Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Har druckit ett par viner i helgen. Först ut Meinklang naken, som var lite av en besvikelse. Fullt drickbar, men smakade mest surt och inte alls så aromatiskt som jag och sällskapet (gruner veltliner-älskare) hade tänkt oss. Jag har en flaska till så framtiden får utvisa om den är ett bättre exemplar, eller om det helt enkelt inte är ett vin i min smak.

Idag Bonterra Zinfandel. Gillar deras chardonnay, gillar Zinfandel, så föga överraskande var även denna god! Mycket smak, lite sträv, men ändå fyllig, fruktig och mjuk på samma gång. :d
 
20230605_193654.jpg

Nu gjorde tillfället och sällskapet säkert sitt, och jag hade faktiskt extremt låga förväntningar. Men det var faktiskt gott. En trevlig egen smak, någonstans mellan svartvinbärsblad och nybrutna fläderkvistar. Lite bondromantik och svensk sommar.
 
Och varning för det här. Önskade något åt gamayhållet, blev snål och tänkte box och det slutade med att jag gav bort skiten. Smakar konstgjort, nästan som sötningsmedel. Väldigt äckligt enligt mina smaklökar.
Screenshot_20230710_205728_Samsung Internet.jpg
 
Och varning för det här. Önskade något åt gamayhållet, blev snål och tänkte box och det slutade med att jag gav bort skiten. Smakar konstgjort, nästan som sötningsmedel. Väldigt äckligt enligt mina smaklökar.
Visa bifogad fil 123156
Ja det där är ett riktigt sunkvin.

På box brukar vi ha Ramos Reserva som är ett helt ok allroundvin att ha hemma på box.
 
Angående vin på box så brukar jag ha Ruby Zin hemma. Ett av få viner jag inte får allergiska besvär av. Upplever det som ett gott allroundvin.
 
Angående vin på box så brukar jag ha Ruby Zin hemma. Ett av få viner jag inte får allergiska besvär av. Upplever det som ett gott allroundvin.
Jag tycker att zinfandel på box blir för sött. Tyvärr är de flesta boxvinerna väldigt söta i smaken och det kan väl vara gott på vintern men på sommaren vill jag ha ett vin med högre syra. Får kanske hålla mig till rosé på box och köpa rött på flaska?
 
Ja det där är ett riktigt sunkvin.

På box brukar vi ha Ramos Reserva som är ett helt ok allroundvin att ha hemma på box.
Det står på smakbeskrivningen att det smakar lakrits? Är det en framträdande smak? Fick tag på ett vin en gång som smakade lakritsbåtar och det var helt vedervärdigt.
 
Jag tycker att zinfandel på box blir för sött. Tyvärr är de flesta boxvinerna väldigt söta i smaken och det kan väl vara gott på vintern men på sommaren vill jag ha ett vin med högre syra. Får kanske hålla mig till rosé på box och köpa rött på flaska?
Håller med dig om sötman. Jag vill helst inte gå över 3:a men det är svårt på boxarna. Där ligger min gräns på 5.
 
Italienska är ofta sockerbomber men jag håller med om att många känns lite tunna i smaken men det beror även vad du ska ha det till. T ex Terre de Mistral Reserve, Côtes du Rhône? Högre syra.

Har inte halvrisiga italienska viner tagit över lite väl mycket av hyllorna? Hylla efter hylla och letar man efter nåt intressant från Kroatien eller Grekland så är det nån enstaka flaska inklämd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp