E

essecin_87

hej! har funderat länge nu, och jag vet ej vart jag skulle lägga denne tråd...

Vad betyder det när en häst har två (2) virvlar i pannan?? har läst någonstans att det betyder något särskilt, men vad!?? :confused:
vet du!? snälla svara!!! :bow:
 
Hästar med två virvlar i pannan påstås vara känsligare än de som bara har en. Känsligare = nervigare.
 
det kan omöjligt stämma....
alla "riktiga" hopphästar i stallet har två virvlar, tre av dem fem är hyper känsliga.. men de andra två är inte precis känsliga....... :crazy:
 
Har väl aldrig påstått att det var en sanning? :confused: Du frågade efter vad "det sägs betyda" och inte något annat. Likaså ska man undvika hästar med horn, blå tänder och/eller fler ben än fyra! :D Om du vill tro att det är en sanning eller inte är upp till dig. :angel: ;)
 
nej, men det är bara det att jag har hört något förut här på bukefalos, och det stämmde inte alls in på din beskrivning, men det stämde bra in på alla hästaran i stallet med två virvlar när jag läste det förra gånge... Men jag kan inte komma ihåg vad det var.... :confused:
 
Ok, annars så är det jag sa en gammal "hästhandlargrej" som även står i nån bok som kom ut för några år sedan om hästens fysik och dess inverkan. Undrar om det inte var S. Swift som skrev den? :confused:
 
Jag har hört att det är något fel på dem, men det stämmer inte på de hästar med 2 virvlar som jag träffat... Nog bara skröna, precis som att hornkvaliteten på ljusa hovar skulle vara sämre... :smirk:
 
det där med ljusa hovar kan jag faktiskt tro på. men det där med att det är "fel" på de hästar med 2 virvlar kan inte stämma.... tror det var något med deras hoppning.. kommer inte på vad bara... :confused:
Vi har en ridskole häst på ridskolan, ett 7:årigt sto. Hon hoppar verkligen as bra!!! :love: Jens Fredricsson gillar henne dessutom, så det ka ninte vara något "fel" på henne.. samma sak med hästarna i vårat stall.... två av dem är iof världens olycks fåglar men ändå..... :rofl:
 
Har hört att hästar med flera virvlar har ett hett temprament............mitt förra sto hade virvlar över hela kroppen där andra inte hade det och hon hade en del humör.
 
Det var inte Swift som skrev den, utan Tellington-Jones. Om man vill tro på det är ju en annan sak; som en av författarna till "Över alla hinder - en civilisationshistoria" påpekade i boken - de teckan T-J menar ska utmärka vissa sinnesdrag är typiska: små ögon - elaka, stora kloka ögon - snälla, etc. Som att ta sagans typiska drag för "den gode" och "den onde", och så bara överföra det på hästarna!

Däremot var det länge sedan jag läste T-J, så det är möjligt att hon säger något klokt också :smirk:. Just personlighetsanalys utifrån fysiska kännetecken (känner ni igen det? Det luktar gammal rasbiologism!) ska nog inte tas mer än som "en kul grej".
 
Som de flesta har sagt så betyder det att hästen är "knäpp", känsligare, hetare mm. Men det är ungefär samma sanning i som att en häst med EN strumpa skulle vara bättre än en med fyra.
Min ena har två virvlar och henne är det minsann inget fel på. Den andra har bara en och han är "tokigare" :D Så kan det gå...
Dessutom hoppar han med en virvel mycket bättre än den med två...
 
ok....
tror det ka nstämma att det är något med att de är inteligenare..... men det var något mer.... fasen va jobbigt det är när man bara glömmer saker.... detta va ju jätte spännande!!! :rofl:
 
Tror jag inte ett smack på.

Min förra pålla var väldigt känslig och hon hade en virvel. Mitt nuvarande sto är precis lagom , och hon har totalt fem (!) virvlar på huvudet.
Om man skulle gå efter den skrönan skulle hon inte gå att hantera.....
 
Re: Tror jag inte ett smack på.

Snälla nån! :eek: Jag har väl aldrig påstått att det är en sanning? :confused: Min pålla har två virvlar och på henne stämmer det rätt bra med känslig och intelligent, hon hoppar dessutom i mkt bra form, men det gör ju hästar med bara en virvel oxå! Min förra pålla var en mkt intelligent häst, bra mkt intelligentare än majoriteten som jag träffat på under mitt snart 39-åriga liv. Hon hade en virvel om jag inte missminner mig helt. :love:

Det är som sagt en gammal "sanning" som verkar leva kvar inom och utom hästhandlarkretsar? T-J verkar ju oxå ha snöat in på den linjen. :angel: Ingen som hakat upp sig på att man ska undvika hästar med horn, blå tänder eller mer än fyra ben än så länge?! :rofl:
 
Re: Tror jag inte ett smack på.

Ingen som hakat upp sig på att man ska undvika hästar med horn, blå tänder eller mer än fyra ben än så länge?! :rofl:

Jo, mina hästar tog faktiskt illa upp :mad:. Det där är bara gamla mossiga fördomar! Hornen är jättepraktiska att hänga hjälmen på när man pausar, blå tänder har visat sig hjälpa hästen att ta upp näringen ur gula blommor bättre (komplementfärger, vettu :p), och de extra benen ger verkligen gången i hästen ett speciellt uttryck :D.
 
Re: Tror jag inte ett smack på.

Jag har hört från flera håll att om en häst har en virvel i pannan, så är det en vanlig, hygglig häst. Har den 2 virvlar (i horisontalplanet) så är det en häst som kan vara svårhanterlig/svårriden pga sitt humör och vilja, men kan också bli en bra tävlingshäst av samma orsaker. Har den tre virvlar är den knäpp och bara att skjuta...
Har själv två hästar med en virvel och två med två virvlar, och på dem stämmer det faktiskt...men..de är ju inte så många att man kan dra några slutsater av det.. :smirk: /Freddy
 
Re: Tror jag inte ett smack på.

Sen har man ju ytterligare en fördel med fler ben än fyra på hästen, förutom att det blir dyrt att sko... :p Är den halt på ngt ben så har den fler att avlasta med och tänk så praktiskt att "rinna" över alla ojämnheter i terrängen! :D Sett en spindel springa nån gång? :bump: :D
 
Re: Tror jag inte ett smack på.

Fast min busigaste som kastar av och hittar på bus... :D
Hon har bara en virvel...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 369
Senast: Fruentimber
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp