Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

tornblomma

Trådstartare
Hej alla vinälskare! Nu är det höst och vad är det bästa med hösten? Jo, rödvin! Iofs finns det ju vin för alla årstider, högtider och tillfällen. Vardagsvinet, soff-vinet, den goda middagen- vinet, sällskapsvinet, festvinet... ja ni vet ju ;)
I denna tråd kan vi tipsa varandra om goda viner eller bara prata om att vin är livet ;)

Jag är dålig på franska rödviner och fick tips om detta som inhandlades idag.

08087E8F-0C0B-4EA9-8543-B2F8D2E7579C.jpeg


Ni som är bra på franska rödviner, vad har ni för favoriter?
 
Jag var på Sardinien i början av sommaren och besökte då en agriturismo där vi fick detta fantastiska vin :love:
Köpte med oss ett gäng flaskor från ön.

Tänkte hålla lite på det och se om det smakar lika härligt här hemma vid köksbordet som under olivträden.
Troligtvis inte :p
lj5xKPF.jpg
 
Jag var på Sardinien i början av sommaren och besökte då en agriturismo där vi fick detta fantastiska vin :love:
Köpte med oss ett gäng flaskor från ön.

Tänkte hålla lite på det och se om det smakar lika härligt här hemma vid köksbordet som under olivträden.
Troligtvis inte :p
lj5xKPF.jpg

Svårt att toppa att införsupa under olivträd! Men hållet tummarna för att du inte blir besviken!

Och vilken härlig hörna du har! :love:
 
Jag ar inte alls bra pa Franska viner ... jag koper vin fran Europa, Australien, och SydAmerika da och da nar jag far tips pa ett bra vin, men det vanligaste ar att jag haller mig till de lokala, Amerikanska, vinerna. Cabernet Sauvignon ar min favorit druva, men jag har hittat gott om goda Merlot, Petit sirah, Malbec och andra druvor, sarskilt fran Californien.

Harlig horna @Voff :)
 
Svenskan skriver om en ny bok "Chateau vadå" av Mats-Eric Nilsson.
https://www.svd.se/sa-luras-du-kopa-hittepavin-i-lyxforpackning (bakom betalvägg tror jag)

Rätt läskig läsning för alla vinälskare. Hur fusket funkar och vad man gör med viner för att de ska vara attraktiva för konsumenter. Färger, kemikalier etc. Samt hittepånamn för att vi ska köpa och tro att det är "riktigt vin".

Den som klarar att läsa boken får gärna göra det och rapportera i tråden :)
 
Jag har läst artikeln. Den bekräftar vissa av mina fördomar, t ex om sk kändisviner, "tjusiga" förpackningar mm. Marknadsföring är allt! :(
 
Jag följer tråden med intresse, det som intresserar mig mest är litet tyngre smakrika viner från framför allt nya världen. :)

(Långsint som jag kan vara, så väljer jag fortfarande bort franska viner sedan Chirac gav hela världen fingret på Mururoa -95. :cautious: )
 
På tal om kändisviner och vilseledande: Är det bara jag som ser problemet med namnet på följande vin (som åtminstone hos de kändisar jag följer varit rätt populärt):

4099586.jpg

?
 
Jag följer tråden med intresse, det som intresserar mig mest är litet tyngre smakrika viner från framför allt nya världen. :)

(Långsint som jag kan vara, så väljer jag fortfarande bort franska viner sedan Chirac gav hela världen fingret på Mururoa -95. :cautious: )
Jag har lagt till spanska viner ( eller ja allting spanskt faktiskt så långt det är rimligt). Mitt sätt att protestera mot att de har djurplågeri som nationalnöje.
 
Jag följer tråden med intresse, det som intresserar mig mest är litet tyngre smakrika viner från framför allt nya världen. :)

(Långsint som jag kan vara, så väljer jag fortfarande bort franska viner sedan Chirac gav hela världen fingret på Mururoa -95. :cautious: )
(Fullkomligt OT men är Mururoa så längesedan som -95?! Jag var ju på riktigt bara barnet då och minns ännu hur upprörd jag var över vad de gjorde.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp