Virusfråga till Martha kanske??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jari
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 839
J

jari

Fick igår konstaterat att BR har/hade Virus (Rhino) :devil:
Fick 2 sprutor en Kortison en ngt annat??
Sen fick jag en kur med Hippotrim att ge själv.

Vad skall jag tänka på efteråt??
Fattas det ngn vitamin eller ngt annat?
Hur stärka Immunförsvaret?

Sv: Virusfråga till Martha kanske??

Hmmm, hippotrim biter ju inte på virus.....det enda man kan göra är att vila och ge nåt som hjälper och kan stimulera immunförsvaret...träna INTE förrän värdena är bra igen.
Jag ska se vad jag kan hitta på....

martha skrev:
Hmmm, hippotrim biter ju inte på virus.....det enda man kan göra är att vila och ge nåt som hjälper och kan stimulera immunförsvaret...träna INTE förrän värdena är bra igen.

Jo Hippotrim fick han för att den dära reaktionen på hasen kom tillbaka + ett fram ben... tror jag iaf... :angel:

jari skrev:
Jo Hippotrim fick han för att den dära reaktionen på hasen kom tillbaka + ett fram ben... tror jag iaf... :angel:
Och lite för att det skulle bli helg... för det är ju då det blir ngt :devil:

I vilket avseende fick du kortison ? Har han inflammation någon stans...svalget ?

Mynta2 skrev:
I vilket avseende fick du kortison ? Har han inflammation någon stans...svalget ?
Ingen aning :angel: det var inte min "ordinarie Vet" utan en annan, så jag brydde mig inte så mkt att prata med honom...

han har iaf Lymf... ngt i två ben

Då var det väl antagligen därför du fick kortison. eh, ursäkta en fråga bara sådär...men: pratar man inte med en veterinär när man har problem och får något utskrivet ???

Kassiopeja skrev:
Lymfangit?
Har hästen haft några små sår på sista tiden?

/JES

Ja och det är därifrån Lymfangiten kommer ju!! ;)

Mynta2 skrev:
Då var det väl antagligen därför du fick kortison. eh, ursäkta en fråga bara sådär...men: pratar man inte med en veterinär när man har problem och får något utskrivet ???

Brukar inte ifrågasätta så mkt vad dom gör.... :angel: Och den som var hit är inte direkt min "Favorit" :cool: Så jag undvek att fråga så mkt vad och varför utan tog bara tacksamt emot hjälpen. Pga att min "ordinarie" har semester till Måndag!

martha skrev:

Sitter och biter på naglarna och väntar på provsvar taget i Torsdags... kan jag konsultera dig om det behövs?? :angel:

martha skrev:
:D ...om jag kan hjälpa så gör jag det, men jag är ingen expert :D

Nja du har väl sett fler sånna än mig iaf :p Och jag brukar "kolla" med flera jämnt när jag "råkar" ut för ngt "nytt".

ja det är bra...sen plockar man bara ut det man tycker låter vettigt :bow:

martha skrev:
ja det är bra...sen plockar man bara ut det man tycker låter vettigt :bow:

Eller bekräftar min "EGEN" teori ;) :p (ödmjuka Jari)

Hur är det konstaterat att hästen har rhinovirus? Ett blodpriv med positiv titer säger egentligen bara att hästen varit utsatt för smittan inte att den har en aktiv infektion, för detta krävs antingen två prover med stigande titer eller virusisolering.
Kortison är inte särskilt bra vid en aktiv infektion eftersom det sätter ner immunförsvaret, däremot kan det vara bra vid kvarstående luftvägsproblem efter en infektion.
PL

Joja just det, hästen hade undertemp den dagen som Vet var hit och det var 3 dagar efter loppet som han "klappade ihop" i och hade väldigt hög puls efter även 12 min efter. Återhämtningen var jättedålig + näsblod. Och sen svällde han upp i benen, Lymfangit som kom tillbaka efter ca 1 vecka.+ feber dagarna innan Vet kom ut.
Ser att jag skriver lite osamanhängande , kom nyss från jobbet...trött ser nästan dubbelt! :eek:

Så vad jag vill säga är att infektionen var över, men det skulle ju bli helg så vi valde att behandla med kortison. Rätt el Fel??

Låter väldigt likt det min ena råkade ut för (ungefär samtidigt som BR). Klappade ihop totalt, väldigt hög puls både 15 och 30 min efter. Dålig återhämtning, kraftigt näsblod. Dock ingen feber eller något annat varken före eller efter, det enda som är lite märkligt var att vilopulsen var osedvanligt låg någon dag efter. Konstaterad rejäl halsinfektion, medicinerad med hippotrim och tre veckors vila. Blodproven visade inga tecken på infektion, däremot visade boxgrannen tecken på infektion på sina prov, varför Rhino sedan togs på den, bekräftad Rhino (på väg ur enl vet). Rhinoprov tagna på min nu också, hoppas på svar om någon dag. Tack vare dina positiva prov Jari som begärde vi rhinoprov på våra, så tack för den upplysningen :bow:

anhe skrev:
Låter väldigt likt det min ena råkade ut för (ungefär samtidigt som BR). Klappade ihop totalt, väldigt hög puls både 15 och 30 min efter. Dålig återhämtning, kraftigt näsblod. Dock ingen feber eller något annat varken före eller efter, det enda som är lite märkligt var att vilopulsen var osedvanligt låg någon dag efter. Konstaterad rejäl halsinfektion, medicinerad med hippotrim och tre veckors vila. Blodproven visade inga tecken på infektion, däremot visade boxgrannen tecken på infektion på sina prov, varför Rhino sedan togs på den, bekräftad Rhino (på väg ur enl vet). Rhinoprov tagna på min nu också, hoppas på svar om någon dag. Tack vare dina positiva prov Jari som begärde vi rhinoprov på våra, så tack för den upplysningen :bow:

På BR var det höjd vilopuls, och det satt kvar längre än tempen... + att det ur näsan kom lixom "färdiga kråkor" inget flöde alltså... lika i ögonen det var lixom klibbigt/kletigt istf vätska!

jari skrev:
Joja just det, hästen hade undertemp den dagen som Vet var hit

Så vad jag vill säga är att infektionen var över, men det skulle ju bli helg så vi valde att behandla med kortison. Rätt el Fel??

Hallå PL!!! Vill veta vad du anser???

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på... 2
Svar
29
· Visningar
7 772
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 080
Senast: Lobelia
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 886
Senast: Cornelia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 633
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025