om jag nu skulle ha en tygre ras eller ras som har stora problem med som när vi haft schäfer så vill jag alltid ha det.

Men alla tycker olika och det är väll vi människor gjord för att göra.

Menar du att det är ok med hd om hunden är lätt och inte lider av det? Stötte på samma resonemang i finland när vi var där och hämtade basenjivalp, de tyckte att det kunde vara ok att avla på C-höfter eftersom det var så lätta hundar så de skulle aldrig lida av en C-höft och visst, detä r säkert sant, men vad är nästa lilla steg man tillåter?

Menar du att det är ok med hd om hunden är lätt och inte lider av det? Stötte på samma resonemang i finland när vi var där och hämtade basenjivalp, de tyckte att det kunde vara ok att avla på C-höfter eftersom det var så lätta hundar så de skulle aldrig lida av en C-höft och visst, detä r säkert sant, men vad är nästa lilla steg man tillåter?

Ne men nu är det så man inte Hd tesar salukin. Och jag tro som sagt att det inte är nå problem heller innom salukin så just därför bryr jag mig inte om föräldrana är Hd testad el inte.

delvis kl

Intressant läsning för mig som är ganska ny i den här debatten om salukins (och andra rasers utveckling). Jag uppskattar verkligen ni som tar er tid att skriva detaljerat och förklara era åsikter. :)

Såhär i efterhand (när jag nu redan som ni vet sitter med en fantastisk saluki här hemma) kan jag tänka att jag borde ha satt mig in bättre i de olika "varianter" av rasen som olika uppfödare avlar på. Det fanns ingen noggrann tanke eller planering från vilka linjer jag ville ha en valp ifrån. Det enda jag visste var att jag ville ha en frisk och trevlig hund. Spontant så tilltalades jag av Faizas föräldrars (och även andra släktingars) utseende, jag tyckte att de såg välproportionerliga och harmoniska ut. Men hur väl de stämde överrens med den ursprungliga salukitypen kunde jag inte bedöma.

Jag tycker det är synd att raser överhuvudtaget ska delas upp i två varianter, jag tycker som flera redan nämnt att utseendet skall hänga ihop med funktionsduglighet och att man ska sträva efter att bevara raser. Samtidigt tror jag också att det är svårt att undvika att en ras förändras ö.h.t.

Salukin används inte i västvärlden till det den ursprungligen är avlad för och det i sig tror jag gör det svårt att helt och hållet bevara rasen som den alltid varit, även om det är det man skulle vilja.

Senast ändrad av en moderator:

Ja som sagt det ör ju svår behålla en ras lika årtionde efter årtionde, och det som beror mest på att hundar utvecklas mer och mer är ju mycket med för att nu vet folk vad man vill ha för hund och avlar sig fram till det, sen att det blir mer utställnings varianter av varje ras har ju också med att göra att utställning växer och man försöker då avla fram en hund som ska kunna gå och visa upp sig så bra som möjligt i ringen.

Salukin används inte i västvärlden till det den ursprungligen är avlad för och det i sig tror jag gör det svårt att helt och hållet bevara rasen som den alltid varit, även om det är det man skulle vilja.

Fast det är skillnad på att inte kunna behålla rasen i dess ursprungliga skick och att medvetet avla på mer extrema vinklar för att man tycker att det är snyggare.. Det man gör med saluki (och många andra raser, däribland greyhound som jag själv egentligen är mer intresserad av) är högst medvetet och jag tycker "utvecklingen" går skrämmande fort.

Om man går in på den amerikanska statistiken
http://www.offa.org/stats.html#breed

så ser man att endast 1,6% av de röntgade Salukisarna hade ett resultat som avvek från det normala. Man kan fråga sig om det verkligen finns anledning att röntga alla Saluki när frekvensen är så låg.

Enligt samma statistik är det oerhört mycket större anledning att göra sköldkörteltest eftersom hela 7,7% av haft dåliga resultat, endast 80% perfekta resultat och sen är det väl några procent som ligger i gråzon när det gäller testresultaten.

Afghaner har enligt samma källa 93,8% normala höfter, 67,2% normala sköldkörteltest, 93,7% normala armbågar

Borzoi har 98,2% normala höfter, 97% normala armbågar, 96,3% normala hjärtan, 77,4% normala sköldkörtlar

Greyhound, 97,3% normala höfter, 74,2% normala sköldkörtlar

Italiensk vinthund 100% normala höfter ! Patella 96,7% normal, 78,7% normala sköldkörtlar

Silken Windhounds (bara en 1 registrerad HD-röntgen, vilken var bra, mina svenska HD-resultat finns inte med, samtliga mina som jag har röntgat har A-höfter),hjärtan 96,6% normala, 82,3% normala sköldkörtlar

Whippet 98,4% normala höfter, 96,6% normala hjärtan, 86,4% normala sköldkörtlar

Jag tog inte med raser med bara ett fåtal testade hundar.

Observera att de "icke-normala" resultaten inte är specificerade i gradering.

Så om en normal höft avser ungefär vårat A, så kanske nästan alla "icke-normala" höfter avser B. Det framgår inte av statistiken.

Ska man lägga pengar på tester på vinthundar så är sköldkörteltest det mest uppenbara.

Tack:bow: Ja, han var en stilig herre, tyvärr visste han om det, trodde att han ägde världen (mitt fel:cry: ) och blev dödad pga sin kaxighet.

Jag jobbade i ett stort stall och han trodde han var herre på täppan, fick ha munkorg på honom. Jag hade krävt det att stallägaren att ha det på sina oxå om jag skulle jobba där, men det blev inte så.... En dag hade han lekt med en häst, gick och lade sig för att vila och två hundar, mor och son, gick till attack när han sov, och slet upp mat- och luftstrupe:cry:

Om man går in på den amerikanska statistiken
http://www.offa.org/stats.html#breed

så ser man att endast 1,6% av de röntgade Salukisarna hade ett resultat som avvek från det normala. Man kan fråga sig om det verkligen finns anledning att röntga alla Saluki när frekvensen är så låg.
.

Att röntga alla håller jag med dig om att nog inte behövs, inte i nuläget, MEN någonstans börjar allt. Varför inte röntga alla som ska användas i avel så att man vet att iaf de djur man avlar på är fria. (och ja, jag tycker att man ska kolla hjärtan och annat som är "vanliga" fel)

Ne men nu är det så man inte Hd tesar salukin. Och jag tro som sagt att det inte är nå problem heller innom salukin så just därför bryr jag mig inte om föräldrana är Hd testad el inte.

Fast jag tycker att Haukurs tanke är klok och relevant ändå. Visserligen är vinthundar friska - kanske framförallt när det gäller hd och ad - men vinthunden ökar i popularitet hela tiden. Den italienska vinthunden har blivit populär de senaste åren, och saluki har ökat explosionsartat. När andra raser har ökat snabbt så har defekter smugit sig in (se t.ex. PRA på kineserna). Jag tycker därför att det är klokt att röntga och ögonlysa för att mota Olle i grind (vilket många uppfödare har börjat göra).

Jag tycker därför att det är klokt att röntga och ögonlysa för att mota Olle i grind (vilket många uppfödare har börjat göra).

Håller med. Att uppfödare faktiskt börjat göra det tycker jag är underbart. Det har även varit en del diskussioner om det här i forumet på salukiringens hemsida. :)
Något jag blev glad över är att hundarna i den enda parningsnotis (från Sverige) som finns ute nu, är kollade på alla möjliga sätt.
Hanen: HD, AD och knän ua, blodgivare och meriter inom både utställning och LC.
Tiken: HD, AD och knän ua och meriter inom både utställning och LC.
Jag vet inte om jag någonsin sett det i en parningsnotis innan.

Fast det är skillnad på att inte kunna behålla rasen i dess ursprungliga skick och att medvetet avla på mer extrema vinklar för att man tycker att det är snyggare.. Det man gör med saluki (och många andra raser, däribland greyhound som jag själv egentligen är mer intresserad av) är högst medvetet och jag tycker "utvecklingen" går skrämmande fort.

Jo, detta håller jag absolut med om. Jag ser själv ingen mening med att avla på rena utställningshundar och visst förändras raser otroligt mycket snabbare pga medveten avel på nya typer av hundar, jämfört med den lilla förändring som sker till följd av annan miljö och delvis andra användningsområden.

Jag jobbade i ett stort stall och han trodde han var herre på täppan, fick ha munkorg på honom. Jag hade krävt det att stallägaren att ha det på sina oxå om jag skulle jobba där, men det blev inte så.... En dag hade han lekt med en häst, gick och lade sig för att vila och två hundar, mor och son, gick till attack när han sov, och slet upp mat- och luftstrupe:cry:

usch så hemskt:cry:

Ja men varför skulle hunden nu må dålig av att ha mer vinlar en normalt? det hindrar ju inte den från att springa ändå, sen kanske att det inte kan hålla på springa på jakt en hel sak är ju inte säkert, men det gör ju inte heller hundarna nu för tiden.

Fast jag tycker att Haukurs tanke är klok och relevant ändå. Visserligen är vinthundar friska - kanske framförallt när det gäller hd och ad - men vinthunden ökar i popularitet hela tiden. Den italienska vinthunden har blivit populär de senaste åren, och saluki har ökat explosionsartat. När andra raser har ökat snabbt så har defekter smugit sig in (se t.ex. PRA på kineserna). Jag tycker därför att det är klokt att röntga och ögonlysa för att mota Olle i grind (vilket många uppfödare har börjat göra).

Ja men så länge det inte finns nå måste på att hd kolla sina hundar så är det få som komma göra det med.

Och sen nu som vissa komma på peka är ju att utställnings salukin inte komma kunna springa riktigt i framtiden pga deras utveckling, Men varför gör man inte så att alla hundar som ska gå i avel MÅSTE ha Lc-licens? Iaf att den måste ha Licensen för att blir champion

Ungefäör som vissa raser måste ha jakt meriter osv..

Då går det ju bevisa så med att hunden kan springa fast den är utställnings varianten.

Men varför gör man inte så att alla hundar som ska gå i avel MÅSTE ha Lc-licens? Iaf att den måste ha Licensen för att blir champion

Ungefäör som vissa raser måste ha jakt meriter osv..

Då går det ju bevisa så med att hunden kan springa fast den är utställnings varianten.

Det finns vissa som vill ha det så och vissa vill absolut inte ha det så då de anser att "lure corusing är onödigt och inte bra för någonting".
Sålänge de sistnämnda inte ändrar åsikt lär det bli svårt att få igenom någon förändring.

Jag tycker att det skulle vara jättebra, men, jag vill dra det längre och vill att hunden ska ha i alla fall ett godkänt lopp på tävling.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka