VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

kl

Igår var Glimma och jag på vår första LC-träning! Och fasen vad kul det var! :D

Var rätt mycket folk där, iaf 20-30 hundar. Mest whippets såklart, några salukis och afghaner, en greyhound, en basenji (som jag aldrig såg springa, synd - dom är ju så läckra!) och två RR(!). Märktes att Glim inte är så himlans van att träffa andra hundar, iaf inte så många på en gång, för oj vad till sig hon blev! Moffade på salukisarna och ville hälsa på precis alla whipparna, helst alla på en gång. Och halva gänget verkade känna henne sen innan, det var mycket 'men är det Glimma, oj vad stor och fin hon har blivit!' :p Massa folk med hundar från samma kennel, bl a hennes ena syster (dom är inte speciellt lika :D).

Lät henne bara springa rakt nu första gången, och det var nog bra det. Det var ju sjukt varmt, och vi fick vänta rätt länge, så hon var rätt seg när det väl var dags att springa. Men hon fattade direkt vad som gällde och sprang jättefint :bump: Så nästa gång ska hon få prova på att springa bana!

Sov gott resten av kvällen gjorde hon iaf ;)
-IMG_5003%20(Medium).JPG

Åh, underbart! :D

Jag längtar som en tok till i augusti nu. Eller ja, jag vet egentligen inte vad jag längtar till nu.
I helgen får jag troligtvis fint borzoibesök :D
Om någon vecka kommer en vän med basenji hem till mig och stannar i en vecka.
Sedan är det nästan dags för utställningen.
Efter det ska jag nog raka vägen upp till kenneln och alla älskade hundar där :bump:
De ringde från kenneln senast imorse för att försäkra sig om att jag verkligen kunde komma upp eftersom de ska iväg på bröllop och allt vad det var. Det blir alltså till att bo i ett hus fullt av fina salukis i 4 veckor. Hur ska man stå ut? :angel:
Dessutom, under de veckorna bör det kunna bli en hel del LC-träning, så jag hoppas att Wahidah ska få två licenslopp klara, så att vi kan ta licens så fort som möjligt efter att hon blivit 18 månader... Nästa år vill jag tävla :D

Varför går tiden så långsamt? :mad:

Ja det låter ju för hemskt, att bo i ett hus fullt med salukis ;)

Hur är det med LC-träningar i stockholm/uppsala-trakten egentligen (och göteborg för den delen, vet ju inte riktigt vart jag kommer hamna i höst)? Har fått intrycket av att det är mer drag i norr? Här i sundsvall verkar det vara ganska många som håller på, och det har varit hyfsat gott om träningar tycker jag. Mer än det varit i länen runt om iaf.

I Stockholm är det oftast träningar varannan vecka under tiden som de håller på (m.a.o. under sommarhalvåren med undantag för litet sommaruppehåll...).
Dock är det enorm press på de träningspassen, för det är MÅNGA hundar och få funktionärer.
"Uppe i norr" (där jag varit) är det ungefär lika många träningspass, men betydligt färre hundar.
I Sthlm hinner hundarna springa ett lopp var, KANSKE 2.
I norr hinner de springa två gånger var, ibland hinner vissa 3.
Det är visserligen bara "ett lopp hit och dit", men det kan spela stor roll ändå, i alla fall om man har hund utan licens som man vill ha licens till.

Okej, så man får se till att hålla sig i norrland under sommarhalvåret om man vill träna alltså ;)

Brukar man kunna få välja om man vill köra bara raka lopp eller är det mest 'riktig'
LC som gäller på de flesta ställen? Här verkar det vara rätt många som vill låta sina springa rakt när de väl har sin licens (för att hundarna inte ska lära sig att börja gena och lista ut banan), så dom körde alla som ville köra rakt först, och sen bana. Men jag vet inte om det var nåt speciellt för den här klubben eller om man brukar göra så?

Ungefär så ja :p

Jag har inte varit på träning i Sthlm faktiskt (bara hört hur det är av en vän som varit på en del träningar) men i norr har det i alla fall inte varit några som helst problem om man vill låta dem springa rakt. Det är ju nästan bättre om man skulle vilja det eftersom det tar mindre tid att dra ut trasan då :D

Har varit och tittat på LC träningen i Norsborg några gr. Jag har inte sett några raklopp, men å andra sidan så vet jag inte om någon frågat om dom fått.

Det kunde ju vara kul med Buke-träff. Vilken dag, lördag eller söndag? Samt var, området är ju ganska stort, och vilken tid? Av mina damer är ju den ena nerklippt för när hon kom till mig så hade hon blivit klippt här och där och såg inte riktigt klok ut men den andra är fullpälsad, den vetskapen kanske gör oss lättare att känna igen.

Jag är bara där på söndagen, så att ta det den dagen underlättar iaf för mig :angel:

Jag vet inte när jag kommer vara där, vilken tid jag ska vara i ringen eller något sådant än, men vi kan ju checka av sådant när det närmar sig.

Absolut hinner vi checka av, det är ju 3 veckor kvar. Har inte saluki också rasspecial på lördagen? För affarna är den iofs inofficiell men ändå.

Jo, det har de, men jag ska inte på den. (irriternade nog, eftersom den är officiell och det är samma domare som dömer saluki båda dagarna..)

Tack så mycket :laugh:
Kommer du till Lövudden i år?

Här kommer ett sent svar: nej

Jag var sugen på att anmäla till whippetspecialen i Eskilstuna, velade hit och dit och det slutade med att jag missade att anmäla och kom på det måndagen efter.

Hunden har nämligen varit på "kollo" uppe i norr hos mina föräldrar i 1½ månad och lagt på sig lite, han var inte helt hundra att börja med heller tyvärr.

Sen så blir hela tillvaron annorlunda med en liten bebis. Måste fixa nån som vill följa med och hjälpa mig o sådär, jag kan inte bara anmäla och åka. Han ammar mycket fortfarande så jag kan inte lämna honom över natten (tar inte nappflaska heller tyvärr). Jag kommer säkert ångra mig! För sen när jag inte är mammaledig kommer jag säkert aldrig kunna tajma semestern så jag kan åka! Whippetspecialen är nämligen alltid torsdag + fredag.

jag är här inne och smyger och beundrar, har aldrig haft en egen vinthund men vaktat en italiens vinthund ibland :D, har dock en pudel och en cairn är dock hundlös nu men är sugen på en vovve igen. Med allergisk sambo verkar det dock som om det är kört med en vinthund, vilket ör synd, tycker dom verkar vara fantastiska ! Men han tål pudlar *pepparpeppar* , bättre än inget ;)

Ni har verkligen otroligt vackra hundar allihopa!

Kan vara värt att prova hur han tål t.ex. whippet, greyhound och italiensk vinthund. Jag vet en del allergiker som tål dem bra!

Kul att du gillar vinthundarna, men trist att din sambo är allergisk! Har han fått träffa hundar av alla olika typer/raser som är tänkbara? För har man tur så finns det ju någon vinthundsras som han faktiskt tål. Jag vet en som varit riktigt hundallergisk som klarat av mina salukis utan några som helst problem, och jag vet en som snörvlade som en tok när han var hundvakt åt Wahidah, men som har greyhounds och som klarar borzoi.. Det är nog bara att testa sig fram?

Nu leker jag att Wahidah är afghan :p
Hon har snoddar i öronen, precis som afghaner brukar ha!

Min lilla dam har så lång päls på öronen att hon "äter upp dem" när hon äter på annat. När hon får mat så har hon "matmössa", vilket fungerar kanon, men hon är inte överförtjust i den. Har dock kommit på att hon ju faktiskt har tuggben framme hela tiden och då spelar det ju ingen roll om hon har mössa på sig lite snabbt två gånger om dagen eftersom hon har rätt mycket möjlighet att bita av sig öronen resten av dygnet.
Så, nu är det hårsnoddar i öronen som gäller och så får jag se om det fungerar. Hon ser jättelöjlig ut :D

Trist att din sambo är allergiker, det ställer till problem i allmänhet. Vad du/ni skulle kunna testa är afghan. Anledningen är att de badas så ofta vilket minimerar kvalster/ hudavlagringar samt att det mesta av löst hår släpper i bad samt vid kamning och borstning så att det inte finns så mycket löst runt omkring, alltså lite samma anledning som att allergiker ofta klarar pudel samt nakenhundar. Lycka till och hoppas att det fixar sig!:)

Trist att din sambo är allergiker, det ställer till problem i allmänhet. Vad du/ni skulle kunna testa är afghan. Anledningen är att de badas så ofta vilket minimerar kvalster/ hudavlagringar samt att det mesta av löst hår släpper i bad samt vid kamning och borstning så att det inte finns så mycket löst runt omkring, alltså lite samma anledning som att allergiker ofta klarar pudel samt nakenhundar. Lycka till och hoppas att det fixar sig!:)

Jag tänkte säga samma sak. :D Om man tål vissa raser är det väl antagligen inte salivet man är allergisk mot? En kompis till mig är det nämligen. Men afghanerna har annan pälsstruktur än många andra raser, plus att deras täta bad håller dom rena från kvalster osv. Så säg åt honom att stoppa näsan i en afghanpäls någon gång. ;)

*KL*
Har precis blivit ägare till en greyhoundkille, fd. kapplöpare. han är 5 år och så cool men en riktig tjuv i köket ;)
var dessutom och tittade på hundkapplöpning i helgen, fantastiskt spännande! Har alltid trott att hundarna skulle vara mer "på tårna" före start men de flesta var hur lugna som helst. Kommer säkert att bli fler greyhounds hos oss:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka