Bukefalos 28 år!

Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Jag dricker gärna zinfandel, men håller med om att den är lite sötare och tyngre än jag önskar på sommaren. Men det blir mest rött på flaska, sommartid… Detta är ett — enligt mina smaklökar — lite lättare boxvin som jag köper iband.

D8C25CFE-5940-4B9E-877A-00EEC9C7B400.jpeg
 
Jag tycker att zinfandel på box blir för sött. Tyvärr är de flesta boxvinerna väldigt söta i smaken och det kan väl vara gott på vintern men på sommaren vill jag ha ett vin med högre syra. Får kanske hålla mig till rosé på box och köpa rött på flaska?

Kan säkert vara så, jag är bara inte så bortskämd med viner som funkar 😳 och finns det inte på småflaska så är box det smidigaste att ha, jag dricker sällan en flaska i rimlig tid om jag inte har besök.
 
Kan säkert vara så, jag är bara inte så bortskämd med viner som funkar 😳 och finns det inte på småflaska så är box det smidigaste att ha, jag dricker sällan en flaska i rimlig tid om jag inte har besök.
Fast 1 vecka på flaska och 3 veckor för en box känns som att ekvationen med vin per sekund blir ungefär samma för hållbarheten, till och med något sämre för boxen (4 flaskor är en vanlig storlek). Förutom att boxen ”tvingar” en att hålla på i 3 veckor medan flaskan är slut efter en vecka.
 
Fast 1 vecka på flaska och 3 veckor för en box känns som att ekvationen med vin per sekund blir ungefär samma för hållbarheten, till och med något sämre för boxen (4 flaskor är en vanlig storlek). Förutom att boxen ”tvingar” en att hålla på i 3 veckor medan flaskan är slut efter en vecka.

Jag har mina boxar mer än 3v :nailbiting::angel1:
 
Det har jag med. På en hylla i köket. Varken jag, sambo eller gäster har klagat på innehållet. Vi är förvisso inga vinkännare men vi har koll på om det skulle bli sämre.
Fast det är iofs rött vin och de flesta håller i 6 v

6 veckor i kylskåp och 3 veckor i rumstemperatur säger experterna. Flaska ungefär en knapp vecka. Hållbarheten i box är bättre men innehållets volym är också 4 ggr större så det blir lite jämnt skägg där.
 
6 veckor i kylskåp och 3 veckor i rumstemperatur säger experterna. Flaska ungefär en knapp vecka. Hållbarheten i box är bättre men innehållets volym är också 4 ggr större så det blir lite jämnt skägg där.
Jag vet att det är rekommendationerna. Men jag skiter i dem och tycker vinet smakar bra ändå :)

Har även haft både rosé och vitt vin i öppnade boxar i kylen betydligt längre än 3-4 v och de har också varit helt okej.
 
Det har jag med. På en hylla i köket. Varken jag, sambo eller gäster har klagat på innehållet. Vi är förvisso inga vinkännare men vi har koll på om det skulle bli sämre.
Fast det är iofs rött vin och de flesta håller i 6 v

Jag tillhör samma kategori, och jag har inte rödvin i kylen. Endast en gång har jag fått kassera och då var det en liten slatt kvar som smakade illa, efter typ 2 mån...
 
Köpte ett lite udda vin i det tillfälliga sortimentet som var intressant. Inget toppvin men jag gillade det just för den udda stilen. Ett Ungerskt rosé, som i alla fall traditionellt görs på både vita och röda druvor. Jag är generellt förtjust i Ungerska viner (men sortimentet på Systembolaget är inte så roligt) men minns faktiskt inte om jag någonsin har druckit ungersk rosé. Ungerska vinområden är ju ofta inriktade på antingen vitt eller rött, beroende på förutsättningarna. Det här har kraftig färg och smak, läste någonstans att en del ser det mer som ett "lätt rött". Liknar inte alls saftiga provence-roséer (som jag också gillar).

33191002_400.png
 
Köpte ett lite udda vin i det tillfälliga sortimentet som var intressant. Inget toppvin men jag gillade det just för den udda stilen. Ett Ungerskt rosé, som i alla fall traditionellt görs på både vita och röda druvor. Jag är generellt förtjust i Ungerska viner (men sortimentet på Systembolaget är inte så roligt) men minns faktiskt inte om jag någonsin har druckit ungersk rosé. Ungerska vinområden är ju ofta inriktade på antingen vitt eller rött, beroende på förutsättningarna. Det här har kraftig färg och smak, läste någonstans att en del ser det mer som ett "lätt rött". Liknar inte alls saftiga provence-roséer (som jag också gillar).

33191002_400.png
 
Köpte ett lite udda vin i det tillfälliga sortimentet som var intressant. Inget toppvin men jag gillade det just för den udda stilen. Ett Ungerskt rosé, som i alla fall traditionellt görs på både vita och röda druvor. Jag är generellt förtjust i Ungerska viner (men sortimentet på Systembolaget är inte så roligt) men minns faktiskt inte om jag någonsin har druckit ungersk rosé. Ungerska vinområden är ju ofta inriktade på antingen vitt eller rött, beroende på förutsättningarna. Det här har kraftig färg och smak, läste någonstans att en del ser det mer som ett "lätt rött". Liknar inte alls saftiga provence-roséer (som jag också gillar).

33191002_400.png
Å det låter som ett rose som jag kan gilla. Tycker ofta rose smaker för lite eller lite blaskigt men gillar roseer med mer kraftig smak.
 
Jag tycker att det är lite intressant det här med fler färger på vinerna. Vitt, rött, rosé utökades för några år sedan med orange bekantskaper som tydligen kan sorteras både som vitt och rött. Köpte nyligen det här som stod på vitvinshyllan i Stockholms bästa vinbutik. Men jag har också köpt vin med ungefär samma färg som har stått på rödvinshyllan. När man smakar kan man förstå varför de hör hemma där de står (jag har dock inte smakat detta). Intressant!
IMG_7642[1].JPG

(jag fortsätter med mina jättebilder ;-))
(edit: verkar ingå i standardsortimentet för finns i närmaste förorts-system)
 
Kan säkert vara så, jag är bara inte så bortskämd med viner som funkar 😳 och finns det inte på småflaska så är box det smidigaste att ha, jag dricker sällan en flaska i rimlig tid om jag inte har besök.
Jag har besök flera gånger i veckan och inte sällan av törstiga vänner. Därav tanken med box 😅.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp