Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

En mumsig rätt som äts i Israel, Mellanöstern och Nordafrika. Äter alltid när jag är i Israel. Går att variera i all oändlighet men basen är typ kryddig tomatsås, ofta kryddad med chili, vitlök, spiskummin, koriander och kanske lite rökt paprika. Sen pocherar du ägg direkt pannan.
Går att göra med kött, fisk eller vad som. I Israel är det nästan vanligast med vegetarisk, då ofta med aubergine till. Vill man ha matigare kan man också slänga ner couscous i tomatsås-basen!
Oerhört gott!
Görs direkt i stor panna och man delar och äter oftast med bröd som man skyfflar med :D

Jag brukar ofta göra med lax!

Visa bifogad fil 33734

Det ar egentligen for varmt for sadan mat har nu ... men jag har suktat efter en lam-shakshuka sedan du borjade prata om det. :cautious: Det blir nog till att dra ner ACn ordentligt och laga till en nar jag kommer hem igen efter helgen.
 
Är Pol Roger en god champagne? Vi ska ut och äta imorgon och fira 10årig bröllopsdag och det är den champagnen och en prosecco dom har att erbjuda som glas.
Känns som vi vill slå till på champange om den är god!
Taggar @athena_arabians som jag vet har provat många olika sorter!
 
34096

Glatt överraskad av detta vin! Brukar inte gilla vitt, men det här var jättegott! En i personalen plockade fram det när vi sa att vi skulle äta bläckfisk. :up:
 
Är Pol Roger en god champagne? Vi ska ut och äta imorgon och fira 10årig bröllopsdag och det är den champagnen och en prosecco dom har att erbjuda som glas.
Känns som vi vill slå till på champange om den är god!
Taggar @athena_arabians som jag vet har provat många olika sorter!

Pol Roger är utsökt och väl värd pengarna. Köper man på Bolaget är det värt att gå upp i pris från Reserve till Vintage (även om den förstnämnda är mycket god också).

Cuveé Winston Churchill var inte värd pengarna men det är kul att ha provat den :D
 
Fast for brett att bara satsa pa Bordeaux som har en sadan bredd pa druvor de odlar. Man maste nastan smaka for att veta om det passar till den mat man lagar eller om det ar ett lampligt vin att "sippa" pa under matlagningen's gang. :p

Givetvis men det är sällan jag blivit besviken på en bordeaux (det är mitt favoritområde). Plus att passar det inte till maten är det ju bara att öppna en annan... vingarderoben består nästan bara av bordeaux, uppblandat med lite Madiran! :rofl: Slut tar det alltid på ett eller annat vis :D
 
Dagens vintips till de av oss som gillar icke-fatat vitt: Vignaslian. Den som tipsade talade om en druva som liknade pino grigio. Själv säger jag varmare och mjukare i smaken. Till sallader och veggorätter (om man nu äter till sitt vin. Jag hade tänkt det till en veggo shakshuka)
34135

PS Chateau Quinsac 2014 gott, prisvärt men inte märkvärdigt in my not so humble opinion
 
PS Chateau Quinsac 2014 gott, prisvärt men inte märkvärdigt in my not so humble opinion

Hädare :sneaky:

Du kan ju inte komma med sånt godtyckligt tyckande när jag just ligger i förhandlingar för att få livstidsförsörjning av Bordeaux-viner i trälåda från producenten.

Gott, prisvärt, fantastiskt - in my humble opinion. Präglat av någon som är barnsligt förtjust i röda Bordeaux-viner. Fast 2015 var också bra - så jag är lite delad.

När det gäller vitt har jag också en favorit. Lander-Jenkins Chardonnay 2014 (bra år det där!)- unik och superbra. Icke-fatat vitt är väl som att dricka Glaceau, avmineraliserat och smaksatt vatten ;).

(Notice of warning: Det är inte säkert att alla meningar ovan har en högre absolut sanningshalt än alkoholhalt)
 
Hädare :sneaky:

Du kan ju inte komma med sånt godtyckligt tyckande när jag just ligger i förhandlingar för att få livstidsförsörjning av Bordeaux-viner i trälåda från producenten.

Gott, prisvärt, fantastiskt - in my humble opinion. Präglat av någon som är barnsligt förtjust i röda Bordeaux-viner. Fast 2015 var också bra - så jag är lite delad.

När det gäller vitt har jag också en favorit. Lander-Jenkins Chardonnay 2014 (bra år det där!)- unik och superbra. Icke-fatat vitt är väl som att dricka Glaceau, avmineraliserat och smaksatt vatten ;).

