Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Vi dricker på samma sätt.

Jag föredrar flaskor och har en vacumkork som gör att jag kan sippa på samma flaska i minst en vecka utan att vinet tappar i smak.
En box blir inte lika god i slutet om man dricker så lite i taget. Plus att jag tycker att urvalet viner är begränsat.
Tillägg: jag dricker vin från flaska också och ser inga nackdelar.
Vi har ett "vardagsvin" i box som vi gillar, det finns inte på flaska. Så vi brukar köpa några flaskor och en box när vi är på systemet. :)
 
1582369947898.png

Gjort ett vinval heeelt påetiketten . Dock inte hunnit hämtat ut det än(beställningsortimentet). Någon som testat?
 
Vilken bra tråd, ni kanske kan hjälpa mig? Mitt favoritvin (detta) finns bara på flaska, men jag föredrar att köpa vin på box. Har försökt hitta ett som smakar snarlikt genom att jämföra de små cirklarna som visar på fruktighet osv, men gått bet. Har även vid flera tillfällen bett personalen om råd men det har ändå inte blivit riktigt bra. Har typ gett upp.
Kanske bukeoraklet kan hitta rätt?
Visa bifogad fil 45834
Skulle detta kunna vara ett alternativ? https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/casa-marrone-7249708

Det är gjort på enbart Primitivo (som ofta ger ganska fruktiga och lättdruckna viner) och kommer från samma region som din favorit. "Smakcirklarna" verkar också stämma överens rätt bra.

Jag har inte provat det själv, men jag vet att det var rätt populärt ett tag.
 
Nyfiken undrar varför box är föredraget? (har själv ej köpt en enda box de senaste 10 åren och tycker att det är ett i nästan alla tänkbara fall värdelöst påhitt att köpa vin i). Vad är fördelarna?

Du får köpa massa flaskor och hälla över på plastpåse hemma.....

https://shop.humle.se/en/wine/bag-in-box/wine-on-tap

För att jag inte har någon bil och långt till återvinningen. Flaskor är tunga och tar mycket plats. Dessutom har jag långt till Systemet och kan inte åka dit så ofta, och två boxar tar betydligt mindre plats i skåpet än samma mängd på flaska.

Dessutom dricker jag som @Unafraid skriver typ ett glas om dagen när jag väl öppnat en box. Smidigt att ha boxen stående.
 
Jag missade att köpa Savennieres Roche aux Moines när den fanns som tillfälligt släpp, någon som har tips på något liknande? (Riktigt druvtypisk och karaktärsfull Chenin Blanc, prisklass helst inte så mycket mer än 300:-...)
 
Jag missade att köpa Savennieres Roche aux Moines när den fanns som tillfälligt släpp, någon som har tips på något liknande? (Riktigt druvtypisk och karaktärsfull Chenin Blanc, prisklass helst inte så mycket mer än 300:-...)
Du kan alltid kolla med vinimportören och se om de har något liknande i sitt sortiment :) Har även fått bra hjälp via systembolagets chatt också när jag letat efter vin med samma smak.
 
Får man fråga en grej fast man inte alls hör till trådens målgrupp? :p
Jag tycker nämligen inte om vin, men skulle vilja hitta nåt jag kan dricka nån gång ibland när det passar typ. Bara för skojs skull. Eller iallafall bara smaka nåt för att se om det finns NÅT vin jag tycker är okej.

Jag har väldigt barnslig smak, så... Finns det "barnsliga" viner? Jag gillar inte när det blir för surt/"strävt" eller så utan vill ha mjuka, gärna söta smaker. Finns det ens sånt vin?
Gammal tråd men jag antar att du fortfarande är öppen för förslag. 😄
Jag gillar inte heller vin utan dricker helst läsk 😂 men jag har upptäckt att det finns söta roséviner som är jättegoda. Här är min favorit, söt och lättdrucken.
1592037720084.jpeg
 
Slår ett slag för den här, Les Lauzeraies Nr 2724:
549227.jpg

En riktigt god rosé med massor av smak och en strävhet som gör att den funkar suveränt till mat. Jag drack den senast till kycklinggryta på creme fraiche med oliver, fetaost, soltorkade tomater, basilika och vitlök. Vill man grilla kycklingen gör man en sås på grytingredienserna.
 
Ja hållbarheten i box är mycket längre än det sägs. Vi är lågförbrukare av vin, jag köpte en bag-in-box på midsommar och den stod i kylen länge och var fortfarande samma smak när vi drack den på hösten. :angel:

Jag tycker den tappar enormt bara på ett par dagar. Men det beror säkert på hanteringen också. Det blir i och för sig lite samma för flaska om man inte får ur luften innan man försluter.
 
Jag tycker den tappar enormt bara på ett par dagar. Men det beror säkert på hanteringen också. Det blir i och för sig lite samma för flaska om man inte får ur luften innan man försluter.
Det kommer ju inte in luft i påsen, det är ju vakuum. 😊 Så det är nog därför det håller så bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp