Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Drack detta igår, oerhört bra!

507A95C1-CD8E-49AD-B772-FEF9780F3487.jpeg
 
Det kommer ju inte in luft i påsen, det är ju vakuum. 😊 Så det är nog därför det håller så bra.

Dessutom trycker man i betydligt mer svavel i boxviner, så att de blir mer eller mindre konserverade. (Eller snarare "artificiellt ungdomliga". Typ som botoxpannor. Fräscht, men med undantryckt personlighet.)

Helt okej att både dricka och gilla boxviner, men det är inte samma sak som det som tappas på flaska (och i mina ögon falsk marknadsföring att sälja som "samma produkt").
 
Jag när jag kollade upp det på Systemets hemsida och såg prislappen: 🧐😱🤑

:D

Priset är överkomligt... det är en bordeaux från ett stort slott som fortfarande gör lagringsdugliga viner (även i Bordeaux har de börjat göra viner som är färdiga snabbare :down:). Naturligtvis är det inte ett vin för alla, både smak- och prismässigt. Men hur många här lägger inte rätt stora pengar på sina hästar? För mig (som inte har häst...) är vin en njutning och litegrann en hobby... det är roligt att nosa upp bra årgångar från bra producenter tidigt och sedan slänga in i vingarderoben och glömma dem några år. Det har gett mig (och några av mina gäster) helt otroliga smakupplevelser. Det har varit frågan om viner som jag betalat mellan 175 och 250kr för och som ett antal år senare definitivt smakat mer än så sas.

Vin blir inte bra bara för att det är dyrt... men chansen till en stor upplevelse ökar.
 
Priset är överkomligt... det är en bordeaux från ett stort slott som fortfarande gör lagringsdugliga viner (även i Bordeaux har de börjat göra viner som är färdiga snabbare :down:). Naturligtvis är det inte ett vin för alla, både smak- och prismässigt. Men hur många här lägger inte rätt stora pengar på sina hästar? För mig (som inte har häst...) är vin en njutning och litegrann en hobby... det är roligt att nosa upp bra årgångar från bra producenter tidigt och sedan slänga in i vingarderoben och glömma dem några år. Det har gett mig (och några av mina gäster) helt otroliga smakupplevelser. Det har varit frågan om viner som jag betalat mellan 175 och 250kr för och som ett antal år senare definitivt smakat mer än så sas.

Vin blir inte bra bara för att det är dyrt... men chansen till en stor upplevelse ökar.

Det är också lite som hästar på det sättet att om man saknar stort intresse för detaljerna och kunskap, finns det ingen anledning att lägga de där extra pengarna på att få rida finaste tävlingshästen - då blir upplevelsen med en lagom bra häst precis lika bra, eller bättre.

Sådär dyrt rödvin har jag hittills bara inhandlat på krogen (brukar väl vara ett tillägg på 200% jfrt mot Systemet) så det är några prisklasser ovanför mitt högsta hittills. Högt pris, ja. Dyrt, upp till betraktaren.

Däremot har jag lagt betydligt mer för en bra whisky. På viner har jag blivit besviken vid några tillfällen när man köpt lite halvdyrt, men på väl inköpt whisky blir man aldrig besviken...
 
Priset är överkomligt... det är en bordeaux från ett stort slott som fortfarande gör lagringsdugliga viner (även i Bordeaux har de börjat göra viner som är färdiga snabbare :down:). Naturligtvis är det inte ett vin för alla, både smak- och prismässigt. Men hur många här lägger inte rätt stora pengar på sina hästar? För mig (som inte har häst...) är vin en njutning och litegrann en hobby... det är roligt att nosa upp bra årgångar från bra producenter tidigt och sedan slänga in i vingarderoben och glömma dem några år. Det har gett mig (och några av mina gäster) helt otroliga smakupplevelser. Det har varit frågan om viner som jag betalat mellan 175 och 250kr för och som ett antal år senare definitivt smakat mer än så sas.

Vin blir inte bra bara för att det är dyrt... men chansen till en stor upplevelse ökar.
Köper nästan uteslutande vin kring 200 kr. Sällan över 350 kr dock, då ska det vara väldigt speciellt. Oftast är det naturvin från mindre producenter och inget industrivin jag köper. Absolut blir inte vinet gott bara för att det är dyrt, men det är större sannolikhet att det inte är lika gott när det kostar 80 kronor. Finns några enstaka som ligger under 100 kronor jag tycker är okej men annars är det oftast nitlotter för min del. Skillnaden mellan ett vin som kostar 80 kr jämfört med ett som kostar 200 kr är dock betydligt större än skillnaden mellan ett 300 kr vin och ett 500 kr vin tycker jag :)
 
Priset är överkomligt... det är en bordeaux från ett stort slott som fortfarande gör lagringsdugliga viner (även i Bordeaux har de börjat göra viner som är färdiga snabbare :down:). Naturligtvis är det inte ett vin för alla, både smak- och prismässigt. Men hur många här lägger inte rätt stora pengar på sina hästar? För mig (som inte har häst...) är vin en njutning och litegrann en hobby... det är roligt att nosa upp bra årgångar från bra producenter tidigt och sedan slänga in i vingarderoben och glömma dem några år. Det har gett mig (och några av mina gäster) helt otroliga smakupplevelser. Det har varit frågan om viner som jag betalat mellan 175 och 250kr för och som ett antal år senare definitivt smakat mer än så sas.

Vin blir inte bra bara för att det är dyrt... men chansen till en stor upplevelse ökar.
Jamen absolut, jag kan tänka mig att det är värt de pengarna för vissa personer under vissa omständigheter! För mig personligen hade inget vin varit värt de pengarna i dagsläget, jag är van vid att hålla mig under 200 kr flaskan liksom, men t.ex mina föräldrar skulle säkert kunna tänkas köpa en flaska för det priset om det var något väldigt speciellt. Det är ju en hobby, som du säger! :)
 
Köper nästan uteslutande vin kring 200 kr. Sällan över 350 kr dock, då ska det vara väldigt speciellt. Oftast är det naturvin från mindre producenter och inget industrivin jag köper. Absolut blir inte vinet gott bara för att det är dyrt, men det är större sannolikhet att det inte är lika gott när det kostar 80 kronor. Finns några enstaka som ligger under 100 kronor jag tycker är okej men annars är det oftast nitlotter för min del. Skillnaden mellan ett vin som kostar 80 kr jämfört med ett som kostar 200 kr är dock betydligt större än skillnaden mellan ett 300 kr vin och ett 500 kr vin tycker jag :)

Jag har flera stabila viner kring 100kr som absolut ger betydligt mer smak vad man betalar för. Tex Ch de Seguin och Ch Quinsac som @tornblomma föreslog.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp