Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)
Om man går in på den amerikanska statistiken
http://www.offa.org/stats.html#breed
så ser man att endast 1,6% av de röntgade Salukisarna hade ett resultat som avvek från det normala. Man kan fråga sig om det verkligen finns anledning att röntga alla Saluki när frekvensen är så låg.
Enligt samma statistik är det oerhört mycket större anledning att göra sköldkörteltest eftersom hela 7,7% av haft dåliga resultat, endast 80% perfekta resultat och sen är det väl några procent som ligger i gråzon när det gäller testresultaten.
Afghaner har enligt samma källa 93,8% normala höfter, 67,2% normala sköldkörteltest, 93,7% normala armbågar
Borzoi har 98,2% normala höfter, 97% normala armbågar, 96,3% normala hjärtan, 77,4% normala sköldkörtlar
Greyhound, 97,3% normala höfter, 74,2% normala sköldkörtlar
Italiensk vinthund 100% normala höfter ! Patella 96,7% normal, 78,7% normala sköldkörtlar
Silken Windhounds (bara en 1 registrerad HD-röntgen, vilken var bra, mina svenska HD-resultat finns inte med, samtliga mina som jag har röntgat har A-höfter),hjärtan 96,6% normala, 82,3% normala sköldkörtlar
Whippet 98,4% normala höfter, 96,6% normala hjärtan, 86,4% normala sköldkörtlar
Jag tog inte med raser med bara ett fåtal testade hundar.
Observera att de "icke-normala" resultaten inte är specificerade i gradering.
Så om en normal höft avser ungefär vårat A, så kanske nästan alla "icke-normala" höfter avser B. Det framgår inte av statistiken.
Ska man lägga pengar på tester på vinthundar så är sköldkörteltest det mest uppenbara.
Man får väl börja kolla helt enkelt. Personligen skulle jag aldrig avla på en hund utan känd hd-status, det är en så viktig del på hunden så den tycker jag man kan kräva att den ska funka.