(Notice of warning: Det är inte säkert att alla meningar ovan har en högre absolut sanningshalt än alkoholhalt)
Mina krav på fantastiskt är faktiskt högre - men då räcker inte 119 kr/flaskan. Jag upplever vinet på gott och ont som tämligen insmickrande då jag föredrar en viss strävhet och jag upplever inte alls vinet varken så nyanserat eller så strävft som de ska vara enligt beskrivningen. Ett mitt-fåre-vin. Men sådana viner är ju helt rätt om man ska bjuda på vin till maten. Det är ett snällt vin som funkar med många olika rätter (ett bättre val även till den vegetarianska skakshukan) och som få om någon vindrickare skulle tycka illa om. Kort sagt upplever jag det som ett riktigt bra bruksvin.

Få vita viner i en prisklass där man inte gått över till champagne har riktig fatkaraktär. Och jag upplever den väldigt prominenta fatigheten som varit populär ett tag (och som i stort sett är möjlig genom spån och tillsatser) som mindre tilltalande - men då gillar jag mest ganska funky naturviner som påminner om ost och strama, mineraliska viner (bubbely is the best, dvs jag är normalt redan borta vid champagnen när det börjar tas betalt för lagring)
 
Senast ändrad:
Mina krav på fantastiskt är faktiskt högre - men då räcker inte 119 kr/flaskan. Jag upplever vinet på gott och ont som tämligen insmickrande då jag föredrar en viss strävhet och jag upplever inte alls vinet varken så nyanserat eller så strävft som de ska vara enligt beskrivningen. Ett mitt-fåre-vin. Men sådana viner är ju helt rätt om man ska bjuda på vin till maten. Det är ett snällt vin som funkar med många olika rätter (ett bättre val även till den vegetarianska skakshukan) och som få om någon vindrickare skulle tycka illa om. Kort sagt upplever jag det som ett riktigt bra bruksvin.

Få vita viner i en prisklass där man inte gått över till champagne har riktig fatkaraktär. Och jag upplever den väldigt prominenta fatigheten som varit populär ett tag (och som i stort sett är möjlig genom spån och tillsatser) som mindre tilltalande - men då gillar jag mest ganska funky naturviner som påminner om ost och strama, mineraliska viner (bubbely is the best, dvs jag är normalt redan borta vid champagnen när det börjar tas betalt för lagring)

Mitt krav är också högre på "fantastiskt" i en mer absolut mening, så jag håller med dig i stort. Om ordet ska användas måste prisnivån vara med och är nog ändå lite överdrivet. Det som var fantastiskt var middagsupplevelsen med detta vin i Frankrike, vilket präglar mitt omdöme.

När det gäller bubblor i vin är jag vare sig erfaren, kunnig eller tycker om i någon högre utsträckning. En del champagne är hyfsat - men min nivå är att jag undrar ibland om det ändå inte smakar ungefär som cava, bara 5-10 gånger dyrare. :angel: Du verkar kunna dina bubblor!

Den vita Chardonnay jag nämnde ovan är en favorit - den hintar lite rökighet ihop med vanilj - och för en whisky-älskare är det rätt typ av vin som följer med in i höjdpunkten. Flera i sällskapet när den intogs var mer tveksamma.
 
Mitt krav är också högre på "fantastiskt" i en mer absolut mening, så jag håller med dig i stort. Om ordet ska användas måste prisnivån vara med och är nog ändå lite överdrivet. Det som var fantastiskt var middagsupplevelsen med detta vin i Frankrike, vilket präglar mitt omdöme.

När det gäller bubblor i vin är jag vare sig erfaren, kunnig eller tycker om i någon högre utsträckning. En del champagne är hyfsat - men min nivå är att jag undrar ibland om det ändå inte smakar ungefär som cava, bara 5-10 gånger dyrare. :angel: Du verkar kunna dina bubblor!

Den vita Chardonnay jag nämnde ovan är en favorit - den hintar lite rökighet ihop med vanilj - och för en whisky-älskare är det rätt typ av vin som följer med in i höjdpunkten. Flera i sällskapet när den intogs var mer tveksamma.
Egentligen finns det inga mer insmickrande viner än riktig champagne. De är oftast blended sällan från en enda vingård, oftast väldigt söta (vilket de bär med syra)… men jag gillar tanken på bubblande vin och lyx. De har besegrat mig med välgjorda viner och spännande historier!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp