Vinthundstråden återuppstår!

Red_Chili

Trådstartare
Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd!

Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd anledning dog ut, men då den femte vinthundstråden nu är 6 år gammal och nästan uppe i 2000 inlägg så kände jag att det är bäst att starta en ny. För en ny är tydligen önskvärt, och vill folk ha en, då kan jag ordna en ;)

Det finns ju ett gäng vinthundar här på buke nu, saluki, greyhound, whippet, azawakh, borzoi, italiensk vinthund... Glömmer jag någon? Vi kanske kan starta med en liten presentation av våra hundar innan vi pladdrar på om allt vinthundsrelaterat som alltid går att diskutera?
 
Jag har i dagsläget två salukis. Saluki nr 3 och 4.

Äldst är Aysu som nu är 10 år gammal. Hon har gjort sig känd för att vara den hund som skadar sig rejält ungefär varannan dag (känns det som), men överlever på något märkligt sätt allt från skallfrakturer och stora sår till splittrad knäskål och allt vad det är. Inte ens veterinärerna förstår hur hon 1: lyckas skada sig så mycket. 2: överlever allt. Senaste hemskheten är att hon faktiskt blev sjuk, lymfom, cancer som sätter sig i hela lymfsystemet. Men, som den överlevare hon är så har hon svarat mycket bättre än väntat på cellgifterna och är fortfarande otroligt pigg och glad, till synes i toppskick.

Som ung var hon mycket framgångsrik på lure coursing, hamnade på pallplats vid i princip varje tävling (undantaget var 2st mot slutet av karriären) och kvalade till EM två gånger. Hon har tävlat i rallylydnad t.o.m. fortsättningsklass, testat de flesta hundsporter och alltid varit en underbart rolig, enkel och fantastisk saluki. Hon är den snällaste jag vet, med otroligt mycket åsikter om allt och extremt tydlig i sin kommunikation. De två sistnämnda punkter har gjort att hon nu är ungefär världens mest bortskämda hund, men det förtjänar hon :angel:
266719518_2151723441642691_5706307083821609260_n.jpg


Min unga dåre är Ebrah, en 6 1/2årig tik som fortfarande går under smeknamnet "valpen".
Hon är glad, glad och mer glad. Full fart och allt ska lekas med, oavsett om det är en pinne, en hundleksak, en vante eller en annan hund. Hon får aldrig någonsin nog av att vara nära och kela, hon vill ligga nära, helst på och under samtidigt och sätter jag mig i soffan tar det sällan lång tid innan hon försökt klämma in sig mellan mig och ryggstödet. Trots det är hon otroligt enkel att lämna hemma, så det är inte som att hennes närhetsbehov beror på någon slags separationsångest heller (vilket är väldigt skönt).

Även Ebrah har varit otroligt duktig på lure coursingen, hamnade som vinstrikaste tik under sitt första tävlingsår och kvalade då även till EM. Vi har tävlat lite rallylydnad också och hon är otroligt rolig att träna med. Jag önskar verkligen att jag kunde få tummen ur och tävla henne mer, för hon har en enorm kapacitet.
185149260_1978948318920205_761853953795218990_n.jpg
 
Jag har en tik som heter Yara och hon är min andra Saluki i raden. Väldigt snart kommer jag ha två, får uppdatera här i tråden då ;)

Yara är snart 2 år. Hon är en aktiv, intensiv, livsglad, nyfiken, snäll och mysig tjej som alltid vill vara nära. Hon är högljudd som bara den och är noga med att säga vad hon tycker och tänker om precis allt. Hon är alltid där jag är och om jag pysslar med saker så tittar hon gärna på vad jag gör som att hon vill vara med. Hon älskar människor och att både leka med och pussa på dem.

Vi tränar rallylydnad med mål att våga tävla någon gång i år. Vi tävlar också i LC och hann med 2 tävlingar förra året. Vi båda älskar det och målsättningen är att få en hel tävlingssäsong i år. Hon har en enorm kapacitet men behöver mogna lite, så det ska bli kul att se vad som hänt till våren. Vi tänkte testa på kapplöpning också och ta licens där, hon är extremt snabb så jag tror det skulle passa henne. Utställning åker vi bara på för att vi måste :p

Hon gick ett BPH i höstas som jag var väldigt nöjd med, det visade den tjejen jag har lärt känna. Trygg, glad, modig och nyfiken. Det var roligt att få på papper eftersom det är så lätt att tänka bara gott om sin hund.

Jag jobbar mycket hemifrån så vi spenderar i princip all tid tillsammans. Allra mest går vi långa promenader i skogen, springer och leker med varandra. När vi vill ha lite extra kul så tränar vi tricks. Hon gillar helt klart att stå i centrum :angel:


239374001_10158283109370779_3445015356654193249_n.jpg


DSC_8607.jpg
 
Jag är nybliven Whippet ägare (min första hund) till Tilda, strax över 3 månader gammal :)
Eftersom jag bara haft henne sen hon var 8 veckor har vi inte hunnit med så mycket här i livet än, men vi ska på valpkurs som börjar nu i januari!
Hon är enligt mig Södra Dalarnas sötaste whippa 😇 men lite knäpp och rolig också 😂 har en massa ljud för sig, lätt för skall (tyvärr), och full fart nästan hela tiden men är hur gosig som helst och vill gärna sova i knät.
Snapchat-1669957747.jpg
 
Jag får väl vara med och bidra i tråden också, även om det känns lite fuskigt då Marvin kanske inte är så extremt mycket vinthund :p

Marvin, 2 år, är en italiensk vinthund :) Han är en löjligt enkel och trevlig sällskapshund, totalt okomplicerad i alla situationer. Nyfiken och positiv, alltid nära till glädje! Följer gärna med på promenad oavsett tid på dygnet, och pinnar på med glatt humör oavsett väder (om han är påklädd när det krävs). Smått chockerande, då han som valp inte ville gå ut överhuvudtaget :laugh:

Han äääälskar att gosa och ha det mysigt, det är kanske det viktigaste för honom. Han är inte skällig av sig, men han har ett speciellt skall som betyder "hjälp mig med sovplatsen!" som kan betyda lite olika:
  1. Solen har flyttat sig från min bädd, åtgärda!
  2. Öppna min sovsäck åt mig så att jag kan krypa in!
  3. Lyft upp täcket/filten så att jag kan sova därunder!
  4. Stoppa mig innanför tröjan!
  5. Lägg dig i sängen så att jag kan lägga mig på din mage med täcket över!
Häromdagen kom sambon hem med en filt; den visste Marvin vad det var för något. När sambon packade upp filten så kom Marvin springandes, viftandes på svansen så att hela kroppen svängde, och ställde sig på bakbenen med framtassarna sträckta mot filten: "Ja tack! Den vill jag gärna ha! Ja tack!" Han blev omsvept i filten och satt sedan så och bara njöt en liten stund :love:
En gång hade vi en för Marvin främmande person på besök, och som vanligt med främlingar var Marvin sval i sitt intresse. Meeeen så märkte han att främlingen hade en väldigt gosig kofta på sig, och så parkerade han sig innanför den ända tills personen gick hem :laugh:

Han är en så kallad högkänslig individ, vilket innebär att han tar in mer intryck än "normalkänsliga" och även bearbetar dem på ett djupare plan. I praktiken innebär det att han kan behöva lite tid på sig att ta in allt när det är mycket som sker, och han kan också behöva pausa från intrycken om det blir mycket genom att t. ex. komma upp i famnen. Han är däremot inte rädd av sig, tvärtom är han bra mycket tåligare och tuffare än han ser ut! Eftersom jag själv är känsligt lagd så fungerar vi väldigt bra ihop; vi förstår varandra och kommunicerar väldigt enkelt genom att nästan läsa varandras tankar.

Jag hade tänkt träna LC med honom men då jag inte lyckats få honom att tända på trasan hemma så vill jag inte riktigt ta upp plats på LC-träningar, då jag vet att det är svårt att få en plats och tänker att det finns många andra som har större behållning av det än vi. I stället har vi tränat lite agility, vilket han tycker är väldigt roligt. Han har också erövrat ett diplom i hundtricks :D Väldigt rolig att träna med, lär sig fort och tycker att det är superkul! :)

Jag kan nog skriva hur mycket som helst :o Nåväl. Han är helt enkelt en helfestlig kille som verkligen sätter guldkant på tillvaron! Inte helt lätt att fota små helsvarta vovvar, så det får bli ett stiligt porträtt :cool:
WipeOut47_27_2021_074700.342000~2.jpg
 
2FBF6D1F-45BC-4276-A098-979E134A78A8.jpeg

Vad roligt med en vinthundstråd 😃 Jag har två Borzoigrabbar som är 1,5 respektive 15 veckor och dom är halvbröder. Jag bor lite dumt till när det gäller lc för det blir så långa avstånd men jag har varit på 2 lc träningar med honom och det gillade han starkt, iaf när han fick jaga ett äkta harskinn! Då fattade han verkligen galoppen och kutade som tusan. Jag har även tränat en del viltspår med honom och gått en helgkurs med honom i det, gick anlag som vi tyvärr inte fick godkänt på men ska träna och testa igen till våren! Han är ung ännu och har lätt att tappa intresset och hitta på egna saker även fast han är otroligt duktig på att spåra. Målet är väl att han ska bli viltspårchampion, vi får se hur det går 😃
 
Vi har fem hundar, i kö för en sjätte. Jag börjar med Irländaren.

Jalo, engelsk vinthund (alltså greyhound) Irländsk import som fyllde sex i oktober. Inte världens smartaste hund men han är en Duktig Pojke. Väldigt sällskaplig. Har varit skadad mest hela tiden eftersom han har mer energi och fart än hjärna. Nu pensionär.
FB_IMG_1527226951653.jpg
 
Selma, Whippet 3,5 år. Fodervärdstik och samägd med uppfödaren som är en nära vän till mig. Samma linjer som Siru.
Selma är en väldigt rastypisk och på alla sätt "riktig" Whippet som är så himla okomplicerad trots att hon är rätt tuff. Kanske inte direkt en förstahund. Har haft otur med senskada men lyckades knipa finskt championat i LC i sommar. En riktig pärla som ska gå i avel. Röntgas, ultrad, kollad ua. Helt fantastisk hund, men inte så snabb på oval tyvärr.
received_663574528134178.jpeg
 
Felix, sju år. Har inte tävlat alls pga skadade sig som unghund. Världens bästa lynne, så snygg och så himla fin då han springer. Med lite tur får vi hem valp efter hans bror i vår. Han är fi skfödd, och hans mamma håller fortfarande ett banrekord i Finland.

20180630_094343.jpg
 
Jag, fyller 37 I år, löjligt aktiv inom sporten. Med I fem klubbar och två olika förbund. Har egna träningsmöjligheter hemma. Är sekreterare och medlemssekreterare samt utbildad Provfuntkionär (vet inte riktigt vad det heter på svenska men jag har ansvar för kontoret/sekretariat på tävling, tar emot anmälningar och hela faderullan), är också mätperson av ig och wh samt starter på lc. Blandar mig i det mesta. Kommer att jobba i sekretariat på världens första världsmästerskap i LC in maj.

Min man är lika aktiv. Han är lurepilot, håller träningar, är mätperson och starter. Kommer också jobba på VM. Är ordförande i lokala klubben.

Håller träningar för andra ganska ofta. Tar gärna emot löst folk med vinthund för träning eller lek hos oss. Träffade främmande man med galgo igår, bjöd hem honom😂
IMG_2985.JPG
 
Jag, fyller 37 I år, löjligt aktiv inom sporten. Med I fem klubbar och två olika förbund. Har egna träningsmöjligheter hemma.
Hur många klubbar har ni att vara med i? :D Alltså, om jag skulle engagera mig i så många klubbar som möjligt så skulle det kunna bli vinthundsklubben, salukiringen, kapplöpningsklubben och SKK. Men då är det ju bara två av dem som har något med "vinthundsjakt" att göra.
 
Vad menar du med det här? Har aldrig hört talas om.
Högkänslighet/SPS (sensory processing sensibility) är ett personlighetsdrag som involverar en djupare bearbetning av intryck, och det har även påvisats motsvarande personlighetsdrag hos hund (s.k. canine sensory processing sensibility, cSPS).

Finns lite att läsa om det bl.a. här och här. :)
 
Hur många klubbar har ni att vara med i? :D Alltså, om jag skulle engagera mig i så många klubbar som möjligt så skulle det kunna bli vinthundsklubben, salukiringen, kapplöpningsklubben och SKK. Men då är det ju bara två av dem som har något med "vinthundsjakt" att göra.
Åh, det finns väl typ 30 inom finska vinthubdsklubben som står under finska kennelklubben. Den finns det väl ett tiotal under Greyhound Racing förbundet. Är med i två lokala klubbar, en rasklubb, en raceklubb, en annan raceklubb.
Mest engagerad i lokala förstås. Skulle definitivt satsa på raceklubben om jag bodde närmare. Har tre timmar till oval nu.
 
Åh, det finns väl typ 30 inom finska vinthubdsklubben som står under finska kennelklubben. Den finns det väl ett tiotal under Greyhound Racing förbundet. Är med i två lokala klubbar, en rasklubb, en raceklubb, en annan raceklubb.
Mest engagerad i lokala förstås. Skulle definitivt satsa på raceklubben om jag bodde närmare. Har tre timmar till oval nu.
Tänker du då olika lokalavdelningar som olika klubbar? Vi har ju tex då SvVK som är huvudansvariga för LC. Där är det indelat i "södra", "norra", "västra" avdelningen osv, och flera hjälper till att ordna träningar för två närliggande avdelningar. Det ses ju dock ändå som om de "bara" är engagerade i en klubb.
 
Tänker du då olika lokalavdelningar som olika klubbar? Vi har ju tex då SvVK som är huvudansvariga för LC. Där är det indelat i "södra", "norra", "västra" avdelningen osv, och flera hjälper till att ordna träningar för två närliggande avdelningar. Det ses ju dock ändå som om de "bara" är engagerade i en klubb.
Vi har ju inga avdelningar. Jag kan starta en klubb om jag vill och ansöka om att klubben ska bli medlem i finska vinthundsförbundet. Fritt fram att ordna tävlingar, prov, träningar. Ingen speciell klubb är ansvariga för nån speciell sport. Vår klubbkan hyra oval och ordna race om vi så vill. Vi kan ansöka om att ordna mästerskap. Fritt fram.

Sverige har ett skitlöjligt system som stjälper mer än hjälper.

Jag sitter med i bara en styrelse. Har blivit medfrågad I styrelse för rasköubb och också för vi thundsförbundet men tackade nej (too much drama)
 
Vi kan också ordna utställning om vi vill (vi vill oftast inte) men vi ordnar lc mknst en gång om året. Kommande sommar har vi öppen Klass lc, två distriktmästerskap samt salukimästerskap. Salukiklubben ville inte ordna själv så de frågade oss.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny! Hur många...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
105 944
Senast: Prulls
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
Övr. Hund Är inte aktuellt just nu - får ju snart hem min efterlängtade valp :)! Men ifall framtiden bjuder möjligheten att ha två hundar, så...
Svar
7
· Visningar
3 674
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp