Vinthundstråden återuppstår!

Bukefalos 30 år!

Jag skickade bilden till en vän som är duktig på raser, och van att gissa ras/blandningar. Hon svarade direkt att hon tycker den ser ut som en windsprite :)
Både jag och tjejerna blev blixtförälskade! Så okomplicerad och trevlig hund trots att vi var främlingar. Sökte kontakt och var nöjd med att ligga hos oss när vi åt.
Perfekt storlek också! 😊

Både jag och tjejerna blev blixtförälskade! Så okomplicerad och trevlig hund trots att vi var främlingar. Sökte kontakt och var nöjd med att ligga hos oss när vi åt.
Perfekt storlek också! 😊
Låter väldigt vinthundstypiskt. Jag brukar parkera mina med främlingar stup i kvarten på diverse tävlingar mm, är sällan problem och har de något ätbart blir de snabbt bra vänner :p (även om det inte bjuds på något, mina lever på hoppet :rofl: )

Vilken vinthundsras passar bäst som familjehund?
Nu är ju mina barn lite äldre (9 och 11 år) och väldigt djurvana men vill ändå att de ska kunna gå ut och gå med hund.
Vi hade ju mastiffer tidigare och de blev för otympliga för barnen såklart men de vägde ju också närmare 60kg :p

Windsprite var en ny bekantskap för mig och den hamnar högt upp på min önskelista. Velat skaffa en vinthund sedan min greyhound gick bort och har saluki som favorit sedan förut men nu fick den en utmanare 😍😍
Super fina hundar! Vi blev blixtförälskade när vi fick hantera hunden och se hur okomplicerad den var :love:

Vilken vinthundsras passar bäst som familjehund?
Nu är ju mina barn lite äldre (9 och 11 år) och väldigt djurvana men vill ändå att de ska kunna gå ut och gå med hund.
Vi hade ju mastiffer tidigare och de blev för otympliga för barnen såklart men de vägde ju också närmare 60kg :p
Italiensk vinthund, men de kan jag tyvärr inte rekommendera ändå pga hälsan. Kruxet med vinthundar är att de är supercoola, lugna och okomplicerade - fram tills de får syn på vilt. Jag har sett barn släpas på marken även efter whippet (som tyckte att den skulle jaga katt) och inte en chans i världen att jag låter någon yngre än kanske 14-15 år gå med mina salukis i koppel, och då bara om de är vana tex med hästar.

En av mina tidigare salukis var en liten tik på 17kg. Även folk med irländsk varghund blev chockade över hur stark hon var. För de mellanstora vinthundarna är löjligt explosiva, och väldigt starka trots sin nätta kroppsbyggnad.

Windsprite var en ny bekantskap för mig och den hamnar högt upp på min önskelista. Velat skaffa en vinthund sedan min greyhound gick bort och har saluki som favorit sedan förut men nu fick den en utmanare 😍😍
Värt att tänka på är att windsprite (åtminstone inte än) är erkänd i FCI/SKK. Det gör att man tex inte kan tävla lure coursing med den, inte heller ställa ut :)

Italiensk vinthund, men de kan jag tyvärr inte rekommendera ändå pga hälsan. Kruxet med vinthundar är att de är supercoola, lugna och okomplicerade - fram tills de får syn på vilt. Jag har sett barn släpas på marken även efter whippet (som tyckte att den skulle jaga katt) och inte en chans i världen att jag låter någon yngre än kanske 14-15 år gå med mina salukis i koppel, och då bara om de är vana tex med hästar.

En av mina tidigare salukis var en liten tik på 17kg. Även folk med irländsk varghund blev chockade över hur stark hon var. För de mellanstora vinthundarna är löjligt explosiva, och väldigt starka trots sin nätta kroppsbyggnad.
På whippet racing (135 m rakbana) har jag varit med om att starta whippet utanför boxarna (när man t.ex. kör utan munkorg för att de ska få kampa med luren). Då håller man hunden. Eller försöker hålla hunden. Ofta får man se till att bakbenen inte nuddar mark innan man vill att de ska dra iväg. De är starka och smidiga som vatten!

En vinthund som lever med katt, blir de lika sugna på att ”sticka” på katter ute också?
Tänker att katter kanske inte är lika lockande om de lever ihop med katter?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka