VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

ptttssss!!

min blir kallad både saluki/afghan/greyhound/collie

så om du ha svårt välja...

såklart du ska ha en borzoi, börjar bli så många salukis härinne:angel:

DSC_0629.jpg
[/IMG]

titta på sida 30 för kropps-bilder;)

ptttssss!!

min blir kallad både saluki/afghan/greyhound/collie

så om du ha svårt välja...

såklart du ska ha en borzoi, börjar bli så många salukis härinne:angel:

DSC_0629.jpg
[/IMG]

titta på sida 30 för kropps-bilder;)

Jag jobbar som veterinärassistent (mamaledig just nu men...) och har träffat ngra borzoi o dem har verkligen varit skittrevlig ja, helt underbara, enda e deras päls, fäller dem mkt?? Det e ju bra "fällhår", det tussar ju sig iaf.....mm tur man har tid att fundera på vilken av vinthundarna det ska bli.....

Vad är det du gillar med whippar och vad är det du gillar med salukis, mer än utseendet då?
Mentalt är det ju rätt stor skillnad på dem ;)

Bilder på mina salukis orkar jag inte slänga in nu, men det finns trettioelvatusen här på buke om man kollar bildtrådar och här i den här tråden :D

Kul att du fått sug på salukis! :) Mitt tips är att besöka uppfödare och utställningar och bestämma om det är whipp eller saluki som passar dig bäst, eftersom det är samma rasgrupp finns många gemensamma utställningar där du kan träffa individer från båda raserna samtidigt! :)

Det finns ett, tyvärr inte så välbesökt salukiforum: http://saluki.forum24.se/
samt ett lite mer frekventerat vinthundsforum:
http://www.vinthund.net/
där finns underavdelningar för alla vinthundsraser.

Om du vill kan jag PM:a dig min bloggadress, där finns fler bider på min Yazid.

Annars kan du ju hitta alla uppfödare samt många personliga hemsidor via rasklubbens hemsida:
http://www.saluki.se

*kl*

Idag har jag köpt en bilbältessele till Yazid! :) Så nu åker han säkert i bilen, känns jättebra!
Vidare köpte jag även en pimpsten så jag har försiktigt tagit bort den värsta valppälsen från bröstkorgen inför morgondagen.
Så, wish us luck! :D

Kul att du fått sug på salukis! :) Mitt tips är att besöka uppfödare och utställningar och bestämma om det är whipp eller saluki som passar dig bäst, eftersom det är samma rasgrupp finns många gemensamma utställningar där du kan träffa individer från båda raserna samtidigt! :)

Jag vill tillägga: Besök lure coursing träningar och tävlingar.. Att bilda sin uppfattning om hur en ras är genom att se den enbart på utställning är ingenting jag någonsin skulle vilja rekommendera...

Och Niangi, inte för att förstöra din lycka, men kolla det här klippet på när de testar "bilsele".
http://www.adac.de/adactv/test_technik/Tiertransporte.asp?ComponentID=213764&SourcePageID=213582

(ursäkta om jag låter överdrivet bitter i det här inlägget)

Senast ändrad:

kl

Gaah! Nu har Faiza just tuggat sönder mina älsklingshörlurar! :devil: Så det var bara att beställa ett par likadana direkt.

Alltså, jag visste egentligen att det skulle hända någon gång, men det konstiga är att hon låter bli dem så länge jag lägger dem där de brukar vara (vilket iof ofta inte är precis framför nosen, men hon skulle lätt nå dem). Men den här gången lämnade jag dem obevakade i sängen i kanske två minuter (och hon var inte ens i rummet). :cool:

Åhh...*sur* Varför är man så dum?

Fritte: Så himla sött med Idefix och kaninen ihop! De passar tillsammans.

Niangi: Stort lycka till och ha det så roligt!

Haha :D jag vet så väl hur det där känns!
Vet du om att t.o.m. Zala tuggar på hörlurar?
Hon tuggar ALDRIG på någonting - förutom just hörlurar. Min älsklingshörlurar är som tur är extremt tåliga, för en gång när hon var skendräktig och dum ansåg hon att de var roligare att tugga på än hennes tuggben. De har fortfarande extremt tydliga märken efter det. Hon har även tuggat sönder ett headset till min gamla mobil och häromdagen låg hon och drog lite förstrött i sladden till mitt nya, jättefina headset till nya mobilen. Dagen efter insåg jag att det börjat glappa till ena hörsnäckan, så det är bara att fixa nytt. :rofl:
Dock är hon så söt när hon tuggar på hörlurar att jag inte kan bli sur på henne :angel:
(Den hunden kan tamigfan göra vad som helst och jag sitter bara och säger "Åh, titta vad SÖT hon är!")

haha, ja hörlurar (särskilt sådana som sitter inne i örat) verkar vara absolut oemotståndligt! Faiza tuggar annars nästan inte alls på sådant som är förbjudet numera...

Ja, det är svårt att skälla när de är söta, fast det syns så väl på Faiza att hon vet att hon inte får, och dessutom blir jag egentligen mest arg på mig själv så jag måste skrika lite. :angel:

Jag tror trots allt det är bättre med än utan... Sen har jag nog inte samma märke.

Vad är det du gillar med whippar och vad är det du gillar med salukis, mer än utseendet då?
Mentalt är det ju rätt stor skillnad på dem ;)

Bilder på mina salukis orkar jag inte slänga in nu, men det finns trettioelvatusen här på buke om man kollar bildtrådar och här i den här tråden :D

Hmm, ja har ju träffat fler whippar o "vet" mer om dem, har alltid gillat det coola vinthunds temperamentet, dem kan stänga av men sen även vara på.....
Vet ej så mkt om salukin i nu...merän att dem kan vara mkt påhittiga som unga, visst det har jag hlrt om whippet unghundar oxå så, men.....

Det lutar en del åt whippet iom dem ej är så jätte stora.....

Får fundera vidare!!

Lite OT, men såg en italiensk vinthund för första gången igår. En hane, troligen ung sådan, som försökte få igång en jack russel genom att skälla ut honom ;) . Har aldrig hört en vinthund skälla innan, så trodde inte det gick :D *lite ironisk*

Men söt var den lilla vinthunden :) Fast skulle ALDRIG få en sån för mannen ;)

Haha :D Nog kan de skälla alltid, även om det inte brukar ske allt för ofta.
Min lillskrutta skäller då och då.. Borde ha det fångat på något videoklipp t.o.m...

*kl*

Nu är vi tillbaka från Tånga Hed! Stackars Yazid spydde på vägen och vi hade lite bråttom dit så vi kom direkt in för att bänka oss vid ringen. Hade med far min och greyhounden Vivan som sällskap till honom.

Det gick väl sådär, men troligtvis p.g.a att vi inte övat så mkt, Yazid känner sig lite strypt av kopplet och harklar sig lite men han är jätteduktig på att ställa upp sig.
Lyckligtvis fick vi hjälp av Yazids pappas snälla uppfödare som visade honom åt mig! :) Utan henne hade vi nog åkt rakt ut... ;)
Yazid kom sist av 4 valpar, två Baklava först tror jag och en Djelal. Samtliga fick HP, så även Yazid.
Han fick dock väldigt fin kritik, inga anmärkningar alls:

"Lovely head, good ear set, lovely type, proper angulation, good topline"

...så det är vi väldigt nöjda med! :)

Sen så träffade vi massa trevliga salukimänniskor, bl.a. en kvinna som kände vår familjs gamla salukiuppfödare väl, vi satt jämter varann och pratade massa om gamla Ibinoreshundar! :)
Och Y fick förstås träffa sin far, Adabi, som vann sin klass och kom trea av hanarna.

Jadu, jag har väl redan sagt vad jag kan säga om det där? :p och nu när ni har fått debuten avklarad är det bara att ta sig upp till Lövudden ;)

Jag har beslutsångest! Nu har jag anmält båda damerna till Lövudden, till söndagen när SvVK arrangerar.
MEN, jag funderar på att anmäla till SvSR-utställningen på lördagen också... Det är samma domare, så om de gillar mina damer så är det ju rätt trevligt :angel: Dessutom är SvSR-utställningen faktiskt officiell i år...
MEN, jag är inte med i SvSR, så det skulle bli dyrt att anmäla. 250 för medlemskap, ca 3-400 i anmälningsavgifter och övernattning för ca 300 spänn. (kan nog iof dela rum på vandrarhem med någon och komma undan med halva kostnaden)
Det blir alltså ca 800 spänn extra bara för en dag. 800 spänn är mat i två månader för mina damer...
Zala är redan SUCH så hon ställs ju "bara för skojs skull" och Wahidah kommer precis ha kommit upp i unghundsklass, så jag tvivlar på att det kommer gå strålande för henne, framförallt eftersom hon är så seg i utvecklingen... Samtidigt är det sommarens enda utställning för oss och det brukar vara roliga aktiviteter under lördagkvällen och jag kommer ju känna "alla" som är där så det blir ju fullt av vänner överallt.

Hur ska jag göra?! :confused:
Jag har ju inte direkt gott om pengar nu...

Du kan ju alltid åka dit på lördagen för umgänget men bara ställa söndagen?

Funderar på det. Men då kommer jag verkligen ångra att jag inte ställde... :crazy:

Tur att jag inte har 12.000 kronor annars hade jag tingat den här italienska vinthunden med en gång. Så ruskigt söt :wub: och ändå är den inte mer än nyfödd :wub:

Isabella med vita tecken, så fruuuuktansvärt söt :D

Visst är det tur att man inte har pengar ibland! Gud vet hur många söta hundar man haft hemma om man haft råd...

Förresten, det här blir en saluki-dejting-vecka för mig :D
På torsdag ska vi träffa två stiliga grågrizzle-hanar och någon gång i helgen ska vi träffa Zalas son (från förra kullen) och hans flockkamrat :D
Jag lovar, kameran ska med på båda träffarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka