Vinthundstråden återuppstår!

Nästa finska saluki: Roope :love:
6årig hane. Son till Pirzola i tidigare inlägg, pappan är efter en hane från Syrien och tik från Qatar. Roope är alltså farbror till Assim i förra inlägget.


Roope är världens myspropp. Han ÄLSKAR att bädda som en tok i sängen och sedan lägga sig i ett hav av varma filtar och kuddar. Till Ebrahs stora förtjusning. De två alltså... De låg rygg mot rygg i sängen hur ofta som helst bara för att mysa och njuta av att det äntligen fanns någon mer i huset som hade vettiga prioriteringar i livet.

Han var fantastisk med valparna, otroligt respektfull och vänlig mot mina damer från första sekund och allmänt underbar. Han älskade att komma ut på koppelpromenad och jag såg framför mig hur jag satte på honom en dragsele och gav mig ut på äventyr med honom :rofl: Herregud vad det hade gått snabbt och vad kul vi hade haft det!

_DSC7923c.jpg
 
Nästa finska saluki: Roope :love:
6årig hane. Son till Pirzola i tidigare inlägg, pappan är efter en hane från Syrien och tik från Qatar. Roope är alltså farbror till Assim i förra inlägget.


Roope är världens myspropp. Han ÄLSKAR att bädda som en tok i sängen och sedan lägga sig i ett hav av varma filtar och kuddar. Till Ebrahs stora förtjusning. De två alltså... De låg rygg mot rygg i sängen hur ofta som helst bara för att mysa och njuta av att det äntligen fanns någon mer i huset som hade vettiga prioriteringar i livet.

Han var fantastisk med valparna, otroligt respektfull och vänlig mot mina damer från första sekund och allmänt underbar. Han älskade att komma ut på koppelpromenad och jag såg framför mig hur jag satte på honom en dragsele och gav mig ut på äventyr med honom :rofl: Herregud vad det hade gått snabbt och vad kul vi hade haft det!

Visa bifogad fil 132195
Ha-begär :love1:
 
Jag hade så gärna kidnappat honom :rofl: Vilket är lite intressant, för innan resan till Finland så var han nog den som jag var minst nyfiken på. Jag har inte direkt sett några bilder på honom, inte hört så mycket om honom och tja... Jag visste ju att han fanns men inte mycket mer. Men han var SÅ mysig och gosig och blev till sig av lycka när jag la mig i sängen bredvid honom och Ebrah. Då kunde han trycka sig mot mig och bli kliad på magen, och man verkligen såg på hela honom hur han njöt :heart (och nej, det är inte som att han varit bortglömd eller någonting, alla hundarna i huset bor tillsammans och matte är hemma hela dagarna med dem, han bara älskar närhet ändå). Sa också till matte att om han någon gång ska ha valpar så får hon hojta till. Och så får jag väl hoppas på att faktiskt ha möjlighet då också...
 
Finns det någon avel som använder COO-afghaner i Europa? Typ som man gör med saluki, tar in hundar från ursprungsländerna. Eller är rasen helt enkelt för splittrad?
 
Finns det någon avel som använder COO-afghaner i Europa? Typ som man gör med saluki, tar in hundar från ursprungsländerna. Eller är rasen helt enkelt för splittrad?
Yep, i Finland finns lite och i Tyskland :) Finns några i Sverige men inte uppfödare.
 
Finsk saluki igen :D Här är Risha!
Pappa från Turkiet, mamma från Tyskland men med nästan uteslutande iransk stamtavla.
_DSC8363c.jpg

Risha är en 1årig sötnos som hade precis samma "aura" som min Lily, eller hur man nu ska uttrycka det. De betedde sig så otroligt lika på många sätt, och båda var lite blyga till en början och undrade hur de skulle bete sig med en annan ungdom i huset.

Men så släppte jag ut dem tillsammans på tomten en morgon. De strosade och nosade, funderade och undersökte varandra... och så såg man hur det klickade till i huvudet på dem båda samtidigt! "Va, vänta lite här..! Vi kan ju LEKA!!!" och iväg for dem! :rofl: Herregud vilket tempo de hade och herregud så fint de lekte ihop. Jag vågade knappt titta, för tomten är mer som ett inhägnat skogsparti och de verkade springa i 1000km/h på underlag där jag själv knappt klarade av att gå.

Efter det var de bästa kompisar och hängde ihop även inomhus, Risha visade sina bästa leksaker för Lily och Lily uppskattade att sitta bredvid Risha och spana ut genom det bästa fönstret.

Mot mig var hon också lite blyg i början, men efter bara någon minut slog hon mig hårt med ena tassen och krävde klappar :D Under min vistelse i Finland spenderade vi mycket tid tillsammans och även henne hade jag gärna kidnappat med mig hem. Hon och Lily hade ju varit en dröm tillsammans! (Och ja, även här sa jag till uppfödaren att jag vill ha valp i framtiden om det blir något :angel: )
 
Här har vi en bror till Assim som jag presenterade i tidigare inlägg :D
Den här pojken heter Jamir, och tja, blir ni förvånade när jag säger att även han var supercharmig?
_DSC8224c.jpg
En väldigt energisk ung pojk, otroligt positiv och framåt! Lite otålig ute på tomten eftersom han visste mycket väl att man kunde få springa och leka där. Det i kombination med kyla och elände gjorde att vi tyvärr inte fick någon bild på honom stående. Men fin är han! En annan mycket erfaren salukiägare som var på plats samtidigt ville kidnappa honom, och hon var inte ensam om det :p Innan han gick hem med matte så passade jag såklart på att verkligen klämma och känna på honom, och ge mycket uppskattat rumpkli :D Han hade nog kunnat stå där och få rumpkli i timmar.

Trots att han framförallt på högra bilden ser ganska liten och smal ut så är han en väldigt rejäl och kraftfull saluki. Bara av att känna på honom så fick man intrycket av att han var vrålstark, och med tanke på konstruktionen och energinivån kändes det verkligen som att han skulle kunna springa i evigheter och komma ikapp vilket byte som helst. En otroligt fascinerande saluki som jag längtar efter att träffa igen när det är lite varmare ute.
 
Här har vi en bror till Assim som jag presenterade i tidigare inlägg :D
Den här pojken heter Jamir, och tja, blir ni förvånade när jag säger att även han var supercharmig?Visa bifogad fil 132461En väldigt energisk ung pojk, otroligt positiv och framåt! Lite otålig ute på tomten eftersom han visste mycket väl att man kunde få springa och leka där. Det i kombination med kyla och elände gjorde att vi tyvärr inte fick någon bild på honom stående. Men fin är han! En annan mycket erfaren salukiägare som var på plats samtidigt ville kidnappa honom, och hon var inte ensam om det :p Innan han gick hem med matte så passade jag såklart på att verkligen klämma och känna på honom, och ge mycket uppskattat rumpkli :D Han hade nog kunnat stå där och få rumpkli i timmar.

Trots att han framförallt på högra bilden ser ganska liten och smal ut så är han en väldigt rejäl och kraftfull saluki. Bara av att känna på honom så fick man intrycket av att han var vrålstark, och med tanke på konstruktionen och energinivån kändes det verkligen som att han skulle kunna springa i evigheter och komma ikapp vilket byte som helst. En otroligt fascinerande saluki som jag längtar efter att träffa igen när det är lite varmare ute.

Älskar verkligen alla i den här kullen 😄
 
Nästa finska saluki: Junia :love:
_DSC8270c.jpg

Syster till Assim och Jamir som jag presenterade tidigare. Hon var den enda tiken i kullen. Tyvärr, typ. Som jag väntade och väntade på att de här skulle födas. Allt var så bra planerat, och så tyckte Junia att hon skulle vara ensam drottning :D Självklart behöll uppfödaren henne, men det var så kul att få träffa henne nu.

Mild men bestämd, precis lika tydlig och trevlig socialt som sina syskon, bara inte lika högljudd och otålig som sina bröder. Men väldigt alert, uppmärksam och pigg på äventyr, och sådär lagom social som jag förväntar mig av en mentalt stabil saluki. Det var ju inte som att hon överöste mig med kärlek direkt, men hon hälsade vänligt och tyckte det var trevligt med lite kli på halsen och hade absolut inga som helst bekymmer med att jag klämde och kände på hela henne.

Jag gillar att hon är så nätt men stabil, snabb och smidig, ganska liten och dessutom lagom mycket päls :p Ska bli väldigt intressant att se vad uppfödaren väljer att göra med henne i framtiden. Och så ser jag fram emot att träffa henne igen när hon är lite äldre och förhoppningsvis se även henne på lure coursing-fälten.
 
Jag kände att jag ville tala om för alla att jag snubblat över en vinthundsras jag aldrig hört talas om. Taigan (Kyrgyz Taigan). Jag råkade på en skottsk användare på FB som har en helt Underbart vacker hund, och hittade rasgruppen på FB också. Vilka läckra! :love:
 
Senast ändrad:
Jag kände att jag ville tala om för alla att jag snubblat över en vinthundsras jag aldrig hört talas om. Taigan (Kyrgys Taigan). Jag snubblade över en skottsk användare på FB som har en helt Underbart vacker hund, och hittade rasgruppen på FB också. Vilka läckra! :love:
Visst är de läckra! En vän till mig har en. Jag brukar erbjuda mig att kidnappa honom lite då och då för herrejösses så mysig han är :heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
106 235
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 690
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp