Virkning, Stickning, Nålbindning..

Status
Stängd för vidare inlägg.
D8C121A5-5491-4824-8DCB-277ADF8579C9.jpeg

Om mina pågående projekt frågar så har ni inte sett någonting 🤫:cautious:
 
Jag vill ha mina knyppelmönster! Beställde ett startpaket på symässan i söndags, men jag får väl vänta ett tag till. Hittat massa fina motif (vad heter det på svenska, små knypplade figurer liksom) på etsy och jag vill bara kunna nu! Tänkte börja med lite enkla spetsar först tills jag fått in lite vana och teknik.
Eller egentligen, jag skulle kunna köpa mönstret och testa. Vad är det värsta som kan hända liksom?
 
Ok, så jag köpte ett mönster på ett spetsarmband. Skulle vara enkelt stod det i beskrivningen. Jag fattar ingenting 🙃
Sitter mest och googlar var och varannan mening, försöker hitta filmer som förklarar. Försöker göra som på filmen. Går sådär.

Insåg när jag kommit några centimeter att jag glömt ett par bobbins (svenska?). De hängde kvar på sista nålen, helt oanvända. Bara att börja om. Igen.
 
Ok, så jag köpte ett mönster på ett spetsarmband. Skulle vara enkelt stod det i beskrivningen. Jag fattar ingenting 🙃
Sitter mest och googlar var och varannan mening, försöker hitta filmer som förklarar. Försöker göra som på filmen. Går sådär.

Insåg när jag kommit några centimeter att jag glömt ett par bobbins (svenska?). De hängde kvar på sista nålen, helt oanvända. Bara att börja om. Igen.
Sådär tycker jag det är jämt när jag ger mig på någonting jag inte kan. Först gör jag en massa fel och känner mig som en idiot, men det kompenseras väl av tillfredsställelsen sen när jag fattat och får till det som det ska. Ge inte upp!
 
Sådär tycker jag det är jämt när jag ger mig på någonting jag inte kan. Först gör jag en massa fel och känner mig som en idiot, men det kompenseras väl av tillfredsställelsen sen när jag fattat och får till det som det ska. Ge inte upp!
Nej, jag kommer inte ge upp i första taget. Der är ju roligt! Jag har hittat lite instruktionsfilmer som verkar lovande, så jag testar igen. Det ska gå!

Förresten, någon som vet vad en Lazy Susan är eller var man kan hitta en virknål som är max 0,6 mm? Behövs tydligen för att kunna sätta pärlor.
 
Nej, jag kommer inte ge upp i första taget. Der är ju roligt! Jag har hittat lite instruktionsfilmer som verkar lovande, så jag testar igen. Det ska gå!

Förresten, någon som vet vad en Lazy Susan är eller var man kan hitta en virknål som är max 0,6 mm? Behövs tydligen för att kunna sätta pärlor.
Jag gillar din inställning! En lazy susan är en snurrbricka (googla så ser du).
 
Nej, jag kommer inte ge upp i första taget. Der är ju roligt! Jag har hittat lite instruktionsfilmer som verkar lovande, så jag testar igen. Det ska gå!

Förresten, någon som vet vad en Lazy Susan är eller var man kan hitta en virknål som är max 0,6 mm? Behövs tydligen för att kunna sätta pärlor.
Virkkrokar finns från 0,5 på alla vanliga ställen där de säljer garn som t.ex. hobbii, skapamer, rito, linde etc.

Men varför behöver man ha just en snurrbricka för att sätta pärlor? Det duger väl med ett fat eller något annat platt att ha dem på?
 
Virkkrokar finns från 0,5 på alla vanliga ställen där de säljer garn som t.ex. hobbii, skapamer, rito, linde etc.

Men varför behöver man ha just en snurrbricka för att sätta pärlor? Det duger väl med ett fat eller något annat platt att ha dem på?
Nä, det är ingen bricka säger jag ju. Det är en slags krok. Jag hittade på en sida som säljer spets-tillbehör.

Edit: trådhämtare heter det på svenska.
 
Jag var lite förvirrad i början av mitt googlande, fattade inte heller vad brickor hade för funktion. Men så snubblade jag över en sida med nålar och då fattade jag!
Är det så många som knypplar nu för tiden? Min mamma född 1923 var en driven knypplerska och lärde mig när jag var runt 10 år. Höll väl på lite då men sen blev knyppeldynan bara något som flyttades med vartefter livet gick på. Har inte rört ett par pinnar på över 50 år!
 
Är det så många som knypplar nu för tiden? Min mamma född 1923 var en driven knypplerska och lärde mig när jag var runt 10 år. Höll väl på lite då men sen blev knyppeldynan bara något som flyttades med vartefter livet gick på. Har inte rört ett par pinnar på över 50 år!
Nä, det verkar vara på utdöende. Men några tappra själar lägger ut filmer och instruktioner. Men det är svårt att följa med tycker jag.

Letar efter en kurs men den närmsta är nästan 10 mil bort enkel väg..
 
Så var då den första klar. Är ca 120 cm tvärs över. Den är inte blockad ännu.
Visa bifogad fil 93534
Mönstret heter Sophies Universe och var inte sådär vidare rolig att virka. Kändes rätt tradigt runt mitten men envis som jag är så fullföljde jag. Filt nr 2 blir något helt annat mönster men i samma färger, ev kanske lite svart i.
Så var filt nr 2 klar. Tog lite längre tid än beräknat då höger axel fick för sig att lägga en nerv i kläm. Mitella i 14 dagar är inte kul!
DSC_1227~2.JPG

Det här mönstret heter Sacred Space och har verkligen varit rolig att virka! Slutresultatet är ca 1,3x1,3 m och det har gått åt 1,2 kg bomullsgarn dvs 24 nystan. Nu återstår bara det trista fästandet av trådar... Varför kan jag inte tvinga mig att göra det vartefter???

Nästa projekt i pipelinen är ytterligare en filt men nu i pastellfärger. Mönstret heter Octagonical och är som namnet antyder en åttakantig skapelse.
 
Någon som stickat med Peer Gynt från Sandnes Garn? Är väldigt sugen på deras nya tweedfärg, men har aldrig känt på garnet och funderar på om det är stickigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 148
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 692
Senast: sthu
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 754
Senast: Miao
·
Relationer Tror helt seriöst att jag ALDRIG kommer komma över min första pojkvän. Vi var tillsammans i drygt 2 år och gjorde slut för 5 år sen...
Svar
3
· Visningar
1 668
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp