Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Det är ju lite kul att bryta av tråden med ett vin som var vidrigt också :p

Jag brukar inte köpa viner från Chile, och jag hade aldrig smakat på druvan Cinsault förut men det lät som att det skulle vara något för mig som gillar lätta, josiga röda viner.
Vintugg skrev en bra recension på insta och eftersom det var billigt så tänkte jag varför inte? Kan var värt att testa.

1592888151628.jpeg


Men NEJ! Fetdiss på denna. Visst har jag smakat på viner jag inte gillar men detta fick jag efter två klunkar som någon spyreaktion, det var som att min mun reagerade av sig själv och ville kaskadspotta ut skiten innan jag knappt reagerat själv. Provade att låta det lufta en timme - samma sak. Smakade igen nästa dag - samma reaktion. Smakar konstigt kemiskt och väldigt starkt på något sätt. De andra i sällskapet tyckte att det var helt okej och tyckte nog att jag var knäpp.
Var så god att testa om du vill men jag mår illa bara jag tänker på det nu!
 
Jag och mami ska prova detta i helgen, hoppas det är gott :).
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200623-120047_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200623-120047_Samsung Internet.jpg
    83,3 KB · Visningar: 70
Jag tycker den här tråden har en onödig övervikt åt bordeaux & cabernet sauvignon... :cautious:

Önskar mig rolig input på vettigt prissatta viner mer av modellen nytt eller annorlunda snarare än klassiskt. Typ kul naturviner, oväntade hits från Östeuropa, fantastiska Chenin Blanc, Kadarka, Pinotage, Nebbiolo?

(Och ska det vara klassiskt kan vi väl hålla oss i Bourgogne, eller testa Jura eller Corsica och grymma Pinot Noir (eller för all del krispiga rieslings från vilken del av världen som helst? )

Jag behöver inspiration för jag har tråkat ner mig!! :meh:
 
Jag tycker den här tråden har en onödig övervikt åt bordeaux & cabernet sauvignon... :cautious:

Önskar mig rolig input på vettigt prissatta viner mer av modellen nytt eller annorlunda snarare än klassiskt. Typ kul naturviner, oväntade hits från Östeuropa, fantastiska Chenin Blanc, Kadarka, Pinotage, Nebbiolo?

(Och ska det vara klassiskt kan vi väl hålla oss i Bourgogne, eller testa Jura eller Corsica och grymma Pinot Noir (eller för all del krispiga rieslings från vilken del av världen som helst? )

Jag behöver inspiration för jag har tråkat ner mig!! :meh:
Jag avskyr tunga röda och dricker i princip enbart naturvin med förkärlek för pinot noir och funkiga vita viner som smakar stall och hö eller en riktigt krispig, torr riesling. Så läs mina inlägg :p Har nördat in mig lite på Österrike och Tyskland och kvinnliga vinmakare.
 
Senast ändrad:
Jag tycker den här tråden har en onödig övervikt åt bordeaux & cabernet sauvignon... :cautious:

Önskar mig rolig input på vettigt prissatta viner mer av modellen nytt eller annorlunda snarare än klassiskt. Typ kul naturviner, oväntade hits från Östeuropa, fantastiska Chenin Blanc, Kadarka, Pinotage, Nebbiolo?

(Och ska det vara klassiskt kan vi väl hålla oss i Bourgogne, eller testa Jura eller Corsica och grymma Pinot Noir (eller för all del krispiga rieslings från vilken del av världen som helst? )

Jag behöver inspiration för jag har tråkat ner mig!! :meh:

Köpte detta lätta röda förra veckan, från Serbien:
1592930770671.jpeg
 
Jag tycker den här tråden har en onödig övervikt åt bordeaux & cabernet sauvignon... :cautious:

Önskar mig rolig input på vettigt prissatta viner mer av modellen nytt eller annorlunda snarare än klassiskt. Typ kul naturviner, oväntade hits från Östeuropa, fantastiska Chenin Blanc, Kadarka, Pinotage, Nebbiolo?

(Och ska det vara klassiskt kan vi väl hålla oss i Bourgogne, eller testa Jura eller Corsica och grymma Pinot Noir (eller för all del krispiga rieslings från vilken del av världen som helst? )

Jag behöver inspiration för jag har tråkat ner mig!! :meh:

Och här har du ett riktigt funkigt, oranget naturvin gjort på blandade druvor från Wien med mycket smak som jag drack på Midsommar (finns att beställa):

1a23f4e2-4662-4070-ac24-755b53d52707.jpg
 
Jag tycker den här tråden har en onödig övervikt åt bordeaux & cabernet sauvignon... :cautious:

Önskar mig rolig input på vettigt prissatta viner mer av modellen nytt eller annorlunda snarare än klassiskt. Typ kul naturviner, oväntade hits från Östeuropa, fantastiska Chenin Blanc, Kadarka, Pinotage, Nebbiolo?

(Och ska det vara klassiskt kan vi väl hålla oss i Bourgogne, eller testa Jura eller Corsica och grymma Pinot Noir (eller för all del krispiga rieslings från vilken del av världen som helst? )

Jag behöver inspiration för jag har tråkat ner mig!! :meh:
På tema "krispig Riesling" tipsar jag om Hunter's. Friskt, gott och mycket överkomligt i pris (96 kr).
 

Bifogade filer

  • 1592931978556.png
    1592931978556.png
    60,1 KB · Visningar: 45
Jag avskyr tunga röda och dricker i princip enbart naturvin med förkärlek för pinot noir och funkiga vita viner som smakar stall och hö eller en riktigt krispig, torr riesling. Så läs mina inlägg :p Har nördat in mig lite på Österrike och Tyskland och kvinnliga vinmakare.

Då ska jag söka, du måste ha drunknat i flödet! :o

Köpte detta lätta röda förra veckan, från Serbien:

Den var jag på jakt efter, men den hade tagit slut på nolltid. Nu såg jag dock att det kanske finns någon flaska kvar på ett systembolag som mest brukar fokusera på bra öl, får hoppas den finns kvar!

Och här har du ett riktigt funkigt, oranget naturvin gjort på blandade druvor från Wien med mycket smak som jag drack på Midsommar (finns att beställa):

:up: Uppskrivet!

På tema "krispig Riesling" tipsar jag om Hunter's. Friskt, gott och mycket överkomligt i pris (96 kr).

Det är en av mina "husets", vi har nog ganska lika smak. :laugh: (Fast jag gillar "stora röda" också. Så länge det inte är för traditionella Cabernet S. eller helst inte för söt-aromatiska (typ Amarone eller det syltigaste nya världen).
 
Då ska jag söka, du måste ha drunknat i flödet! :o



Den var jag på jakt efter, men den hade tagit slut på nolltid. Nu såg jag dock att det kanske finns någon flaska kvar på ett systembolag som mest brukar fokusera på bra öl, får hoppas den finns kvar!



:up: Uppskrivet!



Det är en av mina "husets", vi har nog ganska lika smak. :laugh: (Fast jag gillar "stora röda" också. Så länge det inte är för traditionella Cabernet S. eller helst inte för söt-aromatiska (typ Amarone eller det syltigaste nya världen).
Där ser man, så mycket ny inspiration kunde jag bidra med! :D Ja friska och torra vita samt fylliga och kryddiga röda brukar gå hem hos mig och jag tar hellre ett som är för torrt än ett som är för sött vad gäller både vitt och rött. :)
 
Jag tycker den här tråden har en onödig övervikt åt bordeaux & cabernet sauvignon... :cautious:

Önskar mig rolig input på vettigt prissatta viner mer av modellen nytt eller annorlunda snarare än klassiskt. Typ kul naturviner, oväntade hits från Östeuropa, fantastiska Chenin Blanc, Kadarka, Pinotage, Nebbiolo?

(Och ska det vara klassiskt kan vi väl hålla oss i Bourgogne, eller testa Jura eller Corsica och grymma Pinot Noir (eller för all del krispiga rieslings från vilken del av världen som helst? )

Jag behöver inspiration för jag har tråkat ner mig!! :meh:
Från Östeuropa: Tcherga från Bulgarien. Osäker på tillgängligheten på systemet dock (och jag personligen har bara druckit det vita och rosé, men de som dricker rött hävdar att det är bra också). Bara det faktum att namnet betyder trasmatta (vilket också är temat på etiketten) gör den värd att testa. :D
 
På jakt efter två viner. Ett krispigt bubbel. Behöver inte vara fancy men ska vara torrt och inte ha för stora bubblor. Kanske max 150?

Vin 2 ska passa till grillad lax och chili. Max 200. Inget sötsliskigt.

Lite marginal finns prismässigt på båda om det innebär ett prisvärt vin. Men det är inte alls fel om det är billigare heller ;).
 
På jakt efter två viner. Ett krispigt bubbel. Behöver inte vara fancy men ska vara torrt och inte ha för stora bubblor. Kanske max 150?

Vin 2 ska passa till grillad lax och chili. Max 200. Inget sötsliskigt.

Lite marginal finns prismässigt på båda om det innebär ett prisvärt vin. Men det är inte alls fel om det är billigare heller ;).

Alla Louis Bouillot är bra, åt champagnehållet men utan prislappen. Rosébubblet är bland det bästa i den klassen (jag tycker oftast rosébubbel brukar vara för dyrt jämfört med vad det smakar). Annars Brochet Blanc de Blancs, Clotilde Davenne (rosén är också helt ok) samt Langlois.

Det andra vinet... jag är långt ifrån någon expert på vin till fisk men spontant känner jag att den här kan passa: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/saint-clair-218801

Ett annat som kanske inte är en klockren kombination men väldigt gott är: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/vouvray-628801 Det är ett av mina favoriter bland vita viner.

Rosé kanske? Les Lauzeraies som jag tipsat om tidigare kan funka men även de här: https://www.systembolaget.se/dryck/roseviner/chateau-des-hauts-de-fontaneau-466901

https://www.systembolaget.se/dryck/roseviner/santa-ana-organic-692101

Till fisken minus chilin skulle ett rött kunna funka men då är det ett lätt rödvin och sådana har jag noll koll på :D men med tanke på chilin hade jag inte valt ett rött.
 
På jakt efter två viner. Ett krispigt bubbel. Behöver inte vara fancy men ska vara torrt och inte ha för stora bubblor. Kanske max 150?

Vin 2 ska passa till grillad lax och chili. Max 200. Inget sötsliskigt.

Lite marginal finns prismässigt på båda om det innebär ett prisvärt vin. Men det är inte alls fel om det är billigare heller ;).
Langlois och Louis Bouillot (jag gillar särskilt det rosa precis som @athena_arabians ) tycker jag är väldigt bra.
 
På jakt efter två viner. Ett krispigt bubbel. Behöver inte vara fancy men ska vara torrt och inte ha för stora bubblor. Kanske max 150?

Vin 2 ska passa till grillad lax och chili. Max 200. Inget sötsliskigt.

Lite marginal finns prismässigt på båda om det innebär ett prisvärt vin. Men det är inte alls fel om det är billigare heller ;).

Gillar Segura Viudas mousserande (cava). Torrt med elegans, har blivit förstahandsvalet på mousserande. Blev rekommenderat med ”om du inte vill beställa vår champagne så är den här nästan lika bra”. Och det var den. Beställning 119 kr.

Grillad lax o chili blir oftast chardonnay. Gärna den här : Laurent Miquel Solas Chardonnay, också beställning och också 119 kr.

För billiga, kanske. Går nog att hämta någon level i smaker med en 50-lapp till, men jag köper så sällan vin för mer än strax över 120 kr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp