Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Tredje flaskan skulle passa mustiga grytor och eftersom jag hade gjort ett långkok lammgryta åkte denna flaskan fram när familjen kom på besök. Särbon gjorde ett potatismos med jordärtsskocka och västerbottensost till. Supergott. Vinet passade perfekt 👌
Bäst hittills.
20201002_221250.jpg
 
Ett antitips. Detta påstådda ”fynd” (från googlad artikel) ska ni undvika. Undantaget är om ni gillar att smaka på plantjord. Det står ung och fruktig på Systemet, men visst måste man odla druvorna innan man pressar ?

Visa bifogad fil 54508


ah, kan det vara ett riktigt pinotage? Det ska nämligen smaka som när man ligger och tuggar jord efter en rejäl avfallning, gärna med bi-ton av gammalt ekololje-insmort stigläder.
 
ah, kan det vara ett riktigt pinotage? Det ska nämligen smaka som när man ligger och tuggar jord efter en rejäl avfallning, gärna med bi-ton av gammalt ekololje-insmort stigläder.

Gillar beskrivningen men inser att det inte är vad jag vill ha i ett vin. Men den kanske var väldigt typisk, tugga jord är nyckelordet.
 
Känner någon till om det finns någon "vinklubb" (inom citattecken för att det ju mer är sidoimport än klubbar i traditionell bemärkelse) eller liknande som tar in mer spännande/annorlunda sortiment? T ex från central-/östeuropa eller små producenter som på systembolaget bara förekommer tillfälligt i små partier? De som jag har kollat in har bara haft mer av det mest populära på systembolaget/finlandsbåtarna typ.
En kollega berättade om hur fantastiskt en pinot noir från Moldavien hade smakat, men beklagade att de började bli väldigt dyra p g a hög efterfrågan. Kollegan bor i Kanada, men här verkar det inte gå att få tag på något liknande ... (Pinot noir finns förstås).
Föredrar europeiska viner, inte för att det är något fel på andra, men så länge det finns bra vin på kortare avstånd så tycker jag det känns onödigt med längre transport än nödvändigt.
 
Känner någon till om det finns någon "vinklubb" (inom citattecken för att det ju mer är sidoimport än klubbar i traditionell bemärkelse) eller liknande som tar in mer spännande/annorlunda sortiment? T ex från central-/östeuropa eller små producenter som på systembolaget bara förekommer tillfälligt i små partier? De som jag har kollat in har bara haft mer av det mest populära på systembolaget/finlandsbåtarna typ.
En kollega berättade om hur fantastiskt en pinot noir från Moldavien hade smakat, men beklagade att de började bli väldigt dyra p g a hög efterfrågan. Kollegan bor i Kanada, men här verkar det inte gå att få tag på något liknande ... (Pinot noir finns förstås).
Föredrar europeiska viner, inte för att det är något fel på andra, men så länge det finns bra vin på kortare avstånd så tycker jag det känns onödigt med längre transport än nödvändigt.
Någon klubb är det väl inte men det finns ju massa importörer att beställa ifrån. Jag köper i huvudsak mina viner från tillfälliga sortimentet, via beställningssortimentet eller privatimport. Följer en hel del importörer som har viner jag gillar på insta samt går in på deras hemsidor då och då. Eftersom jag gillar naturvin blir det mest sådant, och där är det poppis med viner från lite ovanligare länder. I helgen har vi druckit georgiskt vin gjort av en kvinnlig vinmakare och under året har det blivit viner från Serbien, Grekland, Slovenien, Ungern etc.
Köper även blandlådor ibland, det är kul när man vill prova lite olika.

Importörer jag gillar är till exempel buteljholmen, vin och natur, gullbergs by stockwine, pompette, TM kvalitetsviner.
 
Inget vin, men köpte lite öl för ett tag sedan och detta var fantastiskt. Riktigt god lakritssmak, lite bitter och fyllig. Bästa på länge.
 

Bifogade filer

  • 24499271.jpg
    24499271.jpg
    42,6 KB · Visningar: 15
Den här var också god, men med den andra i färskt minne kändes den lite för tam. Kommer nog köpa igen när det gått ett par veckor.
 

Bifogade filer

  • stranger-can_systembolaget-1.jpg
    stranger-can_systembolaget-1.jpg
    61,7 KB · Visningar: 17
Mitt absoluta favoritvin (som inte kostar skjortan): Ivan Dolac Barrique Plavac Mali Hvar och Ivan Dolac Plavac Mali. Första är godast tycker jag, lite bredare, djupare smak, men båda är riktigt goda. Finns ju tyvärr inte på systemet men har en vän som åker ofta till Kroatien och han tar med sig halva väskan full med flaskor till mig hem :laugh: Om ni kan få tag på det rekommenderas det starkt! Fruktiga, mustiga, djupa smaker.

vasily_030.jpg
3272_0.png
 
Är det något fel på mig som tycker att det låter tilltalande? :o
För mig med :o Inser nu att jag har glömt bort pinotage efter några år i ripassoskogen. Ett tag drack jag väldigt mycket pinotage, gärna till lammfärsbiffar i dijon och portersås (åh känner att helgmiddagen är bestämd nu :) )
 
Känns som att jag är den enda i denna tråden som gillar lätta, josiga och bäriga viner utan tanniner :p

Drack detta supergoda, eleganta Beaujolais Cru i helgen. När det fått lufta ett tag smakade det smultron!



24439896_400.png
 
Fortsätter med öl, denna gång en diss. Detta öl har en enda smak; Honung. Det smakar knappt öl alls, bara honung utblandat med kallt vatten.
 

Bifogade filer

  • 20201013_193203.jpg
    20201013_193203.jpg
    181,9 KB · Visningar: 5

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp